اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های سوادکوه

خبرگزاری فارس: استفاده از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های پنج‌گانه سوادکوه می‌تواند گام‌های عملی مناسبی برای توسعه شهرستان باشد.

ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس، از سوادکوه، استفاده از ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌های پنج‌گانه سوادکوه می‌تواند گام‌های عملی مناسبی برای توسعه شهرستان باشد.

روسای دانشگا‌ه‌های سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بر استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های سوادکوه با بیش از5هزار و 500 دانشجو و 267 استاد در توسعه شهرستان تاکید کردند.

*دانشگاه‌ها قابلیت زمینه‌سازی توسعه محل استقرار خود را دارند

شهرستان سوادکوه با دارا بودن حدود 10 درصد از مساحت و حدود دو درصد از جمعیت استان مازندران دارای پراکندگی جمعیتی و وسعت جغرافیایی با منابع طبیعی و ذخایر رو زمینی و زیرزمینی قابل توجهی در ذغال سنگ، سنگ‌های ساختمانی، دام و طیور، باغداری و نوغانداری، جاذبه‌های توریستی و آب و هوای مساعد و مختلف است که محرومیت آن را باید در نبود مرکز ثقل توسعه، عدم بررسی کارشناسی و کاربردی استعدادها و مشکلات و ارائه راهکار مناسب و منطقی برای استفاده بهینه از استعدادها و کاهش موانع توسعه جستجو کرد.

دانشگاه‌ها به عنوان تربیت‌کننده مدیران جامعه، نظریه‌پردازی برای ارتقای رتبه‌های رفاه، علم، سیاست و اقتصاد و محل تعاطی افکار و اندیشه‌ها می تواند سهم مهمی در توسعه و پیشرفت مناطقی محل استقرار خود ایفا کند.

در صورت برگزاری نشست‌هایی با محوریت استعدادها و مشکلات شهرستان که با حضور دانشگاهیان و مسئولان انتخابی و انتصابی شهرستان باشد می‌توان گام‌های محکمی در این زمینه برداشت.

* 5500 دانشجو مشغول تحصیل در دانشگاه‌های سوادکوه هستند

شهرستان سوادکوه دارای 5 واحد دانشگاهی، دانشگاه آزاد واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد مرکز شیرگاه، دانشگاه پیام نور واحد پل سفید، دانشگاه پیام نور واحد زیراب و دانشگاه پردیس شهید بهشتی زیراب با بیش از 5 هزار و 500 دانشجوی در حال تحصیل است.

حضور دانشجو در یک منطقه علاوه بر تحرک علمی آن با رونق اقتصادی در حمل و نقل، واحدهای خدماتی و مراکز علمی را به دنبال دارد و از نظر برخی از صاحب‌نظران توسعه، حضور دانشجو در یک منطقه با اشتغال‌زایی عموما مولد نیز همراه است.

* 77 رشته دانشگاهی در دانشگاه‌های سوادکوه تدریس می‌شود

دانشگاه‌های این شهرستان 77 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد را داراست که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان به توسعه شهرستان سوادکوه کمک کرد.

دانشگاه آزاد سوادکوه با 33 رشته تحصیلی، دانشگاه آزاد مرکز شیرگاه با 17 رشته تحصیلی، پیام نور زیراب با 16 رشته تحصیلی، دانشگاه پیام نور پل سفید با 10 رشته تحصیلی و دانشگاه پردیس بهشتی زیراب با 1 رشته تخصصی در شهرستان سوادکوه فعال هستند.

*267 نفر از اساتیددانشگاهی در سوادکوه مشغول فعالیت علمی هستند

اساتید دانشگاه به عنوان نخبگان و فرهیختگان شاخص جامعه همواره مورد احترام صاحبنظران مختلف بودند و استفاده از حضور و دیدگاه‌ها و راهکارهای آنان همواره مورد نظر دستاندرکاران دولتی و خصوصی قرار داشته است.

استفاده از توانمندی آنان در مدیریت و ارائه راهکارهای عملی و علمی می‌تواند نوید توسعه یافتگی را برای شهرستان به همراه داشته باشد.

تشکیل کارگروه اساتید یا دانشگاهیان سوادکوه با حضور مسئولان شهرستان می‌تواند راهکار مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی سوادکوه و عملیاتی شدن مصوبات باشد.

*همایش‌های کاربردی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وظایف این دانشگاه در توسعه کمی و کیفی گفت: تلاش مسئولان دانشگاه تمرکز بر روی توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتقای کیفی آموزش و توجه به پژوهش و تحقیقات خواهد بود.

محمد احمدی افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی باید با ارتقای کیفی شاخص‌های آموزشی و پژوهشی همراه باشد.

وی به اهداف این دانشگاه در دهه رقابت دانشگاه‌های آزاد با دانشگاه‌های بین‌المللی گفت: کاربردی کردن دیدگاه‌ها و برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف از اولویت‌های این دانشگاه در توسعه همه جانبه است که همایش‌ها و سمینارهای ما با توجه به استعدادهای شهرستانی و منطقه‌ای برگزار شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه دو هزار و 409 دانشجو و 33 رشته تحصیلی با 71 عضو هئیت علمی و استادیار دارد.

*اتاق فکر دانشگاهیان با محوریت توسعه سوادکوه تشکیل شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز شیرگاه نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استعدادهای مختلف توسعه شهرستان سوادکوه بر لزوم تعیین کارگروه‌هایی برای توسعه علمی شهرستان اشاره کرد و گفت: اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سوادکوه با تشکیل اتاق فکر با محوریت توسعه شهرستان اقدام کنند.

تقی لطیفی شیردار به ظرفیت‌های شهرستان سوادکوه برای توسعه اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان با بررسی استعدادها و مشکلات، راهکارهای برون رفت از آن را نیز به مسئولان ارائه دهند.

وی به لزوم برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی با موضوع شهرستانی اشاره کرد و افزود: احیای طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا با همکاری مسئولان و دستاندرکاران شهرستانی در اتاق فکرهای علمی دست یافتنی است.

لطیفی افزود: برای تشکیل کارگروه‌های علمی با حضور دانشگاهیان گامی برداشته نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز شیرگاه خاطرنشان کرد: این واحد علمی 700 دانشجو در 17 رشته تحصیلی و 51 عضو هئیت علمی و حق‌التدریسی دارد.

*دانشگاه های سوادکوه تعامل بیشتری برای توسعه شهرستان ایجاد کنند

رئیس دانشگاه پیام نور واحد زیراب نیز با اشاره به اینکه در جلسات و کارگروه‌های مختلف فرهنگی تعامل بین دانشگاهیان سوادکوه وجود دارد، گفت: برای برنامه‌ریزی جهت دستیابی به توسعه سوادکوه، تاکنون تعاملی در سطح شهرستان به وجود نیامده است.

محسن حسینی‌فر به رشته‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: وجود برخی رشته‌های کاربردی در این دانشگاه می‌تواند به توسعه و پیشرفت شهرستان کمک کند.

وی خواستار گسترش تعامل در بین دانشگاه‌های سوادکوه برای برنامه‌ریزی جهت توسعه شهرستان شد و افزود: دانشگاه پیام نور واحد زیراب هزار و 356 دانشجو و 16 رشته تحصیلی و 56 استاد دارد.

*جلسات متمرکز دانشگاه‌های فعال سوادکوه با محوریت توسعه برگزار شود

رئیس دانشگاه پیام نور واحد پل سفید با اشاره به رسالت‌های پیام نور در ارتقای کمی و کیفی تحصیلات دانشگاهی و همکاری برای توسعه شهرستان سوادکوه گفت: حضور دانشجویان بومی از قابلیت واحدهای پیام نور برای توسعه سوادکوه است.

مسلم خالقی گفت: حضور یک هزار دانشجو در 10 رشته تحصیلی با تدریس 56 عضو هیئت علمی و حق‌التدریسی از ظرفیت این دانشگاه در فضای علمی شهرستان است.

وی با بیان اینکه جلسات فرهنگی مشترک قابل توجهی در بین دانشگاهیان شهرستان برگزار شده است، افزود: برگزاری جلسات متمرکز دانشگاه‌های فعال سوادکوه با محوریت توسعه شهرستان می تواند کمک شایانی جهت دستیابی به اهداف توسعه کند.

*از ظرفیت دانشگاهی برای توسعه سوادکوه استفاده شود

رئیس پارک علمی تحقیقاتی دانشگاه پردیس بهشتی زیراب سوادکوه نیز در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه با همکاری و برنامه‌ریزی می‌توان شرایط لازم برای استفاده بهینه از استعدادهای سوادکوه را فراهم کرد، گفت: برای زمینه‌سازی توسعه سوادکوه بسترهای علمی و نیروهای انسانی توانمند وجود دارد.

حسین کرمانیان با بیان اینکه رشته‌های این دانشگاه با نگاهی بر استعدادهای شهرستانی اخذ شده است، افزود: رشته کارشناسی آبادانی روستا در سال‌های تحصیلی 1382 تا 1386 با 82 دانشجو با نگاهی کاربردی به وجود آمده بود.

کرمانیان افزود: در حال حاضر کارشناسی ارشد صنایع خمیر و کاغذ با 41 دانشجو و پنج عضو هیئت علمی در این دانشگاه فعال است.

وی به اهمیت حضور دانشگاه‌ها و اساتید برجسته برای توسعه شهرستان اشاره کرد و گفت: تعامل مناسب و مستمر خاصی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های شهرستان انجام نشده است.

*خلاء فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی در سوادکوه وجود دارد

معاون فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه شهرستان سوادکوه استعدادهای مختلفی برای توسعه و پیشرفت دارد، گفت: خلا فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی که به صورت بومی تهیه شده باشد در شهرستان سوادکوه وجود دارد.

لهراسب رحمتی با استقبال از توانمندی علمی دانشگاه‌های شهرستان سوادکوه در توسعه این شهرستان افزود: حضور اساتید و روسای دانشگاه‌ها در کارگروه های تخصصی شهرستان سوادکوه به افزایش کیفیت خروجی این جلسات کمک شایانی خواهد کرد.

رحمتی به کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: حضور در این کارگروه‌ها و تشکیل کمیته‌های دانشگاهی آن باید در دستور کار مسئولان شهرستانی قرار گیرد.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول