اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

کاشان رتبه اول تجویز دارو در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در بخش تجویز اقلام دارویی توسط پزشکان عمومی و پزشکان متخصص، شهرستان کاشان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

کاشان رتبه اول تجویز دارو در کشور

محمدحسین خیاط‌ کاشانی امروز در حاشیه دومین جشنواره دانش‌آموزی مصرف دارو در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در پنج سال گذشته داروهای تزریقی، آنتی‌بیوتیک‌ها و کلتی‌کستریدها در کاشان از میانگین مصرف کشوری بالاتر بوده ‌است.

وی افزود: با آغاز فعالیت‌های کمیته تحقیق مصرف دارو در کاشان مصرف داروهای تزریقی، کلتی‌کسترید و آنتی‌بیوتیک‌ها از میانگین مصرف کشوری پایین‌تر آمده ‌است.

این مقام مسئول همچنین با مقایسه میزان استاندار مصرف دارو در ایران و دنیا بیان داشت: سرانه مصرف دارو در ایران به ویژه داروهای تزریقی چهار برابر استاندارد جهانی است.

خیاط کاشانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته میزان مصرف دارو در شهرستان کاشان سه درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است ابراز داشت: با تلاش کمیته تحقیق دارو و برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از دارو امروز مصرف دارو در شهرستان کاشان دو درصد کمتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

وی در عین حال میانگین تجویز دارو توسط پزشکان در شهرستان کاشان را بیشتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: در بخش تجویز اقلام دارویی توسط پزشکان عمومی و پزشکان متخصص، شهرستان کاشان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان عنوان داشت: در بخش تجویز اقلام دارویی توسط پزشکان فوق تخصص، شهرستان کاشان رتبه دوم کشور را دارد.

خیاط ‌کاشانی، تجویز زیاد اقلام دارویی توسط پزشکان کاشان را یکی از مشکلات فعلی بخش بهداشت و درمان این شهرستان ذکر کرد و گفت: استفاده صحیح از دارو بستگی به فرهنگ عمومی جامعه دارد به این صورت که به‌عنوان مثال در شهرستان کاشان بیشتر بیماران از پزشک معالج خود درخواست تجویز داروی بیشتر دارند.

وی افزود: اگر پزشک به درخواست بیمار بی‌توجه باشد در نزد بیمار خود پزشک حاذقی محسوب نشده و برای تجویز داروی بیشتر به پزشک دیگری مراجعه می‌کند ضمن اینکه فرهنگ تجویز داروی زیاد نیز به پزشکان سرایت کرده است.

خیاط ‌کاشانی، فرهنگ‌سازی، آموزش، چاپ بنر و پوستر و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی را یکی از اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف دارو ذکر کرد.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات بازآموزی ویژه پزشکان، تهیه و توزیع یک‌هزار نسخه از عملکرد سال 89 پزشکان به همراه بسته‌‌های آموزشی شامل مصرف منطقی دارو، جزوهای آموزشی، سی‌دی‌های آموزشی و اطلاعات دارویی برای پزشکان عمومی و متخصص شهرستان کاشان از دیگر برنامه‌های اجرا شده برای فرهنگ‌سازی استفاده از دارو می‌باشد.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین آموزش بیش از یک‌هزار نفر از معلمان، مربیان آموزش و پرورش و رابطین معاونت بهداشتی به همراه آموزش‌های عمومی و مردمی توسط خانه فرهنگ سلامت شهرداری کاشان را از دیگر اقدامات انجام شده در بخش آموزش‌های عمومی عنوان کرد.

به گفته وی، این آموزش‌ها به مرور زمان تأثیرات خود را در جامعه نشان می‌دهد و باید نتیجه آموزش‌های ارائه شده در 90 را در نیمه دوم سال 91 بررسی کرد.

خیاط‌ کاشانی در ادامه تعداد داروخانه‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان را  57 داروخانه ذکر و خاطرنشان کرد: از این تعداد 44 داروخانه در شهرستان کاشان و 13 داروخانه در شهرستان آران و بیدگل فعالیت دارند.

وی یادآور شد: از تعداد 57 داروخانه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این دو شهرستان سه داروخانه شبانه‌روزی هستند و بقیه روزانه، تمام وقت و پاره وقت هستند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان ابراز داشت: یک داروخانه روزانه شرایط ویژه در راوند کاشان حتی در ایام تعطیلات نیز از ساعت 6 صبح تا 6 بعد از ظهر برای مردم راوند خدمات‌دهی دارد.

انتهای پیام/ح10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول