اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان خبرداد

تولید بیش از 1000 تن عسل در کردستان

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کردستان از تولید بیش از 1000 تن عسل در سال گذشته در سطح استان خبرداد.

تولید بیش از 1000 تن عسل در کردستان

خالد جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، با بیان اینکه تعیین جمعیت و تعداد کندوهای زنبور‌عسل از طریق سرشماری و آمارگیری انجام می‌شود‏، اظهارکرد: در سرشماری و آمارگیری براساس نمونه‌گیری تک‌تک کندوها مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته سرشماری از کندوهای زنبور‌عسل انجام نشد و به سال‌جاری موکول شد‏ ولی براساس برآوردهای انجام شده هزار و 53 تن عسل در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه پدیده گرد وغبار تاثیر منفی بر تولید عسل دارد، گفت: با توجه به اینکه میانگین تولید عسل در کردستان 800 تا 900 تن است ولی به‌دلیل اثرات گرد وغبار در سال 89، این میزان به 450 تن کاهش یافت.

وی خاط‌ر نشان کرد: در اوایل بهار سال گذشته نیز شاهد پدیده گردو غبار در سطح استان بودیم که این روند به تدریج کاهش یافت اما اثرات منفی زیادی بر روی تولید عسل در استان نگذاشت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان داشت: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های ما در سال‌جاری باز هم پدیده گرد و غباری است که از اوایل سال روند آن در استان شروع شده است که در صورت ادامه یافتن آن تولید عسل در استان را با خطرات جدی افت کمی و کیفی روبرو می‌کند.

جعفری اظهارداشت: با توجه به اینکه آمار تولید عسل در سطح کشور هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود کردستان رتبه 12 تولید عسل را داشته باشد.

وی عمده عسل تولیدی کردستان را طبیعی خواند و خاطرنشان کرد: بعضی از استان‌های کشور متکی به تغذیه مصنوعی کندوهای زنبور‌عسل خود هستند که این یکی از دلایل افزایش تولید آنها و کاهش رتبه تولید عسل در کردستان است.

به گفته وی، در سال 91 افزایش جمعیت زنبو‌رعسل را در استان شاهد نبودیم که در راستای طرح توسعه بخش کشاورزی امسال افزایش کمی کندوهای مدرن و در نتیجه افزایش تولید عسل استان مدنظر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان تصریح کرد:هم اکنون 128 هزار کلنی زنبورعسل شامل 103 هزار کندوی مدرن و 25 هزار کندوی بومی در سطح استان کردستان وجود دارد.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول