اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای افزایش همکاری‌های علوم پزشکی و دانشگاه شیراز

مهندسان دانشگاه شیراز به یاری جراحی باز می‌آیند

خبرگزاری فارس: به عنوان نخستین گام در راستای افزایش همکاری‌های پژوهشی دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی توان دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز به یاری جراحی باز با شیوه لاپاراسکوپی می‌آید.

مهندسان دانشگاه شیراز به یاری جراحی باز می‌آیند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس مرکز تحقیقات لاپاراسکوپی شیراز صبح امروز در سمینار یک روزه گسترش همکاری‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز با محوریت لاپاراسکوپی اظهار داشت: مرکز تحقیقات لاپاراسکوپی فعالیت مشترک با دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز را از چند سال پیش آغاز کرده است که امیدواریم این فعالیت‌ها روز به روز گسترده‌تر شود.

حمیدرضا فروتن افزود: مرکز تحقیقات لاپاراسکوپی شیراز به عنوان مهم‌ترین مرکز آموزش، پژوهش و درمان با لاپاراسکوپی در زمینه ساخت و تجهیز می‌تواند همکاری گسترده‌تری را در سال تولید ملی با دانشگاه شیراز داشته باشد.

وی افزود: در جراحی لاپاراسکوپی به جای برش عمیق جراحی‌های باز با ایجاد یک یا چند سوراخ به قطر یک تا یک و نیم سانتی‌متر دوربین و تجهیزات لازم وارد بدن بیمار می‌شود و جراح با تجهیزاتی ویژه اقدام به جراحی می‌کند.

فروتن بیان کرد: در حال حاضر در جهان برداشتن کیسه صفرا و آپاندیسیت تنها به وسیله لاپاراسکوپی انجام می‌شود و در جراحی زنان و زایمان نیز از مدت‌ها پیش‌تر این شیوه رواج داشته است.

وی در تشریح روش لاپاراسکوپی اظهار داشت: در این شیوه با وارد کردن گاز به شکم بیمار فضای لازم برای ورود تجهیزات تصویری و نوری ایجاد می‌شود و جراح با وسایل خود از طریق مانیتور بدون لمس مستقیم بافت اقدام به جراحی می‌کند.

دبیر علمی همایش همکاری‌های علوم پزشکی و دانشگاه شیراز افزود: اکنون در دنیا هیچ عمل جراحی وجود ندارد که به صورت باز انجام شود و با روش لاپاراسکوپی قابل انجام نباشد.

محمد فروتن ادامه داد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این نوع جراحی کاهش درد و عوارض بیمار و بازگشت سریع او به عرصه کار و فعالیت است که هزینه‌های سنگین‌تر جراحی لاپاراسکوپیک را جبران می‌کند.

وی داشتن دید مسلح و بهتر در جراحی لاپاراسکوپی را از مزایا و سختی جراحی در فضای دوبعدی به جای سه‌بعدی را از معایب آن برشمرد و گفت: در حال حاضر در مرکز تحقیقات لاپاراسکوپی شیراز، آموزش جراحان از طریق جراحی روی حیوانات انجام می‌شود و در صورتی که مهندسان دانشگاه شیراز بتوانند تجهیزات شبیه‌سازی را طراحی و تولید کنند برای آموزش، امکان بهتری فراهم می‌شود.

فروتن از برگزاری تورهایی به منظور بازدید مهندسان از جراحی لاپاراسکوپی خبر داد و اینکه با بازدید مستقیم شاید ایده‌هایی برای تولید ادوات و تجهیزات کاربردی‌تر به ذهن مهندسان برسد که در مسیر بومی شدن و توسعه لاپاراسکوپی در سال تولید ملی مفید واقع شود.

وی در پایان آرزو کرد که روزی با هم‌افزایی و تلاش مهندسان و پزشکان در داخل کشور، تله سرجری (جراحی از راه دور) و جراحی داوینچی (جراحی با تصویر ساز سه بعدی) محقق شود و ایران اسلامی به جایگاه شایسته خود در زمینه جراحی دست یابد.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول