اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آزادسازی خرمشهر به روایت سردار فضلی/2 و پایانی

مددهای غیبی به فریاد سپاه اسلام رسید

خبرگزاری فارس: مددهای غیبی خداوند به فریاد سپاه اسلام رسید؛ ابر سیاهی بر فکّه حاکم شد و باران شدیدی در آن شرایط دشوار کمبود آب شرب باریدن گرفت؛ نسیمی خنک سیمای رزمندگان را نوازش می‏کرد و ترس از تشنگی دیگر دغدغه‏ای بزرگ نبود.

مددهای غیبی به فریاد سپاه اسلام رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، این سخنان سردار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین است که از جمله فرماندهان سپاه اسلام در صحنه نبرد با ارتش تا بن دندان مسلح رژیم بعث محسوب می‏شود.

این سردار سرافراز سال‏های جنگ حق علیه باطل در حاشیه دومین یادواره 47 شهید بخش رودهن از شهرستان دماوند به یادآوری حماسه آزادسازی خرمشهر عزیز پرداخت که در ادامه می‏خوانید.

* آغاز مرحله دوم عملیات؛ ستون‏کشی شبانه

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در تشریح مرحله دوم عملیات بیت‏المقدس در منطقه جغرافیایی واگذار شده به تیپ 33 المهدی (عج) گفت: با آغاز مرحله دوم در نیمه‏های شب، ستون‏کشی نیروها انجام شد؛ چراکه به دلیل وجود شیبی سرازیر به سمت دشمن امکان ستون‏کشی روزانه وجود نداشت.

فضلی ادامه داد: با شنیدن اخباری خوش از تصرف تپه‏های رملی یک، دو و سه همه نیروها توانی دو چندان گرفتند.

وی اضافه کرد: پس از عبور از این مراحل، فرماندهان در روز 12 اردیبهشت 1361 به محل سرفرماندهی احضار شدند.

* تداوم مقاومت ارتش بعث در فکّه

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: شهید بقایی در آن جلسه گفت که همچنان ارتش بعث در پس جاده اهواز - خرمشهر به مقاومت خود ادامه می‏دهد و هنوز امکان فتح سنگری در آن سوی این جاده ممکن نیست.   

به گفته فضلی، شهید بقایی آغاز مرحله سوم عملیات با هدف تصرف رمل‏های چهار، پنج و جاده چاه نفت تا رسیدن به رودخانه دو ایرج توسط تیپ 33 المهدی (عج) در شب سوم را مورد تأکید قرار داد.

* آغاز مرحله سوم؛ خطرپذیری در ستون‏کشی روزانه

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ستون‏کشی نیروهای سپاه اسلام در روز و حرکت در روشنایی به سمت مواضع دشمن را تصمیمی دشوار اما الزامی در جمع‏بندی‏های فرماندهان خواند.

فضلی ادامه داد: برای دستیابی به فتح نهایی، خروج خرمشهر از چنگال دشمن و از دست ندادن فرصت نبرد در همه تاریکی شب باید این حرکت همراه با خطرپذیری فراوان انجام می‏شد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: با اخذ این تصمیم نهایی، 11 گردان شامل بیش از 3 هزار رزمنده در اردوگاه فکّه آماده ستون‏کشی و حرکت شد.

* چالش‏های متعدد پیش‏روی نیروهای ایرانی

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به کاستی‏های چالش‏ساز پیش‏روی نیروهای ایرانی در مرحله سوم اجرای عملیات بیت‏المقدس خاطرنشان کرد: ناتوانی ابزاری و انسانی در پشتیبانی مهمات و آب، بزرگ‏ترین چالش‏های نیروهای ایرانی در مرحله سوم این عملیات بود.

فضلی ادامه داد: از این رو، در میان رزمندگان حاضر شده و از آنها خواستم تا در وهله نخست در مصرف آب شرب در آن گرمای شدید مناطق جنوبی صرفه‏جویی کنند؛ علاوه بر این، تیراندازی به صورت رگبار به دلیل کمبود مهمات ممنوع و از پای درآوردن هر نفر از دشمن با هر شلیک ابلاغ شد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: در همین اوصاف، میهمانی گرامی به نام حجت‏الاسلام والمسلمین متقی کاشانی، امام جمعه گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعی از پدران بزرگوار شهدا وارد اردوگاه رزمی فکّه شد.

وی افزود: پیش از حضور آن روحانی مبارز در میان رزمندگان، در مورد دلایل الزام در ستون‏کشی و حرکت روزانه به سمت دشمن توضیحاتی را ارائه و از وی برای ایراد سخنرانی برای سربازان سپاه اسلام خواهش کردم.

* نصرت الهی مشهود بود

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: این سید بزرگوار و اولاد نبی مکرم اسلام (ص) پذیرفت و در انتهای سخنرانی دست به زیر محاسنش کشید و سر به آسمان گرفت و دعایی کرد و پیش از پایان آمین‏گویی رزمندگان، مددهای غیبی خداوند باری تعالی به فریاد سپاه اسلام رسید.

فضلی افزود: ابر سیاهی بر منطقه فکّه حاکم شد و باران شدید در آن شرایط دشوار کمبود آب شرب باریدن گرفت؛ نسیمی خنک سیمای رزمندگان را نوازش می‏کرد و ترس از تشنگی دیگر دغدغه‏ای بزرگ نبود.

وی اضافه کرد: مه سنگینی چنان بر منطقه فائق آمد که علاوه بر تعدیل گرمای فکّه، حتی فاصله‏های کوتاه 200 متری را نیز برای دشمنان غیر قابل رؤیت ساخته بود.

فضلی ادامه داد: آن باران شدید موجبات تبدیل رمل‏های صعب‏العبور فکه به پوسته‏ای نازک و هموار را فراهم ساخت تا حرکت رزمندگان با شتاب بیشتر بدون فرو رفتن پا در داخل رمل‏ها و طی طریق به وسیله خودروهای حمل نفرات صورت گیرد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: همه گردان‏ها، استقرار در مناطق آغاز عملیات خود را اعلام کردند و تا آن زمان دشمنان به مدد و نصرت پروردگار حضور نیروهای سپاه اسلام را احساس نکرده بودند و ارتش بعث در ساعات شب آماده رویارویی شده بود.

* غافل‏گیری دشمن بعثی

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: پس از نماز مغرب و عشاء با قرائت رمز عملیات، پیش‏روی آغاز شد و ارتش بعث به دلیل غافل‏گیری از حمله آن ساعت رزمندگان سلحشور ایران اسلامی آمادگی چندانی برای مقابله نداشت.

فضلی ادامه داد: فتح رمل چهار، رمل پنج، پیش‏روی در منطقه فکّه، رسیدن به منطقه تک درخت، رسیدن به جاده چاه نفت، رسیدن به ساحل رودخانه دو ایرج، اضمحلال عمده تانک‏های دشمن و به غنیمت گرفته شدن بخشی از ادوات نظامی، اسارت یک هزار و 500 نفر از نیروهای دشمن، آغاز ایجاد مواضع دفاعی، سالم نشاندن بالگرد نظامی دشمن، واسپاری منطقه به یگان پشتیبانی و پایان عملیات در منطقه فکّه شرح خلاصه‏ای از فتوح مرحله سوم عملیات بیت‏المقدس بود.

به گفته جانشین سازمان بسیج مستضعفین، پس از اتمام عملیات در فکّه، شهید بقایی فرماندهان را گرد خود جمع کرد و از تصرف بخشی از جاده اهواز - خرمشهر توسط سپاهیان اسلام خبر داد.

وی تصریح کرد: شهید بقایی در ادامه لزوم ورود چهار گردان از نیروهای عملیات شب گذشته برای پشتیبانی از تیپ 31 عاشورا برای رسیدن به مرزهای بین‏المللی را ابلاغ کرد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: شب چهارم از عملیات با همراهی تیپ 31 عاشورا وارد منطقه شدیم و با عقب‏نشینی دشمن به شب 31 اردیبهشت رسیدیم.

فضلی ادامه داد: صدام ملعون بدون وقفه به فرماندهان لشکر 17 هزار نفری خود در خرمشهر روحیه می‏داد که آنها تا اتصال دوباره شریان بصره- خرمشهر مقاومت کنند.

وی افزود: خرمشهر از سه جناح محاصره شد تا آنکه صبح سوم خرداد فرا رسید و بعد از اقامه نماز صبح در نشستی با حضور فرماندهان، شیوه عملیات رزم در روز تعیین شد.

* آغاز مرحله چهارم عملیات؛ تقسیم وظایف در 3 جناح

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: خطوط هر تیپ و گردان مشخص شد و جناح راست عملیات به سمت اروندرود توسط شهید خرّازی، میانه منطقه توسط شهید کاظمی و از جاده اهواز - خرمشهر به رودخانه کارون نیز به تیپ المهدی (عج) واگذار شد.

فضلی اضافه کرد: به تبع این تقسیم‏بندی وظایف، فرماندهان تیپ المهدی (عج) در کنار یکدیگر گرد آمدند و تصمیمات و تقسیم وظایف انجام شد.

وی ادامه داد: برای انجام عملیات بیت‏المقدس در مرحله چهارم باید از دژ مستحکم ارتش بعث عبور می‏کردیم؛ علاوه بر وجود سیم‏های خاردار و میادین مین، وجود سامانه‏هایی در نوع خود پیشرفته می‏توانست تنها با فشار یک کلید از سوی سرباز عراقی موجبات ایجاد جهنمی از دیوار آتشین را به روی رزمندگان اسلام فراهم سازد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: با اجرای معبر توسط نیروهای تخریب و اطلاعات زیر سایه آتش تهیه توپ‏خانه، همه تدابیر تدافعی ارتش بعث و نقشه‏های فرماندهان آنها برای جلوگیری از پیش‏روی سپاه اسلام نقش بر آب شد.

فضلی ادامه داد: دقایقی بعد، اخبار روحیه‏بخشی از عملیات بیت‏المقدس به گوش ‏رسید؛ سقوط بخشی از دژ دفاعی دشمن، آغاز پیش‏روی به سوی جاده "جنّت"، تصرف محوطه دژ دشمن، ورود به قرارگاه فرماندهی ارتش بعث، دستگیری فرمانده لشکر دشمن، رسیدن به کمربندی خرمشهر، تصرف کوی "عباره"، رسیدن به خیابان "آرش"، رسیدن به میدان دخانیات، رسیدن به میدان فرمانداری، رسیدن به خیابان مصدق، رسیدن به میدان شهدای خرمشهر، گذر از کنار مسجد تخریب شده امام جعفر صادق (ع) و ایستادن در مقابل مسجد جامع خرمشهر دیگر اخبار در حال مخابره بود.

* نقش پرچم ایران بر گنبد مسجد جامع؛ خرمشهر آزاد شد

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: آخرین خبر آن بود که پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از 20 ماه از اشغال خونین‏شهر، بر روی گنبد و گل‏دسته‏های مسجد جامع خرمشهر نقشی دوباره بست.

وی ادامه داد: پیش‏روی ادامه یافت، فوج فوج نیروهای بعثی خود را تسلیم نیروهای سپاه اسلام کردند و خرمشهر، شهر خون آزاد شد.

به گفته فضلی، شیرین‏ترین سخنان پس از فتح خرمشهر به دست سپاه اسلام و شکست ارتش بعث، بیانات امام راحل (ره) بود که فرمودند "خرمشهر را خدا آزاد کرد".

وی ادامه داد: به والله خرمشهر را خدا آزاد کرد و اگر نبود فضل و عنایت پروردگار؛ اگر نبود خلوص نیت شهدا و رزمندگان، مگر می‏شد بار دیگر خرمشهر را در آغوش گرفت؟.

* مذاکره به جای مبارزه/ اشغال 40 ساله بلندی‏های جولان

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با بسط جریان آزادسازی خرمشهر به وضع کنونی بلندی‏های جولان خاطرنشان کرد: نزدیک به چهار دهه از اشغال بلندی‏های جولان توسط رژیم صهیونیستی می‏گذرد و حواشی این رژیم سفّاک را 80 میلیون مسلمان محاصره کرده‏اند؛ اما چرا این مناطق همچنان در اختیار اشغالگران است؟ زیرا آنها در عوض مبارزه، مذاکره کرده‏اند.

فضلی ادامه داد: در همان روزهای اشغال خرمشهر به دست نیروهای بعث نیز برخی در داخل، ساز مذاکره را می‏نواختند و اگر نبود نهیب امام راحل (ره) شاید امروز ما نیز باید زانوی غم بغل می‏گرفتیم و حسرت فراغ خرمشهر را می‏خوردیم.

* تبلور سخن امام در بیداری اسلامی

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به دیگر بیان امام راحل (ره) درباره فتح خرمشهر گفت: امام عظیم‏الشان (ره) در جایی دیگر فرمودند که "فتح خرمشهر، فتح خاک نیست، فتح ارزش‏های اسلامی است".

فضلی ادامه داد: شاید سه دهه پیش از این درک آن سخن معمار کبیر انقلاب برای بسیاری از ما دشوار بود، اما امروز شاهد تبلور فرمایش گران‏سنگ ایشان در جریان بیداری اسلامی هستیم.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اضافه کرد: چند روز پیش از این به عنوان نائب‏الزیاره امت سلحشور ایران به محضر نائب بر حق امام عصر (عج) مشرف شدم؛ رهبر فرزانه انقلاب در آن دیدار فرمودند که "پیروزی نهایی از آن مسلمانان است".

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول