اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه شیراز تاکید کرد

ظرفیت همکاری علوم پزشکی و دانشگاه شیراز در 30 زمینه

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز 57 بخش تخصصی دارد که در بیش از 30 مورد از آن‌ها امکان همکاری و تعامل میان دانشگاهی با دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد.

ظرفیت همکاری علوم پزشکی و دانشگاه شیراز در 30 زمینه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد موذنی صبح امروز در سمینار یک‌روزه همکاری‌های پژوهشی بین دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی اظهار داشت: امسال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و این نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری استراتژی بسیار موفقی در راستای جلب توجه و افزایش تمرکز بر یک موضوع خاص است.

وی با تاکید بر نقشی که دانشگاه‌ها در تولید علم و گسترش مرزهای دانایی ایفا می‌کنند بیان کرد: برای تحقق شعار سال تولید ملی همکاری‌های بین رشته‌ای می‌تواند بسیار موثر باشد و در گذشته نیز هیچ‌گونه جدایی در میان دانشگاه علوم پزشکی و شیراز وجود نداشته است.

موذنی با تاکید بر زمینه‌های بسیار متعدد همکاری مابین دو دانشگاه اظهار داشت: درحوزه گیاهان دارویی و گیاه پزشکی دو دانشگاه می‌توانند همکاری وسیعی داشته باشند، در حوزه صنایع غذایی و رابطه آن با سلامت، در حوزه شیمی و تولید دارو، درحوزه زیست شناسی اعم از مولکول و سلول شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی و باکتری شناسی، در زمینه حقوق و پزشکی قانونی، در زمینه علوم تربیتی و روان‌شناسی، در زمینه‌های اقتصادی اعم از نقش اقتصاد در حوزه سلامت و ..، در زمینه مهندسی کامپیوتر و نقش وسیع آن در فناوری‌های لازم در علم پزشکی همکاری دو دانشگاه منشا خیر و برکات فراوانی است.

موذنی سایر زمینه‌های همکاری را از جمله در زمینه مهندسی هسته‌ای و پرتو ها، در زمینه الکترونیک و برق و نقش آن در حوزه‌های پزشکی مانند رادیوگرافی و سونوگرافی و ام آر ای و ... در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و دام، در زمینه مکانیک و سانتریفیوژها بیان نمود.

در ادامه این سمینار غلامرضا حاتم معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم همکاری دو دانشگاه در دستیابی به خودکفایی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: بر اساس مفاد تفاهمنامه دستیابی به اهداف نقشه جامع علمی و برنامه پنجم توسعه در راستای حمایت از دانشگاه‌های پیشرو  تعهداتی برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد و امکان‌های خاصی نیز شکل گرفته که با افرایش همکاری مابین دو دانشگاه می‌تواند بالفعل شود.

این مسئول علمی و آموزشی ادامه داد: کسب رتبه زیر هزار در پایگاه آی.اس.آی با افزایش تعداد مقالات و ارجاعات به آن‌ها میسر می‌شود.

حاتم تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک از نظر تعداد مقالات آی.اس.آی، پاب مد و اسکوپوس و ایندکس شدن آن‌ها از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

وی افزود: تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 2009، 524 مورد بوده و پر استنادترین مقاله همان سال در ژورنالی خاص 28 بار مورد استناد قرار گرفته در حالی که اندونزی با یک‌هزار و 522 مقاله در همان سال تنها در یک مقاله چند صد بار ارجاع را داشته که این مقاله دارای موضوعی میان رشته‌ای و بر اساس همکاری چند موسسه و دانشگاه در چند کشور انجام شده که این امر ضرورت همکاری‌های میان دانشگاهی و میان مراکزی را در داخل و خارج کشور نشان می‌دهد.

مصطفی سعادت معاون پژوهشی دانشگاه شیراز دیگر سخنران این همایش یک روزه بود که با تشریح توانایی‌های دانشگاه شیراز بر ظرفیت همکاری‌های فی‌مابین صحه گذاشت.

به گفته وی، دانشگاه شیراز در سال 1325 با تاسیس آموزشکده بهداشت بنیان‌گذاری شده و به نوعی این افزایش همکاری‌های فی‌مابین بازگشت به اصل است.

سعادت وجود پژوهشکده‌های متعدد در دانشگاه شیراز مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، پژوهشکده علوم اجتماعی و همچنین مراکز تحقیقاتی اقتصادی، علوم جوی، اقیانوس، محیط زیست و تابش را به عنوان مثال‌هایی از ظرفیت‌های موجود همکاری ذکر و اضافه کرد: قطب‌های علمی دانشگاه شیراز مانند تولید مثل در گاوهای شیری و ترکیبات ضد میکروبی از جمله محورهایی هستند که می‌توانند در گام‌های بعدی محور همکاری مابین دو دانشگاه قرار گیرند.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول