اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل محیط زیست گیلان خبر داد

پرواز پلیکان‌های تیمار شده در تالاب امیرکلایه لاهیجان

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از رهاسازی 3 قطعه پرنده پلیکان‌ تیمار شده در پناهگاه حیات‌وحش امیرکلایه لاهیجان خبر داد.

پرواز پلیکان‌های تیمار شده در تالاب امیرکلایه لاهیجان

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، امیر عبدوس ظهر امروز در جریان رهاسازی پلیکان‌های تیمار شده، اظهار کرد: 5 پرنده پلیکان‌ که از زمستان سال گذشته هر یک بنا به دلایلی آسیب دیده و توانایی ادامه پرواز نداشتند تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان شدند و در باغ پرندگان آهنی‌زاده با نظارت این اداره کل مورد تیمار قرار گرفتند.

وی، با بیان اینکه پلیکان‌ها هر یک به دلیل عارضه‌ای که داشتند مورد درمان قرار گرفتند، افزود: پلیکان‌ها با دارو در لاهیجان و فیزیوتراپی توان اولیه خود را باز یافتند و با نظارت کارشناسان اداره کل و دامپزشک مربوطه در پناهگاه حیات وحش امیرک لایه سه پلیکان رهاسازی شدند.

این مسئول، ادامه داد: از پنج پلیکان آسیب‌دیده اکنون دو قطعه همچنان در باغ آهنی‌زاده نگهداری و تیمار می‌شوند و طبق بررسی‌های به عمل آمده عامل اصلی عدم توانایی پرواز این دو پلیکان وجود ساچمه و مجروح شدن آنها بوده است.

وی، دلیل دیگر عدم توانایی پرواز پلیکان‌ها را به دام افتادن آنها در دام‌های صیادان دریای خزر در حوزه رضوانشهر عنوان کرد و افزود: تقلای فراوان پلیکان‌ها آسیب جدی به بال‌های آنها وارد کرده است.

به گفته عبدوس، اکنون تعداد دیگری از پرندگان وحشی آسیب دیده نظیر قوی گنگ، قوی فریادکش، غاز خاکستری، آنقوت و... در شرایط مطلوب بهداشتی هر چند کوچک نگهداری می‌شوند.

وی، با بیان اینکه از خانواده پلیکان‌ها دو گونه سفید و خاکستری در گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: پلیکان سفید گونه‌ای حمایت شده در کشور و مهاجر عبوری است و پلیکان خاکستری نیز گونه‌ای در معرض خطر انقراض جهانی قرار دارد که به صورت مهاجر زمستان‌گذران وارد گیلان شدند.

این مسئول، تصریح کرد: به دلیل در خطر انقراض بودن پلیکان‌های خاکستری در سطح جهانی شکار این پلیکان‌ها ممنوع بوده و با متخلفان به صورت جدی برخورد قضایی می‌شود.

به گزارش فارس، گونه نایاب و در خطر انقراض پلیکان خاکستری حدود 160 تا 180 سانتی‌متر طول دارد و  پلیکان سفید بزرگ‌تر است و پلیکان‌ها با منقار دراز و کیسه گلویی آویخته و عمدتا صورتی رنگ که در تغذیه آن نقش مهمی را ایفا می‌کند گونه شناخته شده‌ای برای عموم مردم هستند.

مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه در گیلان شامل تالاب انزلی، امیرک لایه، پارک ملی بوجاق و سواحل دریای خزر در حوزه استان است و پلیکان‌ها گاهی در زمستان‌های سرد به تعداد 500 قطعه به تالاب‌های گیلان مهاجرت می‌کنند.

ا‌نتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول