اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موسوی‏گرمارودی:

همه اشعار شاعران مشهور ناب نیست / سابقه 100 ساله داستان کوتاه در جهان

خبرگزاری فارس: شاعر و ادیب معاصر کشورمان با ارائه تعریفی از "شعر ناب" گفت: در ادبیات پارسی تنها اشعاری ناب قلمداد می‏شود که خود به سراغ شاعر رود، نه آنکه شاعر در پی آن گشته باشد.

همه اشعار شاعران مشهور ناب نیست / سابقه 100 ساله داستان کوتاه در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، سیدعلی موسوی‌گرمارودی ظهر امروز در جمع شاعران دماوندی اظهار کرد: در این میان، نکته‏ای مهم خودنمایی می‏کند که توقع ما از شعر چیست؟ آیا هر جمله دارای وزن و قافیه و ردیف را می‏توان شعر ناب خطاب کرد؟

موسوی‌گرمارودی اضافه کرد: اگر شاعری برای سرودن به دنبال شعری برود، دیگر آن را نمی‏توان در ردیف اشعار ناب، اصیل و برجسته قرار داد.

ادیب شهیر کشورمان با اشاره به احتمال بروز برخی تناقضات ناشی از قرائت عبارت پیشین گفت: حال این ابهام پیش‏روی است که آیا اشعار حماسی ناقل داستانی مانند شاهنامه فردوسی، نظامی‏گنجوی و ... نیز در زمره این گونه اشعار هستند.

وی در مقام رفع ابهاماتی از این دست برآمد و افزود: در اشعار واقعی، امکان به سراغ شعر رفتن شاعران بزرگ وجود دارد؛ اما در ادامه مسیر، اشعار هستند که همچون رودی خروشان شاعر را در خود غوطه‏ور ساخته و وی را به این سوی و آن سوی هدایت می‏کند.

موسوی‏گرمارودی ادامه داد: آن بخش از اشعار شاعران بزرگ که این بزرگان را در خود حل کرده را شعر ناب می‏خوانیم.

شاعر معاصر کشورمان اضافه کرد: بنابراین کارشناسان امر حتی همه غزلیات شاعر آسمانی عرصه ادبیات کهن ایرانی، حافظ را نیز حافظانه نمی‏دانند.

وی در مقایسه برخی ابیات حافظ با یکدیگر خاطرنشان کرد: هرگز اشعاری نظیر "دلبر جانان من برد دل و جان من/برد دل و جان من دلبر جانان من" یا "درد ما را نیست درمان الغیاث/هجر ما را نیست پایان الغیاث" را نمی‏توان در کنار اشعاری همچون "تو را ز کنگره عرش می‌زنند صفیر/ ندانمت که در این دامگه چه افتاده است" قرار داد.

موسوی‌گرمارودی با بسط این موضوع به دیگر شعرای بزرگ پارسی‏گوی خاطرنشان کرد: این مهم درخصوص سعدی شیرازی نیز صادق است.

* سابقه 100 ساله داستان کوتاه در جهان و بیش از هزار ساله در ایران

به گفته شاعر معاصر کشورمان در حالی‌که داستان کوتاه در جهان عمری بیش از یک قرن ندارد، این شیوه داستان‏سرایی را می‏توان در آثار سعدی شیرین‏سخن با همه آن قواعد و ظرایف بیان، فراز، فرود و اتمام به وضوح یافت.

وی با بیان شعری در قالب داستانی کوتاه از سعدی شیرازی، به مقایسه برخی ابیات این شاعر بلندآوازه ایرانی پرداخت و گفت: "فقیهی کهن جامه‌ای تنگدست/در ایوان قاضی به صف برنشست؛ نگه کرد قاضی در او تیز تیز/معرف گرفت آستینش که خیز؛ ندانی که برتر مقام تو نیست/فروتر نشین، یا برو، یا بایست؛ نه هر کس سزاوار باشد به صدر/کرامت به فضل است و رتبت به قدر؛ دگر ره چه حاجت به پند کست؟ /وزان جا جوان روی همت بتافت؛ برون رفت و بازش نشان کس نیافت/غریو از بزرگان مجلس بخاست؛ که گویی چنین شوخ چشم از کجاست؟/نقیب از پیش رفت و هر سو دوید؛ که مردی بدین نعت و صورت که دید؟/یکی گفت از این نوع شیرین نفس؛ در این شهر سعدی شناسیم و بس/بر آن صد هزار آفرین کاین بگفت".

موسوی‏گرمارودی ادامه داد: حال این اشعار زیبا، عالمانه و فصیح سعدی را نمی‏توان کنار ابیاتی دیگر از این شاعر بزرگ نظیر "راستی کن، که راستان رستند/در جهان راستان قوی دستند" قرار داد.

به گفته شاعر شهیر کشورمان، حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز با همه آن عظمت و سرودن 60 هزار بیت، ابیاتی از "نوشیروان" دارد و هرگز این اشعار با جنگ "اشک‏بوس" قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/ب10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول