اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده قرارگاه عملیات منطقه‌ای سیدالشهدا(ع):

امروز سپاه در اجرای پروژه‌های اقتصادی قدرتمند حرکت می‌کند

خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه عملیات منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) گفت: پروژه‌های اقتصادی که اجرای آنها از سوی تراست‌های نفتی چند سال به طول می‌انجامد در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن از سوی تربیت شده‌های مکتب مدیریتی سپاه و بسیج با موفقیت صورت می‌گیرند.

امروز سپاه در اجرای پروژه‌های اقتصادی قدرتمند حرکت می‌کند

جواد استکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اگر سپاه نبود کشور نبود، به تشریح اهداف تشکیل و مأموریت‌های سپاه در سال‌های اخیر پرداخت، و بیان داشت: فضای آن روزها به گونه‌ای بود که تازه انقلاب پیروز شده بود و وضعیت کشور شرایط با ثباتی نداشت، از سویی دشمنان خارجی در کمین انقلاب بودند و از سوی دیگر باقی مانده‌های رژیم شاه و برخی گروهک‌های مسلح نقشه‌های بسیاری برای متشنج کردن کشور در سر داشتند.

وی یادآور شد: مردم از زمان مبارزه با عوامل رژیم طاغوت سلاح‌هایی در اختیارشان قرار داشت و نیروهای وفادار به امام و گروه‌های جهادی درصدد تسلط بر اوضاع کشور هم‌چنین مقابله با مشکلات امنیتی بودند و بر همین اساس و بنا بر تدبیر و دوراندیشی خاص حضرت امام(ره)، ایشان فرمان به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر فرمودند.

فرمانده قرارگاه عملیات منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) گفت: ماه‌های اول انقلاب یک کمیته دفاع شهری در اصفهان تشکیل شده بود که بسیاری از جمله‌ بنده نیز در آن حضور داشتم و در شرایط آشفته پس از انقلاب حفظ نظم و امنیت شهر اصفهان را برعهده داشت که با تشکیل سپاه استان اصفهان کمیته دفاع شهری و چند مجموعه موازی دیگر در سپاه ادغام شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که کمیته‌های انقلاب اسلامی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، اظهار داشت: کمیته انقلاب اسلامی بیش‌تر در تهران و برخی استان‌های دیگر فعال بود و با وجود تشکیل کمیته اصفهان این ارگان هیچ‌ گاه در اصفهان حضور چشم‌گیری نداشت بلکه مقابله با عمده تهدیدات امنیتی در سطح استان اصفهان همواره برعهده سپاه بود.

استکی افزود: در اوایل دهه هفتاد کمیته انقلاب اسلامی و شهربانی ضمن ادغام با یکدیگر نیروی انتظامی فعلی را تشکیل دادند و بدین‌گونه تنها ارگان نظامی امنیتی تولد یافته از بستر روزهای اولیه انقلاب اسلامی را می‌توان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل تشکیل سپاه در حالی که ارتش، شهربانی و ژاندارمری هم‌چنان به فعالیت ادامه می‌دادند، گفت: این سه مجموعه باقی مانده از رژیم شاه بودند و هنوز تصفیه لازم در آنها صورت نگرفته بود، بسیاری از فرماندهان عالی رتبه آنها نیز یا اعدام شده و یا فرار کرده بودند، لذا زنجیره فرماندهی از هم گسیخته بود، از سوی دیگر بسیاری از سربازان به دستور امام پادگان‌ها را ترک کرده بودند و نیروی انسانی و تجهیزات این ارگان‌ها به شدت تضعیف شده بود.

فرمانده قرارگاه عملیات منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: در چنین شرایطی و بنابر تجربیاتی که از سایر انقلاب‌های دنیا داشتیم، امام وجود یک بازوی مقتدر زاییده از انقلاب را برای حفظ و پاسداشت آن درک کرد و بر همین اساس دستور به تشکیل و سازماندهی سپاه صادر کردند.

وی با اشاره به بدنه اولیه سپاه اظهار داشت: یکی از راهبردی‌ترین ابتکارات امام تشکیل سپاه با استفاده از نیروهای نخبه و مخلص آن روزهای انقلاب بود، هسته اولیه این افراد کسانی بودند که سال‌ها سابقه مبارزه با رژیم شاه و ساواک را داشتند و از خمیر مایه فکری مستحکمی برخوردار بودند، همین قوت فکری نیز کمک کرد ضعف آموزش نظامی و کم‌تجربگی جوان‌هایی که به سپاه پیوسته بودند با کمک نیروهای با تجربه‌تر و ارتش به سرعت برطرف شود.

استکی تأکید کرد: یکی از اساسی‌ترین اصول ساختار تشکیلاتی سپاه انعطاف‌پذیری آن است که ویژگی‌های منحصر به فرد کنونی را به سپاه داده و سبب شده این ارگان بنابر نیازهای روز انقلاب هم‌زمان وظایف یک سازمان نظامی دفاعی، یک سازمان امنیتی، یک سازمان بازسازی و عمرانی، یک سازمان پژوهشی و یک سازمان فرهنگی را عهده‌دار باشد.

وی افزود: از ابتدا سعی شده سپاه ساختاری انعطاف‌پذیر داشته باشد و هر روز خود را با نیازهای روز کشور و نظام تطبیق دهد، زیرا سازمانی که قابلیت به روز رسانی خویش را نداشته باشد دچار کهولت، رسوب و ناکارآمدی می‌شود، اما نهادن این خاصیت در بطن سپاه از جمله تدابیر عالمانه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بود.

فرمانده قرارگاه عملیات منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: جمله معروفی از قول حضرت امام(ره) هست که «اگر سپاه نبود کشور نبود» و در حقیقت سپاه در مواجه با گردنه‌های مختلف در 33 سال گذشته یکی از عوامل اصلی به سلامت عبور کردن نظام از تنگناها بوده است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر طرز فکر سپاهی و بسیجی امروز از یک سازمان فراتر رفته و تبدیل به یک طرز تفکر شده که وامدار بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است، یعنی همان عالم بزرگی که انقلابش دنیا را به شگفتی واداشت و انقلاب قرن لقب گرفت.

استکی تصریح کرد: تفکر مدیریتی سپاه، مدیریت جهادی و بسیجی است که از تفکر عاشورایی نشأت گرفته و حاضر است با هر دشمنی که هر اندازه‌ای داشته باشد مقابله کند و از سوی دیگر تکلیف‌گرایی و تکلیف‌محوری سپاه و بسیج سبب می‌شود که پیروزی و شکست در جایگاه دوم اهمیت قرار گیرد، زیرا ما نخست مأمور به انجام وظیفه و تکلیف هستیم و نتیجه فرع آن است.

وی گفت: همین تفکر جهادی و تکلیف‌گرا که بارها کارآمدی خویش نه تنها در هشت سال دفاع مقدس و مواجه با تهدیدات امنیتی بی‌شمار داخلی بلکه در اقصی نقاط جهان را نشان داده زمانی که وارد حوزه جهاد اقتصادی می‌شود نیز مشاهده می‌کنید پروژه‌های اقتصادی که اجرای آنها از سوی تراست‌های نفتی چند سال به طول می‌انجامد در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت ممکن از سوی تربیت شده‌های مکتب مدیریتی سپاه و بسیج با موفقیت صورت می‌گیرند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول