اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

مرگ مادران باردار باید به کمترین مقدار برسد

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت: مرگ مادران باردار باید به کمترین مقدار برسد که در راستای این موضوع دانشگاه علوم پزشکی قزوین کارهای مطلوبی را انجام داده است.

مرگ مادران باردار باید به کمترین مقدار برسد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید سعید اسکویی ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی ماما در دانشگاه‌ علوم پزشکی قزوین برگزار شد، با بیان اینکه میانگین استانی مرگ مادران باردار در سال 90 پایین‌تر از آمار کشوری است‌، اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده که تا پایان این برنامه میزان مرگ و میر مادران باردار به 15 در‌ 100 هزار برسد و این در حالی است که استان قزوین در سال 90 با برنامه‌ریزی جامع و استفاده از تکنولوژی به زیر 10 در 100 هزار کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در سال 91 تمام تلاش خود را برای حفظ این رقم می‌کنیم، عنوان کرد:‌ حفظ این جایگاه از کسب آن دشوار‌تر و حساس‌تر است لذا تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا با برنامه‌ریزی همه‌جانبه بتوانیم در طی سال 91 این رقم را کاهش دهیم.

* باید قبل از هر اتفاق ناگواری تمام تلاش‌های خود را انجام دهیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین ادامه داد:‌ گاهی در مواردی از مرگ و میر‌های مادران باردار اتفاق می‌افتد که بعد از فوت مادر تأسف‌ می‌خوریم که ای کاش می‌شد کاری برای این افراد انجام داد لذا معاونت بهداشت تمام راهکارهایی را که می‌شود در اینگونه موارد انجام داد را در قالب بروشور تهیه و به مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت ارسال کرده تا در مواقع لزوم در دسترس باشد و بتوان از آن به نحو احسن استفاده کرد.

* امروز جهان بیش از هر زمان به ماما نیاز دارد

اعظم سادات موسوی مسئول امور مامائی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به شعار جهانی روز ماما (امروز جهان بیش از هر زمان به ماما نیاز دارد) خاطر‌نشان کرد:‌ توجه به ماما و بحث مامائی امروز بیش از پیش احساس می‌شود زیرا امروزه فقط ماما را به چشم فردی برای کمک به مادر در هنگام به دنیا آمدن فرزند می‌بینند، این در حالی است که این مسئولیت تنها یکی از توانایی‌های ماما‌هاست.

وی ادامه داد: یک ماما فردی است که می‌تواند از قبل و بعد از به دنیا آمدن یک فرزند با مادر همراه باشد و او را در تمام مراحل قبل و بعد از بچه‌دار شدن همراهی کند.

* ارائه خدمت به مردم توسط پزشک خانواده و ماما

موسوی گفت: در طرح پزشک خانواده نیز این امکان فراهم شده است که برای هر 10 هزار نفر از دو ماما استفاده شود و این ماما‌ها در اختیار پزشک خانواده بتوانند به خانواده‌های ایرانی خدمت کنند.

مسئول امور مامائی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به برخی از فعالیت‌های انجام شده در دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه اشاره کرد و افزود: ایجاد رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته مامائی، تخصیص 40 درصد سهمیه تحصیلی کارشناسی ناپیوسته مامائی برای ماماها، قانون اجبار حضور یک ماما در هئیت علمی و هیئت رئیسه دانشگاه‌های مامائی و پرستاری از فعالیت‌هایی است که در سال گذشته در این خصوص انجام شده است.

در بخش پایانی این مراسم از 9 مامای برتر استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول