اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

مادر؛ زیباترین ستاره سپاس

خبرگزاری فارس: مادر، ای بهار زندگی، شادترین لبخندها و عمیق‌ترین سلام‌های ما همراه با بهترین درودهای خداوند نثار بوستان دل آسمانی‌ات باد.

مادر؛ زیباترین ستاره سپاس

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مادر، خطوط پررنگ چهره‌ات یادگاری از رنج‌های دیروز توست، آنگاه که پا به دنیا نهادم تو را دیدم، رشته‌ای زیبا و مهربان، بانویی عاشق و خندان، نامت در خاطرم ماند و خنده‌هایت در ذهنم ثبت شد، تو ذره ذره زندگیت را به پایم ریختی و برای بزرگ شدنم لحظه لحظه آب شدی، من دنیای تو شده بودم و تو وجودِ من!

هنوز هم صدای لالایی‌هایت در گوشم است، هنوز هم تکان تکان خوردن گهواره‌ام را به یاد دارم، هنوز هم نخوابیدن‌های شبانه‌ات را فراموش نکرده‌ام، هنوز هم خاطرات آن روزت، آرمشب‌خش وجودم است و رویای شبانه‌ام را شیرین می‌کند.

مادر چه کلمه ی زیبایی، میم، محبت، الف، استقامت، دال، دوستی، ر، رحمت خانه و اکنون تو ای رحمت خانه، امروز روز توست، روز سپاس خوبیهایت، روز بزرگداشت مهربانی‌هایت. 

حال، ای چراغ خانه، اگر نمی‌توانم کوشش‌هایت را ارج نهم و محبت‌هایت را سپاس گزارم، پوزش بی‌کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران تبریک بپذیر، مادرم بهشت زیر پای توست تو به راستی شکوه‌مندترین واژه شگرف آفرینشی و من خاک پایت هستم.

داستانکی در مورد مادر

کودکی که آماده تولد بود، نزد خداوند رفت و از او پرسید: «می‌گویند فردا شما مرا به زمین می‌فرستید، اما من به این کوچکی و بدون هیچ کمکی چگونه می‌توانم برای زندگی به آنجا بروم؟»

خداوند پاسخ داد: « از میان تعداد بسیاری از فرشتگان، من یکی را برای تو در نظر گرفته‌ام. او از تو نگهداری خواهد کرد.» اما کودک هنوز مطمئن نبود که می‌خواهد برود یا نه : «اما اینجا در بهشت، من هیچ کار جز خندین و آواز خواندن ندارم و این‌ها برای شادی من کافی هستند.»

خداوند لبخند زد « فرشته تو برایت آواز می‌خواند، و هر روز به تو لبخند خواهد زد، تو عشق او را احساس خواهی کرد و شاد خواهی بود.»

کودک ادامه داد: «من چطور می‌توانم بفهمم مردم چه می‌گویند، وقتی زبان آنها را نمی‌دانم؟»

خداوند او را نوازش کرد و گفت: «فرشته تو ، زیباترین و شیرین‌ترین واژه‌هایی را که ممکن است بشنوی در گوش تو زمزمه می‌کند و با دقت و صبوری به تو یاد خواهد داد که چگونه صحبت کنی.»

کودک با ناراحتی گفت: «وقتی می‌خواهم با شما صحبت کنم، چه کنم؟»

اما خداوند برای این سئوال هم پاسخی داشت: «فرشته‌ات، دستهایت را در کنار هم قرار خواهد داد و به تو یاد می‌دهد که چگونه دعا کنی.»

کودک سرش رابرگرداند و پرسید: «شنیده‌ام که در زمین انسان‌های بدی هم زندگی می‌کنند، چه کسی از من محافظت خواهد کرد؟»

« فرشته‌ات از تو محافظت خواهد کرد، حتی اگر به قیمت جانش تمام شود.»

کودک با نگرانی ادامه داد: «اما من همیشه به این دلیل که دیگر نمی‌توانم شما راببینم، ناراحت خواهم بود.»

خدواند لبخند زد و گفت: «فرشته‌ات همیشه درباره من با تو صحبت خواهد کرد و به تو راه بازگشت نزد من را خواهد آموخت، گر چه من همیشه درکنار تو خواهم بود.»

در آن هنگام بهشت آرام بود، اما صداهایی از زمین شنیده می‌شد، کودک می‌دانست که باید به زودی سفرش را آغاز کند.

او به آرامی یک سئوال دیگر از خداوند پرسید: «خدایا! اگر من باید همین حالا بروم لطفاً نام فرشته‌ام را به من بگویی.»

خداوند شانه او را نوازش کرد و پاسخ داد:

« نام فرشته‌ات اهمیتی ندارد، به راحتی او رامی‌توانی مادر صدا کنی.»

خدمات جبران ناپذیر مادر

مردی به رسول خدا گفت: «مادرم، سخت پیر شده است و اکنون نزد من زندگی می‌کند، او را بر دوش می‌گیرم و جابه‌جا می‌کنم، خود به او غذا می‌خورانم و شست و شویش می‌دهم، با این حال، از روی شرم، چهره‌ام را از او برمی‌گردانم تا بدین گونه او را تعظیم کرده باشم. آیا تلافی خدمات او را کرده‌ام؟« فرمودند: «نه». در ادامه پیامبر اکرم با برشمردن مشکلات و رنج‌های که مادر در دوران بارداری و طفولیّت فرزند خود تحمل می‌کند علّت این حکم را مورد اشاره قرار می‌دهند.

احسان به پدر و مادر

یکی از وظایف مهم دینی و اخلاقی ما، احسان به پدر و مادر است، در قرآن کریم، چندین بار احسان به آنان، توصیه شده است.

علامه طباطبایی در این باره نگاشته‌اند: «نیکی به پدر ومادر، پس از یکتاپرستی از واجب‌ترین واجبات است، همان گونه که آزردن پدر و مادر پس از شرک، از بزرگ‌ترین گناهان است». و در جای دیگری آورده‌اند: «در چند جای قرآن کریم، خداوند متعال، احسان به والدین را در کنار توحید و نفی شرک آورده است و پس از فرمان به توحید یا نهی از شرک، به احسان نسبت به پدر و مادر فرمان داده است». تأکید قرآن کریم بر احسان به پدر و مادر نشان از عظمت والای مقام آنان، در فرهنگ اسلامی دارد.

بزرگ‌ترین واجب

در قران کریم و روایات اسلامی، درباره نیکی کردن به پدر و مادر سفارش بسیار شده است، قرآن در وصف حضرت یحیی می‌فرماید: «او نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود و متکبر و عصیان‌گر نبود». و از زبان حضرت عیسی حکایت می‌کند: «مرا نسبت به مادرم نیکوکار گردانید و جبار و شقی قرار نداد». از این دو آیه برمی‌آید که هرکس به پدر و مادرش نیکی نکند، سرکش و بدبخت است.

امیرمؤمنان علی (ع) نیز می‌فرمایند: «نیکی کردن به پدر و مادر، بزرگ‌ترین واجب است».

نیکی به پدر و مادر پس از مرگ

پدر و مادر ما، پس از مرگ، بی نواتر و نیازمندتر از همیشه هستند، دستشان کوتاه گشته و فرصت عمل برای آنان تمام شده است و چشم به راه احسان ما هستند.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «سرور نیکوکاران، در روز قیامت، مردی است که پس از مرگِ پدر و مادرش به آنان، نیکی کرده باشد».

مردی درباره نیکی کردن به پدر و مادر پس از مرگ، از حضرت رسول سئوال کرد، حضرت این وظایف را معین کردند، نماز خواندن برای آنان، آمرزش خواستن برای آنان، وفا کردن به پیمان‌هایشان و بزرگداشت دوستان آنان.

بوسیدن پدر و مادر

امیر مؤمنان (ع) فرمودند: بوسیدن پدر و مادر عبادت است.

نگاه محبت‌آمیز

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «درهای آسمان در چهار هنگام به رحمت گشوده می‌شود: هنگامی که باران می‌بارد، آن گاه که فرزند به چهره مادر و پدر می‌نگرد، وقتی که در کعبه باز می‌شود و آن زمان که ازدواجی شکل می‌گیرد».

زیارت قبور پدر و مادر

یکی از سنت‌های اسلامی، زیارت قبر پدر و مادر است، عمل به این سنت، هم پیوند با پدر و مادر را پس از مرگ نگاه می‌دارد و هم یکی از شیوه‌های احسان و نیکی کردن به پدر و مادر است، به ویژه اگر زائر قبور، برای آنان از خداوند، درخواست آمرزش کند و به قرائت قرآن پردازد.

حکایت

«وقتی به جهل جوانی بانک بر مادر زدم، دل آزرده به کنجی نشست و گریان همی گفت: مگر خُردی فراموش کردی که دُرْشتی می‌کنی؟

چه خوش گفت زالی به فرزند خویش چو دیدش پلنگ افکن و پیل تن گر از عهد خُردیت یاد آمدی که بیچاره بودی در آغوش من نکردی درین روز بر من جفا که تو شیر مردی و من پیر زن »

مادر، تو از همه گل‌ها زیباتر و از همه آنها خوش‌بوتری، در سالروز یاد تو، عطر همه گل‌های شکفته را نثار وجودت می‌کنم.

تو امتدادِ نامِ کسی هستی که در زمان جریان دارد، ردّ معصوم نگاهش، کسی که طنین تُرد قدم‏هایش هنوز در گوش خاطرات دور و نزدیکِ مهربانی تکرار می‏شود.

تو امتداد فاطمه‏ای؛ فاطمه‏ای که مادرانه‏ترین واژه‏ها را جان داد.

مادر! تو تصویری از مهربانی فاطمه‏ای که خود، مادر پدر خویش بود و مادر عزت و افتخار و عفت.

مادر! تو امتداد فاطمه‏ای...

مادرم روزت مبارک!

------------------------------

یادداشت از: مریم بهادری

------------------------------

انتهای پیام/صا10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول