اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از روند احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران:

جانمایی اروند در منطقه تجن ساری نیازمند بودجه

خبرگزاری فارس: احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران در حاشیه رودخانه تجن ساری به اختصاص بودجه در سطوح ملی نیاز دارد.

جانمایی اروند در منطقه تجن ساری نیازمند بودجه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دفاع مقدس یکی از حوادث مهم تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و فرزندان شجاع این مرز و بوم در هشت سال دفاع و مقاومت جانانه حماسه بی‌بدیل را خلق کردند و در این نبرد مذهبی مردم مازندران با پیشینه دینی خود در دوران دفاع مقدس کارنامه بسیار درخشانی را از خود به جای گذاشتند.

در ذهن‌ها جای دارد نقش‌آفرینی لشگر 25 کربلای مازندران که تاریخ حماسه دوران دفاع مقدس را زینت داده و امروز به خود می‌بالیم که پرورش‌دهندگان 10 هزار و 400 شهید و 32 هزار جانباز هستیم.

پارک و موزه دو مکانی هستند که معنا و مفهوم متفاوت دارند، به طور کلی منظور از پارک محل بازی و تفریح برای کودکان و گه‌گاهی برای بزرگان است، اما مفهومی که از موزه در ذهن جای دارد، محل نگهداری اشیا و آثار باارزش هر تاریخ و فرهنگ محسوب می‌شود.

ایده راه‌اندازی پارک موزه دفاع مقدس در مازندران در فضای روباز در نوروز 81 توسط فرمانده سپاه وقت لشگر 25 کربلا در جمع کاروان راهیان نور خبرنگاران عنوان شد، از آن روز به بعد پارک موزه دفاع مقدس کم کم در محافل رسانه‌ای و برنامه‌ریزی استان و مردم نام آشنایی شد.

* عملیات اجرایی پارک موزه در سال 87

پارک موزه دفاع مقدس مازندران برای همه نام آشنایی دارد، در سال 87 عملیات اجرایی آن توسط وزیر وقت نیرو شروع شد و مقرر شد تا سال 94 به بهره‌برداری برسد.

پارک موزه دفاع مقدس مازندران گوشه‌ای از افتخارآفرینی‌ها دوران دفاع مقدس را برای نسل جدید جامعه به تصویر می‌کشد تا آیندگان بدانند هموطنانشان چگونه از کشور، نوامیس و مذهب صیانت کردند تا حافظ ارزش‌های اسلامی باشند.

* ماندگاری آثار هشت‌ساله دفاع مقدس بعد از 25 سال

در بازید میدانی از پارک موزه در حال احداث دفاع مقدس در مازندران فقط همه می‌خواستند بدانند بعد از 25 سال جنگ تحمیلی چه آثار ماندگاری از دوران دفاع مقدس برای آشنا ساختن نسل جدید به جا مانده، زیرا نسل نوی جامعه باید بدانند نقش مازندرانی‌ها در این نبرد چه میزان اثرگذار بود.

شجاعت و ایثار رزمندگان مازندرانی در دوران دفاع مقدس زبانزد بود و امروز فقط از نام آنها یاد می‌شود و به خود می‌بالیم که این استان پرورش‌دهندگان حاج بصیر، برادران طوسی، هاشمی‌نژاد، کشوری، شیرودی و بسیاری از دلاورمردان عرصه دفاع مقدس بود.

* اروندکنار در امتداد پل تجن

پارک موزه دفاع مقدس در 70 هکتار در هشت عرصه در امتداد پل تجن ساری جانمایی شد و عملیات والفجر هشت و اروند کنار را برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

وقتی راوی از عرصه‌های تعیین شده برای احداث پارک موزه سخن می‌گفت تنها به خاکریزهای جبهه و جنگ اختصاص نداشت. نمادهایی از شهرهای استان در قالب مسجد و مناره، میدان‌های  اصلی شهر، گلزار شهدا، استقبال مردم از شهدایی که به وطن باز می‌گشتند، صحنه‌های اعزام رزمندگان مازندرانی به جبهه، تندیس افتخارآفرینان، علما و مفاخر مذهبی، رودخانه بابلسر و حماسه‌آفرینی مردم آمل را در مقابل منافقان به تصویر می‌کشانند.

* پارک موزه تنها ادوات جنگی و خاکریز نیست

در عرصه‌ای دیگر نماد مناطق روستایی و اهدای داشته‌های روستاییان دور و نزدیک برای حمایت از رزمندگان، نماد خانه‌های روستایی که سردارانی همچون شیرودی و طوسی و حاج بصیر، ابوعمار و عالم ربانی آیت الله کوهستانی را تربیت کرده و اعزام رزمندگان اسلام از شهرستان بهشهر و ریل راه‌آهن این شهر به سوی اندیمشک است. پارک موزه تنها ادوات جنگی و خاکریز نیست در این عرصه  صداقت روستاییان تصویرسازی می‌شود.

علیرضا پایندان که روایتگر پارک موزه دفاع مقدس در شهرستان ساری بود در گفت‌وگو با فارس عرصه چهارم را منطقه عملیاتی اندیمشک و هفت تپه دانست و گفت: جانمایی نمادین ورود به راه آهن اندیمشک و بمباران ایستگاه توسط هواپیماهای دشمن، نمایش قطار حامل کارگران گونی بافی قائمشهر و رزمندگان شهرستان بهشهر در بدو ورود و صحنه بمباران، طراحی اردوگاه رزمندگان لشگر 25 کربلا در مناطق هفت تپه...

* نمایش صحنه‌های شروع عملیات والفجر8

وی عرصه پنجم را صحنه‌سازی نخلستان‌های حاشیه اروند دانست و تصریح کرد: نمایش صحنه‌ها و ساعات قبل از شروع عملیات والفجر هشت، جانمایی ابزار و ادوات جنگی اعم از توپخانه و دیگر سلاح‌های سبک و سنگین، ایجاد فضای عارفانه رزمندگان در دل شب در زیر فانوس‌ها و زمزمه‌های عاشقانه، پخش مناجات و نیز وداع رزمندگان با یکدیگر و آماده شدن غواص‌ها، دکه دیدبانی، قایق‌های هجومی، توپخانه دشمن و... از مواردی است که در این عرصه تصویرسازی می‌شود.

راوی در این بازدید که حضور جمعی از نمایندگان مدیران دستگاه‌های اجرایی در امور بانوان بودند عرصه ششم را تصویرسازی عملیات والفجر هشت بیان کرد و بیان داشت: ایجاد دریاچه مصنوعی، ساخت پل خیبر، عبور غواص‌ها از درون آب و ایجاد انفجار نور در درون آب و اصوات دوران جنگ در این عرصه جانمایی می‌شود.

بازدیدکنندگان هنگامی از پل احداث شده می‌گذشتند که عرصه هفتم مختص ورود به شهر فاو و تصرف آن است. تنها مسجدی که با نام حضرت فاطمه (س) مزین شده در مقابل دیدگان همه رخ نمایی می‌کرد، آنهم با معماری مسجد فاو.

عرصه هشتم نیز گشتی در شهر فاو است که به زبان راوی قصد احداث نمادهایی همچون پاکسازی شهر، جانمایی تانک، سالن نمایش، ایجاد قطعه‌ای برای شهدا، کتابخانه و ساخت جایگاه ملکوتی برای برپایی دو رکعت نماز عشق احداث  می‌شود.

* جمع‌آوری 50 درصد آثار حجمی پارک موزه دفاع مقدس

این بازدید در حالی انجام می‌شد که با تنها فرزند سردار شهید طوسی همگام می‌شدم و با دلگویه‌های او نظاره‌گر پارک موزه‌ای بودم که در حال حاضر تنها 20 درصد کار فیزیکی و 50 درصد آثار حجمی جمع‌آوری شده است.

راوی از اقداماتی که باید انجام شود سخن می‌گفت و همه گوش می‌دادند و به اطراف نگاه می‌کردند، پایندان به تامین اعتبار پارک موزه اشاره کرد و گفت: برای اتمام پارک موزه دفاع مقدس مازندران به حمایت مادی و معنوی مردم و مسئولان نیازمندیم.

* در صورت تحقق اعتبار بهره‌برداری در سال 94

وی بیان داشت: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار است عملیات اجرایی این مرکز فرهنگی در صورت تامین اعتبار به مبلغ 300 میلیارد ریال در سال 94 به پایان برسد.

پایندان با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از ادوات و تجهیزات جنگی بر جای مانده مربوط به دفاع مقدس در این پارک موزه نگهداری می‌شود، تصریح کرد: اسناد و آثار مربوط به شهدای گرانقدر دوران دفاع مقدس در محل پارک موزه مازندران صیانت می‌شود.

بازدید از اتاق‌هایی که ویژه نگهداری اسناد شهدا و رزمندگان بود حال و هوای جبهه و جنگ را برای همه بازدید کنندگان زنده کرد، ساک، کوله، دست نوشته‌ها، کارت شناسایی، نامه‌های شهدا، کلاه‌های آهنی...

کشتی، قایق، بالگرد، واگن قطار، تانک و انواع تجهیزات دفاعی دوران جنگ در گوشه‌ای سرگردان در انتظار جایگاه‌های ویژه خود در فضای پارک موزه دفاع مقدس هستند محلی برای عکس یادگاری برخی افراد شده است.

* آثار حجمی شهدا

مسئول جمع‌آوری آثار به‌جای مانده شهدای دوران دفاع مقدس نیز در این بازدید با بیان اینکه انواع وسایل شخصی شهدا و ادوات دفاعی و جنگی در این پارک موزه جمع‌آوری شده، بیان داشت: مازندران نخستین استانی است که در جمع‌آوری آثار حجمی شهدا اقدام کرده است.

حامی گت‌آقازاده ادامه داد: تاکنون مشخصات 130 هزار رزمنده در سامانه رایانه‌ای مرکز فرهنگی پارک موزه به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از همه مردم ولایتمدار مازندران خواستاریم تا در جمع آوری آثار شهدا کمک حال ما باشند.

* آثار دفاع مقدس ارزشمند همانند سکه‌های زیر خاکی

قرآن، ادعیه، نقشه‌های قابل اجرای جنگ، ساعت‌مچی، رادیو، لباس بسیجی که تنها آثار ترکش‌های گلوله در آن خودنمایی می‌کرد، اسناد دانشجویی، لباس دامادی و دوران تحصیلی شهیدی که تنها چند روز از زندگی مشترکش گذشته بود، فانوس، تجهیزات درمانی و بیمارستان صحرایی، عصای هنگام مجروحیت که هنوز باندهای خونین آن بر جای مانده و بسیاری از تجهیزات نظامی که روزی کاربرد آن برای نگهداری یک وجب خاک کشور با ارزش بود امروز در کنار سوله‌ای از چیدمان‌های موزه محسوب می‌شود و به اندازه سکه‌های زیر خاکی برای مازندران گران‌بها است.

* آثار حجمی دوران دفاع مقدس ثبت ملی شد

گت‌آقازاده با تاکید بر اینکه ما دهه شصتی‌ها در حد توان در صیانت از ارزش‌های اسلامی دوران دفاع مقدس کوتاهی نکردیم، گفت: برای نخستین بار آثار حجمی شهدای دفاع مقدس به ثبت ملی رسید.

وی اضافه کرد: تمام داشته‌های جنگ را به نسل جوان تحویل می‌دهیم، حال وظیفه آنان است که از ارزش‌های کشور حفاظت کنند.

* نیمکت خاکی دانش‌آموز شهید و تندیس معلم شهید

نیمکت دانش‌آموزان بسیجی که در جبهه‌های جنگ ادامه تحصیل می‌دانند در کنار تندیس معلم شهید اشک را از دیدگان جاری کرد.

* سند سخن می‌گفت

در نگاهی دیگر شاهد دست نوشته‌ای بودیم که حاکی از کمک مالی به خانواده رزمنده‌ای بود که تنها  مبلغ 3 هزار و 500 تومان قرض گرفته بود تا بتواند از حقوق ماهیانه 2 هزار تومانی‌اش قرض را ادا کند، آن سند سخن می‌گفت که چرا بعد از گذشت 25 سال از جنگ تحمیلی امروز اعتبارات چندین میلیارد تومانی بدون سند و اسناد مالی رد و بدل می‌شود و هیچ رد پایی از خود به جای نمی‌گذارد، ولی برای احداث پارک موزه باید هیئت امنا تشکیل شود تا با کمک خیران این آثار به‌جای مانده از دفاع مقدس به پایان برسد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران درباره ضرورت احداث پارک موزه دفاع مقدس در مازندران در همایش مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور در ساری نیز گفته بود: ما وظیفه داریم در حفظ آثار عزیزانی که رفتند، فداکاری کردند، ایثارگری کردند و مردانه و دلاورانه  و به تعبیر مقام معظم رهبری مومنانه دفاع کردند، بکوشیم.

* دفاع مقدس، فرهنگ و تاریخ است

آیت الله نورالله طبرسی ساخت پارک موزه دفاع مقدس را یک عبادت اجتماعی و سیاسی  دانست و گفت: پارک موزه دفاع مقدس، فرهنگ ما و تاریخ است و ما باید برای تاریخ خودمان هزینه کنیم.

این مسئول خواستار اعتبار ویژه‌ای برای این مکان مقدس شد و متذکر شد: مردم و مسئولان باید برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس بسیج شوند.

* آرمیدن هشت شهید خوشنام

جای گرفتن هشت شهید گمنام و یا خوشنام در مسجد حضرت فاطمه(س) که در عرصه هفتم این پارک موزه احداث شد جلوه‌ای از آثار معنویت را به این پارک موزه بخشید و به گفته راوی، محلی برای راز و نیاز و حتی متوسل شدن برخی از مردم به این شهدا شد.

آن روزها کسی جنگ سخت دشمن را دغدغه نمی‌دانست و با جان و دل به صیانت از کشور و نوامیس می‌شتافت، ولی امروز مسئولان استانی اذعان دارند که ساخت ماندگارترین آثار ایثارگری‌های و جانفشانی‌های غیور مردان مازندرانی دغدغه استان شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در مصاحبه‌ای درباره فعالیت‌های گرامیداشت سوم خرداد سال جاری در جمع خبرنگاران گفته بود: یکی از دغدغه‌های جدی استان، موضوع پارک موزه دفاع مقدس است و قصد داریم از این مکان مقدس به عنوان نماد همه فضائل و ارزش‌های فرهنگی قلمداد کنیم.

* قول مساعد وزیر اقتصاد و دارایی

هادی ابراهیمی از قول مساعد وزیر اقتصاد و دارایی برای اختصاص اعتباری برای تسریع در احداث پارک موزه دفاع مقدس مازندران خبر داد و گفت: امیدواریم ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مرکز استان محقق شود.

خالی از لطف نیست که بگوییم شیرزنان مازندرانی نیز در دوران دفاع مقدس نقش آفرین بودند و 20 بانوی شهیده موجب سرافرازی زنان مازندرانی است که ماه‌های اخیر شاهد به شهادت رسیدن جانباز دوران دفاع مقدس شهیده حدیقه معتمدی در میاندرود بودیم که به معبود خود پیوست.

* حفاظت از آثار شهدا در گمنامی

استاندار مازندران نیز درباره تاثیر جمع‌آوری آثار شهدا گفته بود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گمنامی از آثار دفاع مقدس حفاظت می‌کند.

سید علی‌اکبر طاهایی با برشمردن رسالت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های مهم  بنیاد، حفظ خاطرات دفاع مقدس و سبزکردن آن در دل نسل جدید است.

بحث قرار گرفتن پارک موزه دفاع مقدس در سبد فرهنگی کشور از مواردی است که باید قابل اجرایی باشد و تذکرات متولیان امر در حالی محقق می‌شود که اعتبارات فرهنگی کشور بدون هیچ کم و کاستی مصوب شود.

* قرار گرفتن پارک موزه دفاع مقدس در سبد فرهنگی کشور

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در نخستین جلسه قرارگاه پارک موزه دفاع مقدس استان گیلان گفته بود: پارک موزه‌های دفاع مقدس در سبد فرهنگی کشور قرار می‌گیرند.

سردار سید محمد باقرزاده خاطرنشان کرد: برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس در تمام استان‌ها کار کارشناسی شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نگاه تفریحی و گردشگری را از مسائل فرعی در ایجاد پارک موزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ذکر و غفلت شکنی در ایجاد پارک موزه‌ها مد نظر قرار دارد و باید با ایجاد این مکان‌ها فضا را عوض کرد.

باقرزاده ساخت پارک موزه دفاع مقدس را دارای موضوعیتی در مقابله با تهاجم فرهنگی خواند و متذکر شد: ایجاد پارک موزه دفاع مقدس هدف است ضمن اینکه کمک می‌کند جوشش و حرکت عمومی فرهنگی در جامعه به وجود آید.

اگر کتاب قطور جنگ دارای 30 فصل باشد بدون تردید قسمت مهم آن توسط مازندرانی‌ها نوشته شده و امروز ضرورت دارد تا با تامین اعتبار مناسب برگ زرین دیگری در تاریخ حماسی سرزمین علویان ثبت و جاودان بماند.

در دوران دفاع مقدس 150 هزار رزمنده مازندرانی به مناطق جنگی اعزام شدند.

================

گزارش از رقیه نعلبندانی

============

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول