اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

7 تا 8 درصد کودکان پیش‌دبستانی اختلالات گفتاری دارند

خبرگزاری فارس: عضو گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشترین آمار اختلالات گفتاری در کودکان پیش‌دبستانی قابل مشاهده است که بین هفت تا هشت درصد می‌باشد.

7 تا 8 درصد کودکان پیش‌دبستانی اختلالات گفتاری دارند

فرانک صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: در حالی آمار اختلالات گفتاری در این دسته از کودکان زیاد است که تنها پنج تا شش درصد کل جمعیت را اختلالات گفتاری تشکیل می‌دهند.

وی افزود: برای درمان اختلالات گفتاری یک دوران طلایی برای بیماران تعریف شده است که اگر در این دوران مداخلات زودهنگام صورت بگیرد، این دسته از اختلالات قابل درمان است.

عضو گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از بدو تولد تا پنج سالگی را دوران طلایی می‌گویند، تصریح کرد: در صورتی که از این دوران طلایی بگذریم دیگر اختلالات گفتاری قابل درمان نیست و تنها می‌توان به بهبود آن کمک کرد.

وی افزود: در درمان اختلالات گفتار درمانی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌ایم و این در حالی است که در تربیت و آموزش کارشناسان و متخصصان این رشته نیز به جایگاه‌های مطلوبی دست یافتیم.

صالحی از اینکه تاکنون برای اختلالات گفتاری بیماران مبتلا به شکاف لب و کام اقدامات خوبی صورت گرفته است، خبر داد و افزود: در زمینه اختلالات خاص مثل لکنت زبان، بلع، صوت و اختلالات تولیدی پیشرفت خوبی داشتیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیمارستان‌هایی مانند الزهرا، کاشانی، نور، علی‌اصغر، مرکز نواب‌صفوی مجهز به کلینیک گفتار درمانی است.

عضو گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هنوز اثبات نشده است که مصرف طولانی مدت قرص‌های ضد بارداری سبب اختلالات گفتاری در نوزاد می‌شود، گفت: هنوز مصرف انواع دارو توسط زن باردار و تأثیر بر نوع گفتار کودک مشخص نشده است.

وی بیان داشت: مدارک و شواهد نشان داده که مداخلات زودهنگام نتایج مثبت بسیاری برای کودکان اوتیسم، مبتلا به افت شنوایی، آسیب‌های زبانی ویژه، تأخیر در کسب مهارت‌های گفتار و زبان و اختلالت یادگیری دارند.

صالحی تصریح کرد: براساس نتایج تحقیقات شیوع تأخیر تکامل حرکتی در نوزادان پر خطر 30 درصد است و از مهم‌ترین نتایج این تأخیر، ناتوانی‌های ویژه یادگیری، آسیب‌های دیداری-حرکتی ضعیف، بهره هوشی پایین‌تر، مشکلات زبانی و گفتاری و مشکلات حرکتی است.

وی ادامه داد: در مورد کودکان مبتلا به افت شنوایی مداخله زودهنگام اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که حساس‌ترین دوره رشد و تحول زبان و گفتار در طی سه سال نخست زندگی است که سلول‌های مغزی انعطاف لازم را برای دست‌یابی به گفتار و زبان دارد و در واقع پس از آن زبان‌آموزی بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن می‌شود.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول