اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

مصرف زیاد داروهای تیروئید پوکی استخوان را تشدید می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف زیاد داورهای تیروئید، هپارین، آنتاگونیست و کورتون نیز از جمله عواملی است که پوکی استخوان را تشدید می‌کند.

مصرف زیاد داروهای تیروئید پوکی استخوان را تشدید می‌کند

اعظم امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: علل پوکی استخوان ثانویه در بزرگسالان، بیماری‌های آئدوکرین یا علل متابولیک، هایپوگنادیم، بی‌اشتهایی عصبی، پورفیری، دیابت و حاملگی از جمله آنهاست.

امینی افزود: سندروم سوء جذب و سوء تغذیه، بیماری مزمن کبدی، اعمال جراحی معده، کمبود ویتامین د و کمبود کلسیم نیز از مشکلات تغذیه‌ای است که موجب پوکی استخوان می‌شود.

این پزشک فوق تخصص روماتولوژی یادآور شد: مصرف زیاد داورهای تیروئید، هپارین، آنتاگونیست و کورتون نیز از جمله عواملی است که پوکی استخوان را تشدید می‌کند.

وی اظهارداشت: همچنین بیماری‌های رماتیسم، سرطان و مزمن کلیه و کبد نیز سبب پوکی استخوان می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: با توجه به روزافزون بودن شمار سالمندان باید بیماری‌هایی که افراد در این سن به آن مبتلا می‌شوند در قالب برنامه‌های پیشگیرانه اقدام شود.

وی یادآور شد: پوکی استخوان، بیماری اسکلتی است که با کاهش تراکم توده استخوان و از دست رفتن کیفیت ساختار استخوان شناخته شده و منجر به افزایش خاصیت شکنندگی استخوان و خطر شکستگی می‌شود.

امینی با بیان اینکه پوکی استخوان به نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم می‌شود، اضافه کرد: پوکی استخوان ناشی از سن و یائسگی ناشی از نوع فیزیولوژیک یا نوع اولیه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: حداقل 20 درصد از علل پوکی استخوان نیز مربوط به نوع ثانویه یا پاتولوژیک است.

امینی گفت: دردهای متفرقه در قسمت‌هایی از بدن ربطی به پوکی استخوان ندارد و برای تشخیص این بیماری اندازه‌گیری توده استخوانی در قسمت‌هایی از اسکلت بدن انجام می‌شود که احتمال شکستگی در آنها بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: مچ دست، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قسمت‌هایی هستند که برای تشخیص بیماری پوکی استخوان اندازه‌گیری می‌شوند.

وی تاکید کرد: پوکی استخوان، بیماری خاموش است که برای جلوگیری از تبعات آن در دوران سالمندی باید از موقع جنینی و کودکی به آن توجه شود.

انتهای پیام/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول