اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از محرومیت‌های کجور مازندران گزارش می‌دهد

شناسایی ظرفیت‌های غارنوردی تا هزاران مطالبه معیشتی

خبرگزاری فارس: جمعی از مسئولان محلی بخش کجور از مسئولان خواستند تا محرومیت‌های این بخش را بیشتر مورد نظر قرار دهند.

شناسایی ظرفیت‌های غارنوردی تا هزاران مطالبه معیشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از کجور، همایش سراسری شوراها و دهیارهای کجور در حالی در شهر پول کجور برگزار شد که بسیاری از شوراها و دهیاران دغدغه‌های روستای تحت مدیریت خود را به همایش آورده تا بلکه از نزدیک بتوانند مشکلات را با مسئولان در میان گذاشته تا مرهمی بر زخم‌های روستا باشد.

از این روی فرصتی دست داد خبرگزاری فارس با رویکردی فرهنگی و اجتماعی مشکلات روستاهای کجور را مورد واکاوی قرار دهد و به این منظور به سراغ شوراها و دهیاران کجور رفته و با آنها از مشکلات و چالش‌های موجود در روستاهای تحت مدیریت آنها به گفت‌وگو نشسته است که نتیجه آن از نظرتان می‌گذرد.

رئیس شورای اسلامی روستای نیچکوه در این مراسم گفت: مشکل اصلی در روستای نیچکوه اشتغال است و باید از صنایعی همچون دامپروری حمایت بیشتری شود و به‌صورت دامپروری صنعتی درآید.

غلامحسین لهراسبی افزود: جاده دسترسی در روستای نیچکوه وضعیت بسیار مناسبی ندارد و پرتگاه‌های خطرناکی دارد که نیاز به گاردیل است و از سویی دیگر در فصل زمستان عملیات برف‌روبی این جاده با تاخیر زیادی انجام می‌شود.

وی بیان داشت: اجرای طرح هادی در سال 82 برای این روستا به تصویب رسید اما تاکنون هیچ اقدامی در این باره نشده است.

لهراسبی وضعیت آب شرب بهداشتی روستا را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای تامین آب شرب روستا نیز در حال احداث منبع آب هستیم که عملیات لوله‌کشی آن به طول پنج کیلومتر انجام شد و اعتبار آن از محل دفتر مناطق محروم کشور تامین شد.

وی همچنین به ویژگی‌های توریستی نیچکوه اشاره کرد و بیان داشت: روستای نیچکوه چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی دارد و نیز دارای یک دهنه غار است که توجه گروه غارنوردی ایران را به خود جلب کرده و بر همین اساس آنها در حال مطالعه بر روی این غار در روستای نیچکوه هستند و این می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به محلی برای حضور گردشگران تبدیل شده و بر جذابیت‌های توریستی نیچکوه بیفزاید.

* رودخانه روستا نیاز به لایروبی دارد

رئیس شورای اسلامی فیروزکلای علیا نیز درباره چالش‌های موجود در روستای فیروزکلای علیا اظهار داشت: راه درون روستایی این محل بین ادارات بنیاد مسکن و راه و ترابری سرگردان مانده است و هر کدام دیگری را متولی به سرانجام رساندن آن می‌دانند.

سید هادی حسینی افزود: رودخانه روستا نیاز به لایروبی دارد و قرار شد مسئولان از آن بازدید کنند اما این کار عملی نشد.

وی بیان داشت: به علت وجود مشکلات آب، زراعت در این روستا تعطیل شد و در حالی که فیروز‌کلای علیا بهترین خاک حاصل‌خیز را دارد اما مردمی که قبلا به زراعت گندم و جو و باغات مشغول بودند به‌خاطر نداشتن آب از کشاورزی دست کشیدند.

وی افزود: اگر مسئولان امر مشکل آب روستای فیروزکلای علیا را حل کنند دوباره کشاورزی رونق خواهد گرفت و تاثیرات مثبتی از خودش بر جای خواهد گذاشت.

* هیچ جایی برای ساخت و ساز در روستا وجود ندارد

دهیار روستای سماء کجور نیز در این بین اظهار داشت: نخستین طغیان رودخانه از منجیر به سمت سما در بهار امسال به باغات اطراف روستا و حریم رودخانه آسیب جدی رساند و پلی که محل عبور و مرور روستاییان بوده نیز در حال تخریب است.

وحید خواجوی گفت: هیچ جایی برای ساخت و ساز در روستا وجود ندارد زیرا جزو محدوده طرح هادی قرار داده شد و این باعث محدودیت برای اهالی در ساخت و ساز شد.

وی همچنین به زمین ورزشی روستای سماء کجور اشاره کرد و افزود: زمین ورزشی روستا که با هزینه دهیاری مراحل احداث آن انجام شد نیاز به تکمیل شدن دارد اما همچنان نیمه کاره مانده است و هیچ کمکی از اداره ورزش و جوانان به ما نمی‌شود.

خواجوی وضعیت آب شرب و برق را مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: در این زمینه مشکلی وجود ندارد اما نانوایی به علت نداشتن سوخت و گرانی آرد تعطیل شد.

وی تصریح کرد: روستای سماء در تولیدات باغی و کشاورزی یکی از بهترین روستاهای منطقه است اما به علت عدم توانایی در خرید کود و سم از سوی کشاورزان بخش قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی به حالت بایر در آمده است.

دهیار سما بیان داشت: جاده‌ای که در طول مسیر از سماء به دشت نظیر واقع شده نیاز به گاردریل دارد تا از بروز خطرات احتمالی پیشگیری شود.

* آسفالت راه دسترسی نامناسب است

دهیار روستای اسلام آباد ساس کجور نیز گفت: کشاورزان روستای اسلام آباد ساس در امر کشاورزی با مشکلات مواجه هستند و جهاد کشاورزی منطقه همکاری لازم را با کشاورزان در امر تخصیص سهمیه کود ندارند و کودی که باید در فصل پاییز به کشاورزان تحویل داده می‌شد الان بدست آنها رسید.

محمد خواجوند به مشکلات بهداشتی اشاره کرد و گفت: به علت مشکلات سوخت برای گرمابه روستا، مردم مجبور هستند برای استحمام مسافت‌های زیادی را پیاده طی کرده تا به روستای دیگر بروند.

وی درباره وضعیت راه دسترسی به روستای اسلام‌آباد اظهار داشت: آسفالت راه دسترسی به روستای اسلام‌آباد ساس بسیار نامناسب است و در بیشتر مسیر تخریب شده است.

* آب چشمه‌ خشک شد

رئیس شورای اسلامی روستای هزار سم کجور گفت: یکی از مشکلات اساسی در این روستا آب شرب است و با وجود مکاتبات مکرر با امور آب ولی هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نشد و مشکل آب هنوز به قوت خود باقی است.

ملک آرا احمدی افزود: پس از وقوع زلزله در سال 83 آب چشمه‌ای که نزدیک روستا بود و مردم از آن استفاده می‌کردند خشک شد و در حال حاضر مردم به اجبار آب غیربهداشتی جوی را مصرف می‌کنند و این امر می‌تواند خطر بروز بیماری‌های خطرناک را افزایش دهد.

وی اظهار داشت: تصاویر تلویزیونی در اینجا به سختی دریافت می‌شود و برای دریافت تصاویر هر شبکه باید آنتن به سمتی جداگانه و جهت‌های مختلف چرخانده شود.

وی درباره وضعیت کشاورزی گفت: کود و سم سهمیه‌ای به موقع به دست کشاورز نمی‌رسد و کشاورز مجبور است این اقلام را به‌صورت آزاد خریداری کند.

*  گرمابه و نانوایی نداریم

رئیس شورای اسلامی روستای هزارخال نیز اظهار داشت: هزار خال فاقد هرگونه امکانات رفاهی و بهداشتی است و مردم برای امور درمانی مجبور هستند فاصله هشت کیلومتری تا کجور و یا 25 کیلومتری تا شهر پول را طی کنند.

عباس خواجوند با بیان اینکه روستای هزارخال کجور گرمابه و نانوایی ندارد، افزود: اهالی روستا باید فاصله حدود یک و نیم کیلومتری تا روستای سریوده را برای خرید مایحتاج روزانه و یا استحمام با تراکتور طی کنند که این رفت و آمدها در فصل زمستان بسیار سخت است.

رئیس شورای اسلامی روستای هزارخال کجور اظهار داشت: از وسط روستای هزار خال رودخانه عبور می‌کند که نیاز مبرم به دیوارکشی در طرفین دارد تا از خسارات احتمالی سیل در امان باشد.

وی با اشاره به اینکه محصول گندم و حبوبات در این روستا به خوبی به ثمر می‌نشیند، افزود: وسایل و ادوات کشاورزی در این روستا وجود ندارد و یک کشاورز برای شخم زدن زمین زراعی خود باید از روستاهای همجوار و با هزینه گزاف ادوات کشاورزی بیاورد.

* کمبود آب کشاورزی

دهیار کینج ‌که خود کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی است با اشاره به برخی از مشکلات روستاهای بخش کجور اظهار داشت:  فقر گسترده در نواحی روستایی، مهاجرت روستائیان به شهر، آسیب‌پذیری محیطی روستاها در برابر سوانح و مخاطرات طبیعی، بیکاری، پایین بودن سطح رفاه اجتماعی، نابسامانی در نظام استقرار روستاها و پراکندگی جمعیت روستایی از مهم‌ترین این مشکلات است.

زکی‌پور سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی را از راه‌های مهم ایجاد اشتغال در منطقه دانست و گفت: برای افزایش محصولات کشاورزی منطقه نیاز است راندمان و بازدهی افزایش یابد و در کنار آن نیزسطح زیر کشت افزایش یابد.

وی افزود: برای سود بخش کشاورزی نیاز است با استفاده از تکنولوژی و بذرهای اصلاح و پربازده عملکرد هکتار را افزایش داد تا با کاهش هزینه تولید در هکتار درآمد بخش کشاورزی افزایش یابد.

دهیار کینج خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه هنوز آن‌طور که باید و شاید از امکانات و تکنولوژی به روز کشاورزی برخوردار نیستند و این امر سبب کاهش تولید کشاورزی می‌شود همچنین به علت کمبود آب کشاورزی در زمین‌های شیب‌دار امکان زیر کشت بردن همه زمین برای کشاورزی میسر نیست.

زکی‌پور یادآور شد: یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود و آینده‌دار منطقه صنعت توریسم است که شرایط مناسبی از جمله بازدید از زندگی افراد بومی، صنایع دستی، موسیقی سنتی، موزه، مناطق تاریخی و امامزاده‌ها برای جذب گردشگر وجود دارد ولی در این زمینه هنوز به خوبی کار نشده است.

وی در ادامه مشکلات و نیازمندی‌های منطقه را برشمرد و گفت: عدم برخورداری از گاز طبیعی، عدم استقرار بانک در منطقه، محدودیت و پرشدن ظرفیت بافت‌های مسکونی در روستاهای دارای طرح هادی، طغیان رودخانه‌ها در فصل بهار در برخی روستاها، نداشتن حداقل شهرک صنعتی در منطقه، ضعف مالی دهیاری‌ها، نیاز مبرم جاده بخش در برخی نقاط به روکش آسفالت، احتمال ریزش پل در جاده دلم به علت برداشت و ترک خوردگی پل از مهم‌ترین مشکلات و نیازمندی‌های منطقه است.

وی از مسئولان خواست تا در اجرای پروژه‌ها به ویژه عمرانی به توانمندی دهیاران و شوراها اعتماد کنند.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول