اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره آبزیان دامپزشکی کرمان:

پرورش ماهی قزل‌آلا در کرمان افزایش چشمگیری یافته است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های ‌طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: پرورش ماهی قزل‌آلا در سال‌های اخیر با شتاب زیادی توسعه یافته و میزان تولید در واحد سطح افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

پرورش ماهی قزل‌آلا در کرمان افزایش چشمگیری یافته است

آمنه زینلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: پرورش ماهی قزل‌آلا در سال‌های اخیر با شتاب زیادی توسعه یافته و میزان تولید در واحد سطح افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از تبعات این رشد شتابان در کنار تمام مزایای موجود می‌تواند افزایش و گسترش سریع عوامل بیماری‌زا در جمعیت آبزیان استان کرمان باشد.

زینلی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که در صورت وقوع می‌تواند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به این صنعت وارد کند، بیماری استرپتوکوکوزیس است، ابراز داشت: آلودگی به این بیماری می‌تواند در مدت سه تا هفت روز موجب تلفات 50 درصدی در جمعیت ماهیان شود.

وی با اشاره به عوامل مهم مستعد کننده آبزیان به این بیماری عنوان کرد: درجه حرارت بالای آب، حمل و نقل ماهی با تراکم بالا‌، کیفیت نامناسب آب و ... از جمله مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ایجاد بیماری در مزارع پرورش است.

زینلی عنوان کرد‌: با توجه به اهمیت کنترل این بیماری و خسارات ناشی از آن در یک سو و تأکید بر عدم مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها به منظور تولید محصولات سالم از سوی دیگر به نظر می‌رسد، واکسیناسیون در کنار کاهش عوامل استرس‌زا تنها راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری است.

زینلی با اشاره به اینکه این واکسن تولید داخل بوده‌ و به اندازه کافی در دسترس است، گفت: مصرف واکسن فقط در ماهیان بدون علائم بیماری و سالم توصیه می‌شود، زیرا وجود هر نوع بیماری می‌تواند موجب از بین رفتن و حتی معکوس شدن نتیجه واکسیناسیون و بروز تلفات در استخر پرورش شود.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول