اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران در اصفهان ‌لنگ می‌زند

خبرگزاری فارس: قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران پس از پیچ و خم‌های بسیاری که در تصویب آن داشت و با وجودی اینکه چندین بار اجرای آن به تأخیر افتاده است، بالاخره سال گذشته اجرای آن با قاطعیت از سوی مسئولان مربوطه مطرح و به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.

اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران در اصفهان ‌لنگ می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این قانون هم‌اکنون تنها در بیمارستان الزهرا اصفهان به طور کامل اجرا شده است و کادر پرستاری از نحوه اجرای آن راضی بودند.

این در حالی است که براساس گزارش‌های رسیده به این خبرگزاری، بیمارستان‌های مثل امام حسین(ع)، عیسی بن مریم، امین، چمران، فارابی که تمام آنها زیر حمایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارند و مهر دولتی بوده بر آنها خورده است، طرح قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران که شامل کاهش ساعت کاری و پرداخت مابه‌التفاوت اضافه‌کاری ناشی از این قانون می‌شود به خوبی به اجرا در نیامده است.

قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران پس از چندین سال بحث و تبادل نظری که بین اعضای نظام پرستاری کشور برای مجاب کردن مجلسیان، اعضای دولت و توافق مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی شد، پس از سه مرحله ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی آن به دلیل کمبود بودجه و نیروی پرستاری در نطفه کور شد.

اما این توقف طولی نکشید که با پی‌گیری‌های مجدانه نظام پرستاری کشور و نماینده‌های آن در استان‌ها و حمایت‌های مسئولان بهداشت و درمان و هم‌یاری رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، از مهرماه سال گذشته بار دیگر دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ و این بار تمام بیمارستان‌های سراسر استان اصفهان را موظف به انجام وظیفه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در نشست‌های مکرر خود اعلام کرد، قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران باید به نحو صحیح اجرایی شود و با مسئولان بیمارستانی که در نحوه اجرای این قانون تعلل کنند، برخورد می‌شود اما اکنون با گذشت هفت ماه از اجرای ناقص آن در تعدادی بیمارستان‌های دولتی هنوز خبر برخورد با آنها به این رسانه گزارش نشده است.

در این قانون، مسئولان بیمارستانی موظفند که ضمن کاهش ساعت کاری پرستاران، مابه‌التفاوت دیده شده در قانون مذکور را متناسب با شیفت‌های کاری صبح، بعد از ظهر و شب در نظر بگیرند که با پی‌گیری‌های خبرنگار این رسانه با بیمارستان‌های دولتی متوجه شدیم اگر چه شاهد افزایش حقوق پرستاران در برخی از بیمارستان‌های دولتی بودیم اما این افزایش نرخ در حالی است که به همان میزان ساعت کاری پرستاران را افزایش داده و این مسئله خلاف قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران است.

کاهش ساعت کاری پرستاران هم‌اکنون تنها در بیمارستان الزهرا اصفهان اجرایی می‌شود، این در حالی است که بقیه بیمارستان‌ها به دلیل عمل نکردن مسئولان دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان به دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر تخصیص بخشی از درآمد اختصاصی دانشگاه به بیمارستان‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت دیده شده در قانون مذکور، زیر بار پرداخت هزینه بیش‌تر به پرستاران نشدند.

به گزارش فارس، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اگر چه بنابر دستورالعمل وزارت بهداشت، موظف شده بود که بخشی از درآمد اختصاصی دانشگاه را به بیمارستان‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت دیده شده در قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران بپردازند اما از این دستورالعمل شانه خالی کرده و پرداخت هزینه بیش‌تر پرستاران را به مسئولان بیمارستان محول که آنها هم از یک گوش شنیدند و از گوش دیگر خود بیرون کردند.

در حال حاضر حداقل حقوق پرستاران در بیمارستان‌های دولتی، 500 هزار تومان اعلام شده و این در صورتی است که یک پرستار با 20 سال سابقه کار و اختصاص حکم فوق‌العاده جذب تنها 100 هزار تومان به حقوق وی اضافه که در مجموع درآمد آن به 900 هزار تومان رسیده است.

اگر چه قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران به دلیل سختی کار پرستاری و عوارض روحی و جسمانی که بر آنها وارد می‌شود به تصویب رسیده است، اما اجرای ناقص آن پس از چندین سال ضمن اینکه جای تأسف دارد، اضطراب و افسردگی را در بین آنها دوچندان کرده است.

در این میان ایراد سخنرانی مسئولان در مورد نحوه خوب اجرایی شدن آن از تریبون‌های مختلف جای تأمل دارد.

آیا به واقع مسئولان مربوطه از اصل جریان اطلاعی ندارند که اگر این مسئله را بپذیریم تنها به ضعف عملکردی آنها پی برده یا اینکه سعی می‌کنند هم‌چنان نقاب خوش‌بینی را بر صورت خود بزنند.

یادداشت از عاطفه قلع‌ریز

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول