اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد نیشابور:

خیام و حافظ قلل رفیع شعر ادب پارسی را فتح کردند

خبرگزاری فارس: استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور گفت: خیام و حافظ قلل رفیع شعر ادب پارسی را فتح کرده و شهره خاص و عام شدند.

خیام و حافظ قلل رفیع شعر ادب پارسی را فتح کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، مهدی نوروز ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی حکیم خیام در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: خیام را باید پیام‌آور شادی دانست، او بارها شادمان بودن و غم نخوردن را توصیه می‌کرد و معتقد بود ارزشمندترین سرمایه انسان عمر اوست پس باید آن را به خوشی بگذراند و از لحظه لحظه آن استفاده کند.

وی ادامه داد: یکی از وجوه مشترک خیام و حافظ، ایستادگی در برابر ریاکاران سالوس است چیزی که بزرگ‌ترین گناه در نگاه هر دو است.

نوروز خاطرنشان کرد: خیام و حافظ، این دو شاعر بزرگ ایران و جهان، از سبک و سیاقی متفاوت برخوردارند و مشربی جداگانه دارند، اما در اندیشه‌‌های زیربنایی و اعتقادی بسیار به هم شبیه هستند.

وی اضافه کرد: کم‌تر شاعر نامداری را می‌توان یافت که در دیوان حافظ رد‌پایی نداشته باشد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: شاعران برجسته جهان از روحی بلند و متعالی برخوردارند و در اشعارشان از مضامینی سخن می‌رود که دغدغه همه متفکران است، حکیم عمر بن ‌ابراهیم، خیام نیشابوری، یکی از آنهاست، او ریاضی‌دان، فیلسوف، منجم و شاعر سده‌های پنجم و ششم هجری قمری است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نظامی عروضی، نویسنده کتاب ارزشمند «چهار مقاله» یا «مجمع‌النوادر» که خیام را از نزدیک دیده و از او دو پیش‌گویی نقل کرده است، از خیام با عنوان منجم یاد می‌کند و در باب سوم کتابش که به نجوم مربوط است از وی سخن به میان می‌آورد.

نوروز با بیان اینکه خیام در نیشابور متولد شد و در زمان خودش هرگز به شعر و شاعری شهره نبود، اضافه کرد: نخستین کسانی که شعری از او ذکر کردند نجم‌الدین رازی در کتاب «مصادالعباد» و شهرزوری در کتاب «تاریخ‌الحکما» بودند.

انتهای پیام/ز20 /ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول