اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی خبر داد

راه‌اندازی نخستین مرکز ترک اعتیاد اجباری شمالغرب کشور

خبرگزاری فارس: کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی گفت: نخستین مرکز ترک اعتیاد اجباری کشور به همت سازمان‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارومیه راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی نخستین مرکز ترک اعتیاد اجباری شمالغرب کشور

یعقوب زینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: راهبردهای اصلی درمان از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر در همه استان‌ها ابلاغ می‌شود و براساس آن راهبردها، اهداف اجرایی در استان‌ها تدوین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیته درمان در استان به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی اداره می‌شود، گفت: در راستای درمان تعدادی مراکز درمانی دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه فعالیت می‌کنند.

این کارشناس با بیان اینکه نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای پیشگیری از اعتیاد و درمان آن موثرتر است، تصریح کرد: 60 درصد فعالیت‌های درمانی و مراکز ترک اعتیاد در بخش خصوصی انجام می‌شود.

زینی به ریشه‌های درمانی اعتیاد اشاره کرد و گفت: نخستین بار در سال 84 پروتکل درمان با داروهای آگونیست از سوی وزارت بهداشت تدوین شد؛ بر اساس آن نخستین مراکز درمان دارویی در سازمان بهزیستی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی تعداد مراکز درمان و بازپروری معتادان استان را 67 مورد عنوان کرد و گفت: عمده این مراکز به صورت سرپایی درمان می‌کنند و تعدادی نیز با روش‌های پرهیزمداری و بدون استفاده از دارو در کمپ‌های ترک اعتیاد اقدام به درمان می‌کنند.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی ادامه داد: سال گذشته 946 معتاد در کمپ‌ها زیرپوشش درمانی قرار گرفتند.

زینی از راه‌اندازی نخستین مرکز ترک اعتیاد اجباری در آذربایجان‌غربی در سال 90 خبر داد و گفت: با همت سازمان‌های عضو ستاد مبارزه با موادمخدر و ایثارگران نخستین مرکز ترک اعتیاد شمالغرب کشور برابر ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در اواخر سال گذشته در ارومیه راه‌اندازی شد.

این کارشناس با بیان اینکه ظرفیت اولیه مرکز ترک اعتیاد 130 نفر است، اظهار اشت: با حمایت مسئولان استان فاز دوم آن در حال ارتقاست و در سال جاری بنا بر احساس نیاز در استان در شمال و جنوب استان راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرکز فعلا برای آقایان قابل اجراست، گفت: در حال حاضر 98 معتاد متجاوز و درمان‌گریز در این مرکز نگهداری و خدمات بهداشتی، درمانی و روان‌شناختی بر روی آن‌ها اعمال می‌شود.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طبق قانون همه معتادان مکلف به مراجعه به یکی از مراکز درمانی ترک اعتیاد هستند، گفت: معتادان باید با مراجعه به یکی از مراکز مجاز ترک اعتیاد نسبت به درمان خود اقدام کنند در غیر این صورت درمان‌گریز شناخته می‌شوند و برابر دستور مقام قضایی به مدت یک تا سه ماه در مرکز ترک اعتیاد اجباری نگهداری می‌شوند و چنانچه تیم درمانی گزارش دهد که هنوز درمان نشده‌اند مقام قضایی یک دوره توقف را برای آن‌ها تمدید می‌کند.

وی ادامه داد: معتادانی که مختارانه به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنند از تعقیب قانونی منع می‌شوند اما در صورتی‌ که توسط خانواده یا از طریق عملیات پلیسی جلب شوند به مرکز ترک اعتیاد اجباری فرستاده می‌شوند.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: افرادی که از طریق مقام قضایی به مراکز ترک اعتیاد اجباری فرستاده می‌شوند هزینه درمان آن‌ها برابر تعرفه اعلام شده در سازمان بهزیستی به عهده دولت و یا ستاد مبارزه با موادمخدر است.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول