اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشتی به بهانه جشنواره فیلم‌های صنعتی

فیلم‌های صنعتی تا توسعه صنعتی مازندران تداوم داشته باشد

خبرگزاری فارس: تولید فیلم‌های صنعتی، اقدامی نرم‌افزارانه برای کمک به فرایندی سخت‌افزارانه است که در نهایت به پویایی و توسعه صنعتی جوامع منجر می‌شود.

فیلم‌های صنعتی تا توسعه صنعتی مازندران تداوم داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شاید زمانی که برادران لومی یر در دسامبر 1895 میلادی با اختراع دستگاهی ساده به‌نام سینما توگراف قابلیت نمایش عکس‌های متحرک را کشف کردند، کسی فکر نمی‌کرد که این ابتکار ناشی از حس کنجکاوی سرآغاز تکوین هنری شود که در دوران ما به صنعت سینما معروف است.

سینما، امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه ارتباطی و به‌عنوان زبان مشترک جامعه جهانی از چنان جذابیت جادویی برخوردار شده که فارغ از تمایز زبانی و نژادی، مرزهای سیاسی کشورها را درنوردیده و در حقیقت یکی از مؤلفه‌های مهم در شکل‌گیری دهکده جهانی قلمداد می‌شود.

یک حقیقت آشکار درباره سینما آن است که این رسانه جهانی به‌عنوان هنر هفتم نقش انکارناپذیری در تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع ایفا می‌کند. ظهور کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی در نقاط مختلف جهان و تولید سالانه هزاران اثر سینمایی و در پی آن اختصاص اعتبارات هنگفت به پروژه‌های متعدد تولید فیلم به‌وضوح نشان می‌دهد که این ابزار فرهنگی در حوزه‌های دیگر نیز از کارآیی و قابلیت بسزایی برای ایجاد تغییرات بنیادین برخوردار است.

به‌طور کلی یکی از حوزه‌های مهمی که تاکنون کمتر به تأثیر مثبت سینما بدان توجه شده، حوزه اقتصاد صنعتی و به‌طور خاص تولید فیلم‌های صنعتی است. بی‌تردید یکی از رویکردهای نوین در فرآیند توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع مختلف، اهتمام جدی به بهره‌گیری از ظرفیت و قابلیت‌های مؤثر سینما و به ویژه تولید فیلم‌های صنعتی است.

فیلم‌هایی که می‌توانند با بررسی و به تصویر کشیدن چگونگی شکل‌گیری صنایع بزرگ، واکاوی چالش‌ها و مشکلات فراروی صنایع، تاکید بر ظرفیت‌های قابل توسعه و  تحلیل کیفیت تأثیرات متقابل صنایع بر محیط زیست و جوامع انسانی، اطلاع‌رسانی درست و فراگیر درباره محصولات تولیدی و تسخیر بازارهای هدف و تشویق دولت‌ها به افزایش سرمایه‌گذاری با هدف ریشه‌کن کردن فقر و تقویت زیرساخت‌ها، بومی‌سازی و بررسی روند رو به رشد یا چرایی تنزل جایگاه تولیدی آنها در گستره‌های مختلف جهان از جمله رویکردهایی است که می‌تواند در روند تولید فیلم‌های صنعتی مدنظر قرار گیرد.

به‌عبارت دیگر تولید فیلم‌های صنعتی، اقدامی نرم‌افزارانه برای کمک به فرایندی سخت‌افزارانه است که در نهایت به پویایی و توسعه صنعتی جوامع منجر می‌شود.

با وجودی که سابقه تهیه و تولید فیلم‌های صنعتی در جوامع پیشرفته به بیش از یک قرن می‌رسد، اما اهتمام به آن در کشور ما حرکت جدیدی است که تداوم آن به حمایت همه‌جانبه دولت و همچنین تعامل مؤثر و مثبت جامعه صنعتگران به اثربخشی همکاری با فعالانی است که در حرفه ظریف سینما و در عرصه فیلم‌سازی خود صنعتگرانی پرتلاش و متبحر به شمار می‌روند.

در همین راستا باید گفت با توجه به برگزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی در مازندران در آینده‌ای نزدیک و با عنایت به تقارن این اقدام هوشمندانه با نامگذاری سال جاری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب، انتظار می‌رود همه بخش‌های اقتصادی و صنعتی اعم از بخش خصوصی و دولتی، رسالت سنگین خود را در فرهنگ سازی و نهادینه ساختن این تلاش متعهدانه به‌درستی ایفا کند، زیرا تجربه ملت‌های پیشرفته ثابت کرده که در سایه چنین پیوند و تعاملی مثبت، توسعه صنعتی و اقتصادی با هزینه کمتری حاصل می‌شود.

======================

یادداشت از کوروش غفاری چراتی

=================

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول