اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد

محرومیت 4600 کالای بی‌کیفیت از تائیدیه استاندارد

خبرگزاری فارس: معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‎های کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: در یک فرآیند پنج ماهه 27 هزار درخواست به این سازمان ارائه شد که 4 هزار و 600 کالا به دلیل نداشتن کیفیت از تائیدیه استاندارد محروم شدند.

محرومیت 4600 کالای بی‌کیفیت از تائیدیه استاندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان بهادر کاظمی در همایش استاندارد، ارتقاء کیفیت و بهره‎وری در تولید ملی که ظهر امروز توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گلستان در سالن شرکت گاز استان گلستان برگزار شد گفت: هر کالای صنعتی که قصد واردات به کشور داشته باشد باید از تائیدیه‎های استاندارد برخوردار باشد.

وی گفت: نخستین اقدامی که برای حمایت از تولیدات داخلی انجام گرفت این بود تا فضای رقابت را سالم کنیم و اجازه ندهیم کالای بی‎کیفیت خارجی در کشور وارد شود و به طور ناعادلانه‎ای با تولیدات داخل به رقابت بپردازد.

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: خوشبختانه از سال گذشته سازمان ملی استاندارد بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی در سال 1389 مصوب کرده بود تمام کالاهای صنعتی وارداتی کشور را مشمول نظارت استاندارد قرار داد و این قانون در سال 1390 عملیاتی شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه با اجرای این مصوبه دو مرحله از این طرح آغاز شده است گفت: از یکم تیرماه سال 1390 حدود یک هزار و 530 ردیف تعرفه را مشمول این نظارت کردیم و از یکم اسفند سال گذشته ردیف تعرفه که مجموع کالاهای صنعتی وارداتی به کشورمان بود اکنون استاندارد شده است.

وی در خصوص اینکه در فرآیند اول در یک دوره پنج ماهه 27 هزار درخواست ثبت سفارش برای بررسی به استاندارد ارسال شد یادآور شد: در گذشته فرآیند نظارت در محل گمرکات انجام می‎گرفت و ما 630 قلم کالا را کنترل می‎کردیم اما با فرآیند جدید اگر بخواهیم گمرکات را کنترل کنیم با حجم عظیمی از کالاهایی که وارد گمرک می‎شود و تاجر ایرانی بابت آن هزینه‎هایی پرداخت کرده در گمرک متحمل ضرر و زیان‎هایی می‎شود همچنین سبب ضرر مالی به سرمایه‎های ملی کشور می‌شود.

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: بر این اساس این فرآیند را به قبل از ثبت سفارش منتقل کردیم تا فرد، نمونه کالا و اسناد و مدارک کالا را به استاندارد ارائه دهد و در صورت تائید، اجازه ثبت سفارش و وارد شدن کالا به وی داده شود.

کاظمی گفت: با این فرآیند امیدواریم در مبادی رسمی گمرکی شاهد واردات کالای بی‎کیفیت نباشیم و مبادی غیررسمی و غیرگمرکی نیز به دستور اکید رئیس جمهور به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا با همکاری استانداران آن مبادی نیز ساماندهی شوند و به نوعی تحت کنترل گمرک قرار بگیرند.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول