به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، کودکان در آغاز آشنایی با فرهنگ کتاب و کتابخوانی تخیلات خود را با مطالب و قصههای درون کتاب گره زده و ناخودآگاه روح و روان کودکانه خود را تغذیه میکنند.
محیط، شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزش والدین نقش بسزایی در انس کودک با کتاب دارد.
کتاب، کودک را به تجزیه و تحلیل مسائل مجبور میکند و در رشد، شخصیت و تکامل روحی و روانی او تأثیرگذار است.
گفتوگوی زیر را با یک نویسنده گچسارانی کتابهای کودک میخوانید:
روشنک حیدری پیش از ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به اهمیت کتابخوانی برای کودکان اظهار کرد: کودکان به کمک کتاب، قصه و شعرخوانی و گوش دادن و بازگو کردن قصهها چگونگی بیان افکار و احساسات را میآموزند.
*مکان اختصاصی برای خرید کتابهای مورد نیاز وجود ندارد
این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر مشکلات موجود در تهیه و خرید کتابهای روز و تازه منتشر شده کودک در گچساران، اظهار داشت: به دلیل نبودن کتاب فروشی اختصاصی کودک در گچساران با مشکل تهیه کتاب مواجه هستیم و این موضوع سبب واگذاری کتاب برای فروش به ناشران میشود.
وی افزود: در گچساران مکانهای فروش کتاب کودک بیشتر نوشتافزاری هستند و مکانی اختصاصی وجود ندارد که امکان خرید کتابهای مورد نیاز در آنجا فراهم باشد.
حیدری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت کتاب و کتابخوانی در گچساران گفت: فرهنگ کتابخوانی در گچساران بسیار ضعیف است و این مسئله به کمکاری و تبلیغات ضعیف مسئولان مربوطه در این زمینه برمیگردد.
وی مدارس را بهترین آغازکار و فعالیت ریشهای برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز داشت: آشنایی با کتاب و کتابخوانی برای کودک باید از پایه و اساس آغاز شود و مدارس میتوانند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشند.
* فرهنگ کتابخوانی در گچساران بسیار ضعیف است
حیدری تأکید کرد: همانطوری که کودک به آب و غذا نیاز دارد خانوادهها باید فرهنگ کتابخوانی را در سبد نیازهای درونی کودکان قرار دهند.
وی در پاسخ خبرنگار فارس مبنی بر کمرنگ شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر اثر کمتوجهی خانوادهها در مدیریت اوقات فراغت کودکان و گرایش کودکان به سمت استفاده از بازیهای رایانهای بدون محتوا و کم ارزش تصریح کرد: این مسئله یکی از آسیبهای فراموش شده خانوادهها است و خانوادهها به جای خرید کتاب و تحریک کودک به کتابخوانی، اقدام به خرید سیدی بازیهای کم ارزش برای کودکان خود میکنند که بارها کارشناسان کودک و نوجوان در زمینه استفاده بیرویه از این بازیهای رایانهای به خانوادهها هشدار دادهاند.
این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت کتابخانههای گچساران در زمینه توجه به نیازهای کودک و نوجوان برای مطالعه کتاب عنوان داشت: ارتباط من بیشتر با کتابخانه مرکزی گچساران است و در این کتابخانه فضای فیزیکی مناسبی برای کودک و نوجوان وجود دارد اما هر بار که به این کتابخانه مراجعه میکنم اتاق مطالعه کودکان را خالی میبینم.
حیدری دلیل این اتفاق نگرانکننده را سهلانگاری و کوتاهی خانوادهها و نیز ادارات و نهادهای مرتبط با کودک از جمله آموزش و پرورش در فرهنگسازی و علاقمندسازی کودکان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست.
وی بیان داشت: فرهنگ کتابخوانی در گچساران بسیار ضعیف است و مسئولان باید در این زمینه اقدامات فرهنگی مؤثری انجام دهند.
* ادبیات کودک و نوجوان ایرانی باید در برابر تهاجم فرهنگی غرب واکسینه شود
این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر استفاده از قابلیتهای فراوان فرهنگ اسلامی ایرانی در تولید آثار ارزشی، آموزشی و عقیدتی به جای داستانهای بیمحتوا و فریبنده از جمله سیندرلا که نمادی شاخص از ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب در ایجاد احساسات کاذب و غیرمتناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و حتی گروه سنی کودک است، ابراز داشت: باید دید آیا همانگونه که نویسندگان و ناشران داخلی به تألیف و چاپ آثار خارجی کم ارزش و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی میل و رغبت نشان میدهند، کشورهای دیگر به همین اندازه برای گسترش فرهنگ و ادبیات ایران در کشورهای خود علاقمند هستند.
وی ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان ایرانی اسلامی باید در مقابل تهاجمات فرهنگی غرب واکسینه شود و جا دارد ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان از چاپ و تألیف آثار کم ارزش خارجی خودداری کرده و به سرمایهگذاری در زمینه تولید آثار فاخر و ارزشی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی روی بیاورند.
حیدری گفت: نویسندگان و ناشران داخلی میتوانند با استفاده از قابلیتهای فراوان و بکر فرهنگ ایرانی اسلامی با تولید آثاری قوی و با محتوا نه تنها در ایران اسلامی تأثیرگذار باشند بلکه با تعامل و انتقال دو سویه با دیگر کشورها فرهنگ ایرانی اسلامی را در تمام کشورهای جهان گسترش دهند.
گفتوگو از کوروش رضائی
انتهای پیام/ع10/چ3000