اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد

تولید 3 هزار تن ماهی‌ قزل‌آلا در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سال گذشته 3 هزار تن ماهی قزل‌آلا در استان زنجان تولید شد.

تولید 3 هزار تن ماهی‌ قزل‌آلا در زنجان

محمود صیادبورانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: تولید این مقدار آبزیان در استخرهای دومنظوره استان زنجان موجب صرفه‌جویی 121 تنی در مصرف کودهای ازته شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین تولید این مقدار آبزیان موجب صرفه‌جویی 29 تنی در مصرف کودهای فسفاته شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: تولید آبزیان به همراه افزایش تراکم آن در واحد سطح در سالیان اخیر موجب آزادسازی هر چه بیش‌تر مواد به طبیعت شده است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات ایجاد شده توسط پساب مزارع پرورشی در محیط می‌تواند به صورت مستقیم بر منافع سایر استفاده‌کنندگان از آب خروجی مزرعه و پرورش ماهی تأثیرگذار باشد، افزود: استفاده از پساب در کشاورزی به 5 هزار سال قبل باز می‌گردد.

صیادبورانی در ادامه با اشاره به اینکه حداکثر مواد معدنی کود حیوانی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کود به صورت تر و تازه استفاده شود، افزود: در صورتی که مقداری از کود خشک شود، مقداری از مواد مغذی آن تبخیر شده و از دسترس خارج می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فضولات ماهی به صورت تازه دارای 11.8 میلی‌گرم در کیلوگرم نیترات است، اضافه کرد: هم‌چنین این فضولات دارای 3.2 درصد نیتروژن و 1.4 درصد فسفر است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان زنجان اذعان داشت: در فضولات ماهی به صورت خشک به ترتیب 32 میلی‌گرم نیترات، 2.4 درصد نیتروژن و 1.7 درصد فسفر است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه آبزیان اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید هر تن ماهی 300 کیلوگرم مواد معلق جامد، 31.7 کیلو نیتروژن و 7.6 کیلو فسفر ایجاد می‌کند.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: انجام کار آبزی‌پروری در کنار کار کشاورزی موجب صرفه‌جویی در استفاده از کودهای شیمیایی می‌شود.

انتهای پیام/خ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول