اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان اصفهان

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است

خبرگزاری فارس: کویر مرنجاب که تپه‌های شنی بلند و درختان تاق آن جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده‌ است، یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب شده و در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد.

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود و در شمال قسمت عمده آن پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار شهرستان آران و بیدگل در قرار دارد.

ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آب‌های آزاد در حدود 850 متر است و از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است، عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شورپسند از جمله درخت‌های گز، تاق و بوته‌های قیچ است.

پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است، از جمله حیوانات موجود می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب و شاهین اشاره کرد، در سال اخیر یک جفت پلنگ نیز در منطقه مرنجاب مشاهده شده ‌است.

دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان و چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر، محل آبشخور شترهای کاروان‌ها بوده از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند.

*‌ قلعه مرنجاب در مسیر راه ابریشم

قلعه مرنجاب، کاروانسرایی است در کویر که در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروان‌ها برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر می‌گذشتند، درباره دلیل ساخت این قلعه و کاروانسرا در کنار دریاچه نمک، نقل است که شاه عباس با وجود ایجاد کاروان‌سرا و قلعه‌های متعدد در سراسر کشور، در این منطقه تأسیسات دفاعی تعبیه نکرده بود، چون تا آن زمان دشمنان به خاطر دریاچه نمک و گستره کویر از این سوی به پایتخت هجوم نبرده بودند، حمله ازبک‌ها و افغان‌ها از طریق دریاچه نمک به کاشان که تا اصفهان پیش رفتند، شاه عباس را به صرافت انداخت تا در سال 1012 قمری سریعاً یک پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کند و جلوی تهدید را بگیرد، بالای کاروانسرا به شکل سنگرهای دیدبانی است و ذکر شده‌ است که همیشه 500 پاسدار مسلح در قلعه حضور داشتند و امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس را در این منطقه تأمین می‌کردند.

قنات کنار کاروانسرا که برکه بزرگی به وجود آورده‌ است، آب شیرین دارد و این در کویر نمک و شوره‌زار یک معجزه‌ است، معجزه‌ای بی‌مانند که رازش را هنوز نمی‌دانند.

برای ورود به این منطقه سه راه وجود دارد که مسیر شهر آران و بیدگل به سمت پادگان ارتش و سپس جاده خاکی مرنجاب که پس از طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر به مرنجاب می‌رسد از جمله آنهاست.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول