اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان:

جوار شهر اصفهان در حال تبدیل شدن به کویر است

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: جوار شهر اصفهان و برخی مناطق جلگه زاینده‌رود در حال تبدیل شدن به کویر است که اگر اقدامات و برنامه‌ریزی در این زمینه انجام نشود به زودی آینده آن مشابه سجزی می‌شود.

جوار شهر اصفهان در حال تبدیل شدن به کویر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهرداد مرادمند ظهر امروز در پنجمین همایش چالش‌های زیست‌محیطی عرصه کشاورزی و امنیت غذایی در اصفهان با اشاره به معضلات زیست‌محیطی این شهر بیان داشت: اهمیت ویژه به مسئله خشکسالی استان که دیگر مسائل زیست‌محیطی را به دنبال دارد، نخستین معضلی است که باید به آن توجه ویژه نشان داد.

وی ادامه داد: معضل خشکسالی در شهرستان اصفهان و حوزه زاینده‌رود بیشتر اتفاق افتاده و این دو مکان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

مسئول اجرایی پنجمین همایش چالش‌های زیست‌محیطی عرصه کشاورزی و امنیت غذایی اصفهان از اهمیت بحث خشکسالی‌ها سخن گفت و افزود: زیرساخت‌هایی که برای حوزه کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی از افزایش املاح در سطح خاک بسیار حاصلخیز جلگه زاینده‌رود خبر داد و اظهار داشت: با توجه به این مطلب که حجم آب تزریق شده به سفره‌های سطحی ما بر اثر نبود آب در زاینده‌رود کاهش پیدا کرده، عمده چاه‌های سطحی اصفهان دچار کمبود شدید آب و کیفیت آن شده است.

مرادمند اضافه کرد: کشاورزان استان نیز با شرایط موجود در زمینه کیفیت آب مجبور هستند برای تولیدات خود از این آب استفاده کنند. استفاده از این نوع آب موجب خسارت به خاک کشاورزی شده و املاح آن را افزایش نیز می‌دهد که جبران این زیان بسیار سخت و دشوار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان از کاهش ورودی آب تالاب گاوخونی سخن گفت و  تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر، قسمت‌های وسیعی از این تالاب دچار خشکی شدیدی شده که با کوچک‌ترین وزش باد شوره‌های موجود در این خاک به اراضی کشاورزی انتقال پیدا کرده و این اراضی را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: جوار شهر اصفهان و برخی مناطق جلگه زاینده‌رود در حال تبدیل شدن به کویر است که اگر اقداماتی در این زمینه انجام نشود به زودی آینده آن مشابه سجزی می‌شود.

مرادمند از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی اصفهان سخن گفت و اظهار داشت: خاک‌برداری از اراضی کشاورزی، استفاده کشاورزان از کودهای زباله شهری و عدم قرنطینه مناسب از دام و طیور از دیگر مشکلات زیست‌محیطی استان بوده که باید در رفع این مشکلات هرچه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

انتهای پیام/خ۲۰/ط4000.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول