اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

علائم فیزیکی و روانی بیماران ام‌اس با ورزش بهبود می‌یابد‌

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر چه در درمان بیماری ام‌اس نمی‌توان ورزش را جایگزین دارو کرد، اما ورزش کردن در این بیماران سبب بهبود علائم فیزیکی و روانی می‌شود.

علائم فیزیکی و روانی بیماران ام‌اس با ورزش بهبود می‌یابد‌

سوسن فدایی در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه علائم ام‌اس از بیماری به بیماری دیگر متفاوت است، بیان داشت: نمی‌توان در بیماران مبتلا به ام‌اس یک الگوی واحد برای ورزش توصیه کرد.

وی ادامه داد: با علائم مبتلایان به ام‌اس باید بر‌اساس توانایی‌های خویش یک برنامه ورزشی مناسب انتخاب کرد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از آنجا که خستگی سبب تشدید حملات و علائم بیماری می‌شود، بنابراین لازم است ورزش‌های سبک‌تر انتخاب و از محیط گرم اجتناب شود.

وی از تعیین اثر ورزش بر قدرت بدنی، توان عضلانی و ایجاد تعادل در بیماران مبتلا به ام‌اس خبر داد و افزود: در جهان حدود 2.5 میلیون نفر مبتلا به بیماری ام‌اس هستند که در ایران حدس زده می‌شود که تعداد آنها رقمی بین 30 تا 40 هزار نفر بیمار باشد.

فدایی بیماری ام‌اس (MS) را یک بیماری مزمن التهابی اغلب پیش‌رونده سیستم اعصاب مرکزی مغز و نخاع تعریف و اضافه کرد: تحقیقات در یک مطالعه 15 هفته‌ای بر روی اثر ورزش بر افراد مبتلا به ام‌اس نشان داده است که قدرت ماهیچه‌ها و هم‌چنین قدرت تنفس شش‌ها پس از سه تمرین 40 دقیقه‌ای در هفته بدون در نظر گرفتن میزان ناتوانی جسمی به شدت افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ورزش سبب بهبود حرکتی در شانه‌ها، آرنج، زانو، قدرت بازو، پا و عملکرد تنفسی بیماران ام‌اس می‌شود، گفت: ورزش منظم به ویژه ممکن است در افراد مبتلا به ام‌اس که دارای علائم ملایم تا متوسط هستند مفید واقع شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: این ورزش‌ها نقش مفیدی در بهبود قدرت بدنی، توان عضلانی، ایجاد تعادل در هماهنگی عضلات داشته و به درمان افسردگی و تنهایی فرد کمک می‌کند.

وی افزود: فعالیت‌هایی نظیر ورزش هوازی، بدن‌سازی، پیاده‌روی، ماساژتراپی، تمرینات یوگا، فیزیوتراپی، ترموتراپی، شنا، ورزش‌های آبی و نرمش‌های آبی ایروبیک ، باغبانی و هر نوع فعالیت نشاط‌آور نیز به عنوان ورزش پیشنهاد می‌شود.

*بدن‌سازی ضعف عضلانی ام‌اس را بهبود می‌بخشد

فدایی می‌گوید: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انجام ورزش‌های قدرتی و به ویژه بدن‌سازی می‌تواند ضعف عضلانی ناشی از بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) را بهبود بخشد.

وی گفت: با انجام ورزش‌های قدرتی در طول دو ماه ، بهبود در قدرت عضلانی، در توانایی انجام فعالیت‌های روزانه و شغلی و کاهش احساس خستگی زودهنگام مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/ش20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول