به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیتالله غیاثالدین طهمحمدی صبح امروز سهشنبه در آیین گشایش نخستین همایش بینالمللی "دین در آئینه هنر" در همدان "هنر" و "دین" را دو واژه همزاد خواند و افزود: در هنرهای اسلامی، دو بعد زیباسازی و زیبانمایی ظاهری و نیز غایت خوشایندسازی روحی و معنوی هنرمند و مشاهدهگر هنر، مورد نظر است تا در آن نوعی کمالجویی و تعالی عرفانی رشد یابد.
وی ادامه داد: به همین خاطر در زیباترین آثار، روح ارزشهای والای اسلامی نظیر ایثار، شهادت، صداقت و قرب الیالله محسوس و ملموس و قابل درک است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان هنر را وسیله انتقال احساسهایی از زیبایی در روح خواند که نه تابع و محدود به قوانین عقلی و مقتضیات شعوری مطلق است و نه خارج از حیطه عقل و شعور.
وی در ادامه به تعاریف مختلفی از هنر پرداخت و ابراز داشت: تعریف هنر هر چه باشد باید بدانیم که دین کامل و مترقی اسلام، دین زیباییهاست؛ چرا که این دین مقدس از منبع کمال و جمال مطلق منشاء گرفته است.
طهمحمدی تأکید کرد: انسان که تراوش جمال و زیبایی حضرت حق است، طبعاً جمالپسند، جمالدوست و جمالآفرین است.
وی ادامه داد: انسان فطرتاً در هزاران بعد عاشق زیباییهاست به طوری که مولای ما علی(ع) فرمود: " همهن الزینه..." بقدری انسان کشته زینت و زیبایی است که فضای تطهیر خود را هم با نقش گل و بوته میآراید تا چه رسد به شئون دیگر...
نماینده ولی فقیه در استان همدان معنی دیگر هنر را مربوط به زیباییآفرینی انسان در تمام کارها و شئونی که بر عهده دارد، دانست و ابراز داشت: به عنوان مثال نقاش، خطاط، سخنور، قالیباف، نجار، پارچهباف، شاعر، نویسنده و هزاران شغل دیگر، انسان عاشق است که همه و همه را در حد اعلای زیبایی، صورت میبخشد و هنرآفرینی خود را نشان میدهد.
به گفته وی اصولاً در همه هنرها کاملاً روشن است که هر صاحب فن و حرفه هر چه افزونتر از چاشنی زیبایی بهره گرفته است، بازارش رواج و رونق بیشتر و در انظار همگان مکرم میشود و هر چه از زیبایی کمتر یا نازلی برخوردار باشد بازارش کساد و هدف بیحرمتی قرار میگیرد.
طهمحمدی بیان داشت: با این اوصاف دین در آئینه هنر با توجه به مقدمات ذکر شده، کاملاً خود را نمایان میکند؛ چرا که خدای متعال تنها دین کامل و مترقی اسلام را برای رشد و تعالی انسان تشریع فرموده و تمام آنچه در راه رسیدن به کمال نهائی و مطلوب انسان لازم است را آورده است.
وی تأکید کرد: خدای بزرگ برای اینکه طینت زیباپسند انسان و فطرت عاشق به جمال انسان از دستورات این دین خسته نشود و احساس دلزدگی پیدا نکند و با همه وجود، این دین را عاشقانه پیروی کند، دستورات خود را در قالب هنر و جمالگرایی عرضه کرده است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان ابراز داشت: اگر در فلسفه احکام دین دقت کافی شود، میبینیم، هنر و جمال دوشادوش احکام و مقررات دینی حرکت میکند که در این میان میتوان به اذان دادن با صدای هرچه زیباتر، تلاوت قرآن با دلنشینترین آهنگ و خطابه ایراد کردن به سحرآساترین بیان اشاره کرد.
وی در پایان سخنانش افزود: هنرمندترین هنرمندان که دین هدیه او برای هدایت و نجات بشریت است، هر کار هنری را به اکمل و اجمل وجه آن از خود بروز داده است.
انتهای پیام/خ10/چ3000