اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه صنعتی شریف:

ایران رتبه علمی در جهان اسلام را دارد

خبرگزاری فارس: استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایران رتبه علمی در جهان اسلام را دارد.

ایران رتبه علمی در جهان اسلام را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل شاهین روحانی در سخنرانی علمی با موضوع فیزیک مدرن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی با اشاره اجمالی به نقش فیزیک در عصر جدید اذعان کرد: فیزیک از علوم طبیعی است و مطالعه‌ای در ارتباط با ساختار ماده و حرکت آن در فضا و زمان است.

استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ظهور ایده‌های جدید و توسعه تاریخی و اجتماعی فیزیک در قرن 20 و اوایل قرن 21 منشأ کلمه فیزیک را یونانی دانست و گفت: منشأ کلمه فیزیک یونانی است و فیزیک به معنای طبیعت است.

روحانی با اشاره به صورت‌بندی دانش فیزیک بیان کرد: فیزیک احتمالاً قدیمی‌ترین رشته علوم طبیعی ‌است هر چند صورت‌بندی علمی آن نسبتاً جدید است و عمده اعتبار این صورت‌بندی به نیوتن برمی‌گردد ولی گالیله، کپلر، کوپرنیک و تیکو براهه در آن دخیل بوده‌اند.

وی با اشاره به نظریه نسبیت در سال 1905 و نظریه میدان کوانتومی در سال 1902 دلیل اهمیت یافتن فیزیک در قرن بیستم را به خاطر پیشرفت‌هایش‌ دانست و گفت: تکنولوژی‌های جدید و قدرت سیاسی سبب پیشرفت این دانش شده و البته ایده‌های جدید در فیزیک، چشم‌انداز ما از دنیا را تغییر داده است.

روحانی در قسمتی دیگر از سخنرانی علمی‌اش درباره فیزیک جدید به بررسی سیستم پیچیده پرداخت و بیان داشت: سیستم پیچیده سیستمی است شامل چند جزء به هم متصل که در کل یک یا چند مشخصه را از خود نشان می‌دهند.

این استاد برجسته فیزیک درباره اجزای ضروری سیستم‌های پیچیده، خودساماندهی و قانون دوم ترمودینامیک، مدل تپه شنی ابلی، بی‌نظمی و فراکتال‌ها سخنرانی کرد.

روحانی آینده فیزیک در قرن 21 را پاسخ به سوال "چه درصدی از طبیعت را تاکنون شناخته‌ایم؟" ارزیابی کرد و تصریح کرد: الگوها و مفاهیم جدید، شاخه‌های جدیدی از مهندسی که از فیزیک پدیدار می‌شوند مانند مهندسی کوانتوم، نانو تکنولوژی و محاسبات کوانتوم آینده فیزیک در قرن جدید خواهد بود.

این استاد برجسته دانشگاه با اشاره به رشد علمی کشور گفت: در حال حاضر ایران در زمینه تولید علم در سطح جهان اسلام رتبه علمی نخست را دارد.

به گزارش فارس، شاهین روحانی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و محقق مرکز تحقیقات فیزیک نظری IPM و یکی از بنیانگذاران و محقق اصلی در زمینه تئوری میدان همدیس و تئوری میدان همدیس لگاریتمی است.

انتهای ‌پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول