اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

ایران دومین کشور پر مصرف دارو در دنیاست

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایران بعد از چین دومین کشور پر مصرف دارو در دنیاست و باید برای کاهش این میزان، برنامه‌ریزی اصولی انجام شود.

ایران دومین کشور پر مصرف دارو در دنیاست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود شبستری صبح امروز در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی خراسان‌رضوی که در محل استانداری این استان برگزار شد، اظهار داشت: با اجرای طرح پزشک خانواده، می‌توانیم گام بلندی برای کاهش مصرف بی‌رویه دارو در کشور برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر 3.3 درصد از میزان درآمد ناخالص ملی، به بخش سلامت اختصاص پیدا می‌کند، این در حالی است که در دنیا میانگین این تخصیص، 10 تا 15 درصد درآمد ناخالص ملی است.

شبستری افزود: مقام معظم رهبری، بارها تأکید کرده‌اند که هزینه‌های شخصی مردم در امور درمانی باید کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: بر این اساس، در برنامه چهارم توسعه، میزان پرداخت شخصی مردم در بخش سلامت، 55 درصد بوده و باید تا پایان برنامه چهارم به 30 درصد می‌رسید که این امر تاکنون محقق نشده است.

شبستری با اشاره به مزایای اجرای طرح پزشک خانواده، تصریح کرد: 10 درصد از فارغ‌التحصیلان پزشکی، بیکار هستند و 10 درصد نیز به کاری غیر از تخصص خود مشغول هستند که با اجرای طرح پزشک خانواده زمینه اشتغال بسیاری از آنها فراهم می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در این طرح، برای بیماران پرونده الکترونیک تشکیل می‌شود که در سراسر کشور از سوی پزشکان دیگر، قابل استفاده است.

شبستری خاطرنشان کرد: از مزایای دیگر این طرح این است که مصرف بی‌رویه دارو در کشور را کاهش می‌دهد و در کنار آن کم‌کم سامانه صدور نسخه نیز جمع‌آوری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مشکلات بهداشتی حاشیه‌نشینان مشهد، ادامه داد: در حاشیه شهر مشهد بالغ بر 810 هزار نفر زندگی می‌کنند و باید برای بهبود سامانه بهداشتی آنها، تلاش بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در سفر سوم رئیس جمهور، مبلغ 20 میلیارد تومان برای مراکز درمانی حاشیه شهر در نظر گرفته شد که تاکنون نیمی از آن پرداخت شده و هم‌چنان منتظر دریافت 10 میلیارد باقی مانده برای توسعه مراکز درمانی حاشیه‌نشینان هستیم.

شبستری تصریح کرد: عمده پایگاه‌های درمانی و بهداشتی در حاشیه مشهد، استیجاری هستند که باید زمینه تملک دائم آنان فراهم شود.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول