اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

90 درصد کلنی زنبور عسل مازندران مدرن است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: در مازندران حدود 4 هزار و 600 زنبوردار در امر پرورش زنبور عسل فعالیت دارند و حدود 327 هزار کلنی زنبور عسل نیز در استان وجود دارد که معادل 90 درصد آن مدرن است.

90 درصد کلنی زنبور عسل مازندران مدرن است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار ابراز داشت: بیش از 80 درصد باروری در گیاهان باغی را زنبور عسل انجام می‌دهد و تولید محصول را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به فواید زنبور عسل گفت: بررسی‌های علمی نشانگر آن است که حدود 30 درصد تغذیه انسان به گرده‌افشانی حشرات بستگی داشته و در بین حشراتی که در عمل گرده‌افشانی نقش دارند، زنبور عسل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نگهدار تصریح کرد: اگرچه همه توجه در زنبورداری بر روی محصولات زنبور عسل مانند عسل، موم گرده، ژل رویال، پره موم، زهر زنبور و بچه کندو معطوف است، اما در اغلب کشورهای پیشرفته نگهداری زنبور عسل در رابطه با حفظ فلور گیاهی و افزایش محصولات کشاورزی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: ارزش متفاوت گرده افشانی زنبور عسل در آمریکا 143 برابر، نیوزیلند 113 برابر و ایران 90 برابر بیشتر از تولید مستقیم کندو است.

 

نگهدار خاطرنشان کرد: در گیاهان باغی 80 درصد باروری را زنبور عسل انجام می‌دهد و افزایش محصول تا 10 برابر گزارش شده، همچنین کشتزارهای آفتابگردان بدون زنبورعسل 70 درصد دانه‌ها پوک می‌شود و با قراردادن سه کندوی قوی در هر هکتار این رقم تا سه درصد کاهش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت غذایی و دارویی زنبورعسل بیان داشت: استان مازندران به دلیل داشتن مزارع کلزا و باغات مرکبات، جنگل‌‌های میان‌بند، مراتع ییلاقی، دارای استعداد تولید عسل در چند مرحله از گل‌های موجود در استان است.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم تولید عسل در جهان را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: در مازندران حدود 4 هزار و 600 زنبوردار در امر پرورش زنبور عسل فعالیت دارند و حدود 327 هزار کلنی زنبور عسل نیز در استان وجود دارد که معادل 90 درصد آن مدرن است.

این مسئول حاصل نگهداری و پرورش این تعداد کلنی در سال 90 در استان را با میانگین تولید 7.67 کیلوگرم تولید عسل به ازای هر کلنی، 2 هزار و 510 تن عسل در مازندران عنوان کرد و گفت: مازندران از نظر تولید عسل رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.

نگهدار، ایران را صادرکننده عسل به کشورهای جنوب شرقی آسیا عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت بالای تولید عسل از نظر کمی و کیفی در استان مازندران می‌توان برای تولید پایدار و اقتصادی به امر توسعه صادرات عسل پرداخت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اذعان داشت: با توجه به اینکه تعویض ملکه در هر دو سال (ملکه 75 درصد توانمندی خود را در دو سال بروز می‌دهد) امری ضروری به شمار می‌آید، در سال 90 با مشارکت بخش خصوصی، 8 هزار و 200 فروند ملکه زنبور عسل در استان تولید و بین زنبورداران متقاضی توزیع شد.

وی در پایان شهرستان‌های بابل، سوادکوه و قائمشهر را از نظر تعداد بهره‌بردار و کلنی دارای رتبه اول تا سوم مازندران اعلام کرد.

انتهای پیام/ش30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول