اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده گچسارانی کودک و نوجوان مطرح کرد

اتاق‌های مطالعه خالی از کودک/مسئولان مرتبط تدابیر ویژه اتخاذ کنند

خبرگزاری فارس: شاعر و نویسنده گچسارانی کودک و نوجوان با اشاره به لزوم فرهنگ‌ کتابخوانی در کودکان گفت: اتاق مطالعه کودکان در کتابخانه‌های گچساران خالی از کودک بوده و مسئولان نهادهای مرتبط باید در این زمینه تدابیر ویژه اتخاذ کنند.

اتاق‌های مطالعه خالی از کودک/مسئولان مرتبط تدابیر ویژه اتخاذ کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، کودکان در آغاز آشنایی با فرهنگ کتاب و کتابخوانی تخیلات خود را با مطالب و قصه‌های درون کتاب گره زده و ناخود‌آگاه روح و روان کودکانه خود را تغذیه می‌کنند.

محیط، شرایط خانواده‌، روش تربیتی و آموزش والدین نقش بسزایی در انس کودک با کتاب دارد.

کتاب، کودک را به تجزیه و تحلیل مسائل مجبور می‌کند و در رشد، شخصیت و تکامل روحی و روانی او تأثیرگذار است.

گفت‌و‌گوی زیر را با یک نویسنده گچسارانی کتاب‌های کودک می‌خوانید:

روشنک حیدری پیش از ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به اهمیت کتابخوانی برای کودکان اظهار کرد: کودکان به کمک کتاب، قصه و شعرخوانی و گوش دادن و بازگو کردن قصه‌ها چگونگی بیان افکار و احساسات را می‌آموزند.

*مکان اختصاصی برای خرید کتاب‌های مورد نیاز وجود ندارد

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر مشکلات موجود در تهیه و خرید کتاب‌های روز و تازه منتشر شده کودک در گچساران، اظهار داشت: به دلیل نبودن کتاب فروشی اختصاصی کودک در گچساران با مشکل تهیه کتاب مواجه هستیم و این موضوع سبب واگذاری کتاب برای فروش به ناشران می‌شود.

وی افزود: در گچساران مکان‌های فروش کتاب کودک بیشتر نوشت‌افزاری هستند و مکانی اختصاصی وجود ندارد که امکان خرید کتاب‌های مورد نیاز در آنجا فراهم باشد.

حیدری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت کتاب و کتابخوانی در گچساران گفت: فرهنگ کتابخوانی در گچساران بسیار ضعیف است و این مسئله به کم‌کاری و تبلیغات ضعیف مسئولان مربوطه در این زمینه برمی‌گردد.

وی مدارس را بهترین آغازکار و فعالیت ریشه‌ای برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز داشت: آشنایی با کتاب و کتابخوانی برای کودک باید از پایه و اساس آغاز شود و مدارس می‌توانند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشند.

* فرهنگ کتابخوانی در گچساران بسیار ضعیف است

حیدری تأکید کرد: همانطوری که کودک به آب و غذا نیاز دارد خانواده‌ها باید فرهنگ کتابخوانی را در سبد نیازهای درونی کودکان قرار دهند.

وی در پاسخ خبرنگار فارس مبنی بر کمرنگ شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر اثر کم‌توجهی خانواده‌ها در مدیریت اوقات فراغت کودکان و گرایش کودکان به سمت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بدون محتوا و کم ارزش تصریح کرد: این مسئله یکی از آسیب‌های فراموش شده خانواده‌ها است و خانواده‌ها به جای خرید کتاب و تحریک کودک به کتابخوانی، اقدام به خرید سی‌دی‌ بازی‌های کم ارزش برای کودکان خود می‌کنند که بارها کارشناسان کودک و نوجوان در زمینه استفاده بی‌رویه از این بازی‌های رایانه‌ای به خانواده‌ها هشدار داده‌اند.

این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت کتابخانه‌های گچساران در زمینه توجه به نیازهای کودک و نوجوان برای مطالعه کتاب عنوان داشت: ارتباط من بیشتر با کتابخانه مرکزی گچساران است و در این کتابخانه فضای فیزیکی مناسبی برای کودک و نوجوان وجود دارد اما هر بار که به این کتابخانه مراجعه می‌کنم اتاق مطالعه کودکان را خالی می‌بینم.

حیدری دلیل این اتفاق نگران‌کننده را سهل‌انگاری و کوتاهی خانواده‌ها و نیز ادارات و نهادهای مرتبط با کودک از جمله آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی و علاقمندسازی کودکان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست.

وی بیان داشت: فرهنگ کتابخوانی در گچساران بسیار ضعیف است و مسئولان باید در این زمینه اقدامات فرهنگی مؤثری انجام دهند.

* ادبیات کودک و نوجوان ایرانی باید در برابر تهاجم فرهنگی غرب واکسینه شود

این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر استفاده از قابلیت‌های فراوان فرهنگ اسلامی ایرانی در تولید آثار ارزشی، آموزشی و عقیدتی به جای داستان‌های بی‌محتوا و فریبنده از جمله سیندرلا که نمادی شاخص از ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب در ایجاد احساسات کاذب و غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و حتی گروه سنی کودک است، ابراز داشت: باید دید آیا همانگونه که نویسندگان و ناشران داخلی به تألیف و چاپ آثار خارجی کم ارزش و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی میل و رغبت نشان می‌دهند، کشورهای دیگر به همین اندازه برای گسترش فرهنگ و ادبیات ایران در کشورهای خود علاقمند هستند.

وی ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان ایرانی اسلامی باید در مقابل تهاجمات فرهنگی غرب واکسینه شود و جا دارد ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان از چاپ و تألیف آثار کم ارزش خارجی خودداری کرده و به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید آثار فاخر و ارزشی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی روی بیاورند.

حیدری گفت: نویسندگان و ناشران داخلی می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های فراوان و بکر فرهنگ ایرانی اسلامی با تولید آثاری قوی و با محتوا نه تنها در ایران اسلامی تأثیر‌گذار باشند بلکه با تعامل و انتقال دو سویه با دیگر کشورها فرهنگ ایرانی اسلامی را در تمام کشورهای جهان گسترش دهند.

گفت‌و‌گو از کوروش رضائی

انتهای پیام/ع10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول