اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طبس باتلاقی برای دشمنان

ماکت RQ170 در طبس رونمایی شد

خبرگزاری فارس: هم‌زمان با سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماکت هواپیمای فرود آورده شده جاسوسی آمریکا موسوم به RQ170 در طبس رونمایی شد.

ماکت RQ170 در طبس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، صبح امروز در حاشیه مراسمی که به ‌منظور گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران در محل ناحیه مقاومت بسیج طبس برگزار شد، از ماکت هواپیمای جاسوسی و بدون سرنشین آمریکا موسوم به RQ170 رونمایی شد.

در این مراسم که هم‌زمان با سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام خمینی(ره) و در آستانه پنجم اردیبهشت‌ماه سالروز شکست مفتضحانه و خفت‌بار حمله نظامی آمریکای جنایتکار در کویر طبس، برگزار شد، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران ادارات و نهادها، و نیروهای نظامی و انتظامی طبس حضور داشتند.

ماکت RQ170 در ویژه‌برنامه پنجم اردیبهشت‌ماه، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس، که در محل مسجد شکر واقع در صحرای طبس برگزار می‌شود نیز به نمایش درمی‌آید.

در آذرماه سال 1390 بود که واحدهای جنگ الکترونیک و پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تسلط اطلاعاتی و کنترل مناسب فضای کشور، موفق شدند یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکا از نوع RQ170 که از پایگاه نظامی بگرام افغانستان پرواز کرده و به‌ طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزان خارج کرده و آن را با اندک خسارتی در کویر طبس فرود آوردند.

آنچه که شکار این پهپاد را به این میزان از اهمیت رسانده است ویژگی‌های منحصر به فرد تکنولوژیکی این هواپیمای بدون سرنشین است، به طوری که شاید برخی ویژگی‌های پهپاد کوچک شکار شده به‌ وسیله ایران در زمینه جمع‌آوری اطلاعات حتی در تخیل و ذهن نویسندگان داستان‌های علمی ‌تخیلی نیز خطور نکرده باشد.

این ویژگی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات در RQ170 به حدی مهم و سری بوده است که آمریکا کنترل این پرنده کوچک را حتی به وزارت دفاع این کشور نیز نداده و تنها سازمان جاسوسی آمریکا امکان هدایت و استفاده از اطلاعات دریافتی توسط این پهپاد را دارد.

مهم‌ترین ویژگی RQ170 که برخی از تحلیل‌گران حتی مهم‌تر از تکنولوژی رادارگریزی آن می‌دانند، استفاده از رادارها و حسگرهای فوق‌مدرن اپتیکی برای شناسایی و اسکن منطقه‌ی تحت مأموریت این پرنده است.

خاصیت به کار رفته در این حسگرهای اپتیکی به نحوی است که به RQ170 امکان می‌دهد از ارتفاعی چندین هزار پایی، با اسکن چهره و حرکات اشخاص، افراد را تشخیص داده و به درستی شناسایی کند.

حسگرهای صوتی RQ170 نیز این امکان را به پهپاد شکار شده توسط ایران می‌دهد که امکان شنود همه امواج صوتی موجود در یک محدوده مشخص جغرافیایی را به راحتی در اختیار داشته باشد.

این در حالی است که حسگرهای RQ170 قادر به تشخیص وجود مواد شیمیایی و رادیواکتیو و میزان تراکم آن در یک محدوده مشخص است.

شاهکار اطلاعاتی نیروهای ایرانی در این است که برای تصرف این هواپیما به آن حمله فیزیکی نداشته‌اند بلکه در سیستم اطلاعاتی پهپاد نفوذ کرده‌اند.

کارشناسان نظامی می‌گویند، علت اصلی موفقیت در فرود آوردن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ایران این است که ایران به فناوری پدافندی دست یافته که می‌تواند با استفاده از آن کنترل وسایل پرنده‌ای را که در نزدیکی آسمان ایران پرواز می‌کنند یا در مواقعی وارد آسمان ایران می‌شوند را به دست گیرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول