اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت:

99 درصد مرگ مادران مربوط به کشورهای در حال توسعه است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: 99 درصد مرگ مادران در دنیا مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

99 درصد مرگ مادران مربوط به کشورهای در حال توسعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، ابراهیم محمدی پیش از ظهر امروز در جشن روز ماما در جیرفت اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در هر 100 هزار نفر تولد زنده 230 مورد مرگ مادر اتفاق می‌افتاد که در حال حاضر این آمار به 23 مورد در هر 100 هزار تولد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده کاهش 10 برابری مرگ مادران در موقع زایمان است، افزود: تا سال 1404 این آمار باید به 15 مورد در هر 100 هزار تولد زنده برسد.

محمدی با بیان اینکه علاوه بر مرگ و میر مادران، یکی دیگر از شاخص‌های توسعه کشورها مرگ و میر نوزادان است، تصریح کرد: در بدو انقلاب اسلامی از هر یک‌هزار تولد زنده 140 مورد مرگ نوزاد اتفاق می‌افتاد که امروز این آمار در کشور ما به 11.6 در هر یک‌هزار تولد زنده رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر دنیا به شاخص‌ها دست یافته است، مقدمات کار را هم فراهم کرده، فضای فیزیکی مناسب، تجهیزات پزشکی و همچنین نیروی انسانی مورد نیاز را هم در این زمینه برآورده کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: طبق استانداردهای جهانی به ازای هر یک‌هزار تولد زنده باید بین 30 تا 50 ماما داشته باشیم که این آمار در کشور ما 13 ماما است.

محمدی با بیان اینکه 99 درصد مرگ مادران در دنیا مربوط به کشورهای در حال توسعه است، ابراز داشت: 60 تا 80 درصد این مرگ مادر در زمان زایمان و به دلیل خونریزی، زایمان‌های سخت، فشار خون و عفونت‌های ناشی از سقط غیر بهداشتی است که بیشتر آن قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اهمیت کار یک ماما افزود: شما با کار خود می‌توانید یک خانواده را خوشحال و یا با کوتاهی و غفلت یک خانواده را عزادار کنید.

محمدی با اشاره به اقدامات خوبی که برای ماماها در سطح کشور انجام شده است، اظهار داشت: مامایی تنها رشته‌ای است که در مقطع کارشناسی ماما می‌تواند مطب بزند و نسخه بنویسد و با اجرای طرح پزشک خانواده شهری از اول تیرماه سال جاری امیدواریم دیگر مامای بیکار نداشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات ماماها  تصریح کرد: در کشور ما از 50 هزار کارشناس مامایی فقط 25 هزار نفر در بخش دولتی مشغول به کار هستند و بقیه یا در بخش غیر دولتی مشغول به کار هستند، یا بیکار و یا در مشاغل غیر مرتبط با رشته خود کار می‌کنند.

محمدی از ماماها به دلیل عدم حضور مسئولان محلی در جشن روز ماما پوزش خواست و توجه معنوی مسئولین را به این قشر زحمت کش که اهمیت کار آنها بر کسی پوشیده نیست خواستار شد.

به گزارش فارس در این جشن که با حضور ماماهای جنوب استان کرمان برگزار شد، از مامای نمونه کشوری شهرستان جیرفت در سال 90 نسرین سنجری و مامای نمونه پزشک خانواده دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت خدیجه اسکندری تقدیر شد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول