اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های گردشگری کرمان - 8

فهرج با نخل‌های سرسبز نگین درخشنده کویر است

خبرگزاری فارس: شهرستان فهرج با نخل‌های سرسبز مانند نگینی در دل دشت لوت می‌درخشد.

فهرج با نخل‌های سرسبز نگین درخشنده کویر است

به گزارش خبرگزاری فارس از فهرج، شهرستان فهرج در فاصله 260 کیلومتری جنوب شرق استان کرمان دارای جمعیتی بالغ بر 75 هزار نفر است‌ و از مناطق قدیمی استان کرمان محسوب می‌شود و از لحاظ تاریخی سابقه آن به دوره ساسانی می‌رسد.

احمد مستوفی در کتاب "دشت لوت" وسعت و قدمت شهرستان فهرج را بیشتر از بم معرفی می‌کند و می‌نویسد "شهر فهرج دارای چهار شهر معروف بوده و در زمان سلاجقه اهمیت زیادی داشته به گونه‌ای که جاده ابریشم از آن می‌گذشته و به سرتاسر دنیا می‌رسیده است.

در گذشته‌های دور پرورش کرم ابریشم در فهرج رواج بسیار داشته حتی نادرشاه پس از فتح هندوستان به حاکم بم و فهرج نامه می‌نویسد که در ازای پیشکش هندی‌ها از حنا و پارچه‌های ابریشمی فهرج برایشان ارسال کنند، براساس شواهد موجود قدمت فهرج به پیش از ساسانیان می‌رسد".

‌در کتاب جغرافیای کرمان تألیف احمد‌علی خان وزیری کرمانی آمده است، "فهره از قرای معتبر قدیمی است که در سر راه سیستان واقع شده و جمع کثیری در آن سکونت دارند و فهرجی‌ها از سایر سکنه نرماشیر بم ثروتمندتر هستند".

*صنایع دستی فهرج

قالیبافی در شهرستان فهرج از رونق خوبی برخوردار است، اندازه‌های قالی بافته شده در شهر 1.5 در دو متر، دو در سه متر و همچنین قطعات پشتی است که مواد اولیه آنها از شهر کرمان و یا توسط خود بافندگان تأمین و قالی‌های بافته شده برای فروش به شهرهای بم و کرمان صادر می‌شود. 

*بناهای تاریخی فهرج

میل نادری شهرستان فهرج یکی از آثار تاریخی و ثبتی استان کرمان است که در‌ 30 کیلومتری محور ترانزیتی فهرج - زاهدان در حاشیه جاده و در دل کویر قرار دارد.

این بنای تاریخی یکی از برج‌های باقیمانده از دوره سلجوقیان است که جزو آثار ثبت شده به شماره 143 است و ارتفاعی بیش از 18 متر دارد.

این برج دارای 45 پله برای هدایت انسان به بالا است و به لحاظ دستوری که نادرشاه برای تعمیر آن داده است به میل نادری شهرت یافته است.

*قلعه ساسانی فهرج

قلعه ساسانی بر روی پشته قطور گلی ‌و هم اکنون مشرف بر منازل شهر فهرج قرار دارد و اطراف آن با خندق‌ محصور شده و استحکامات نظامی زیادی در آن رعایت شده است.

اطراف این قلعه چهار برج وجود دارد که برای حفاظت قلعه از آنها استفاده می‌شده و در دوره صفویه بسیار آباد بوده است.

*قلعه ‌دهستان برج معاذ

قلعه برج معاذ بزرگ‌ترین بنای خشتی در شهرستان فهرج است و در این روستا بنا شده، این ‌قلعه بر تاریخ کهن این خطه گواهی می‌دهد.

*کلوت‌های فهرج

کلوت‌های شهرستان فهرج در ادامه کلوت‌های شهداد قرار دارند و می‌توان به شهر افسانه‌ای این خطه ذکر کرد‌ که از آثار طبیعی ‌و مناظر اعجاب‌انگیز این منطقه به شمار رفته و به نظر می‌رسد در اثر فرسایش بادی و آبی شدید به وجود آمده‌اند.

*سوغات شهرستان فهرج

خرمای مضافتی از مهمترین سوغات این شهرستان محسوب می‌شود که مسافران این خطه می‌توانند از شهد شیرین خرمای مضافتی فهرج برای زینت بخشی به سفره‌های خود و حتی خارج از کشور بهره ببرند.

حنا، وسمه و‌ مرکبات ‌نیز از دیگر سوغات شهرستان فهرج به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول