اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر گروه فلسفه و هنر دانشگاه هنر تهران:

هنر اسلامی بر تربیت انسان استوار است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه فلسفه و هنر دانشگاه هنر تهران گفت: رکن اول هنر اسلامی بر تربیت انسان استوار است.

هنر اسلامی بر تربیت انسان استوار است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، اسماعیل بنی اردلانی در نشست پژوهشی «بررسی مبانی عرفانی هنر اسلامی» در حوزه هنری قزوین بیان کرد: امروزه آنچه که به عنوان هنر و امر زیبا یاد می‌شود و مورد توجه مراکز علمی و فرهنگی است، تعریف مبتنی بر جهان بینی دوره مدرن است.
وی ادامه داد: در تعریف جدید، هنر امری ذهنی و شناخت شناسی است و این در حالی است که هنر شرقی غیر ذهنی، امری محقق و بیرونی و کاملا هستی‌ شناسانه بوده است، بر همین اساس با تعاریف مرسوم امروز نمی‌توان به تحلیل مبانی هنر اسلامی پرداخت، چرا که اساس هنر اسلامی مبتنی بر قواعد توحیدی و حقیقت محور بنا شده است.
مدیر گروه فلسفه و هنر دانشگاه هنر تهران افزود: رکن اول هنر اسلامی بر تربیت انسان استوار است، در این هستی شناسی، هنر اسلامی، تربیت نفس و حسن خلق به عنوان جوهره و محور، آموختن تکنیک و فن، امری عرضی و پیرامونی قلمداد می‌شود چراکه اصولا تربیت باعث ظهور قوا و استعدادهای درونی فرد می‌شود و در همه شئون زندگی هنرمند جاری و ساری می‌شود.
وی عنوان کرد: تناسب و نظم طبیعت، وحدت و یکپارچگی نظام هستی بزرگترین نشانه‌های آیات الهی برای هنرمندان مسلمان است و هرگونه تناسبی زیباست و زیباترین تناسب‌ها در طبیعت است.
بنی‌ اردلانی توضیح داد: یونانیان قدیم با درک این مهم به نسبت‌های طلایی رسیده، پیکره‌ها و آثار هنری دقیقی خلق کردند، در حالی که مسلمین و هنرمندان مسلمان با وجود فهم ریاضی و درک تناسب‌ها به دلیل تربیت و جهان بینی هستی‌ شناسانه خود را گرفتار تناسبات ریاضی نکرده با نگاه باطنی، آیات الهی را به نظاره نشستند که نتیجه آن خلق آثاری بزرگ و ماندگار در تاریخ هنر، معماری و ادبیات این سرزمین شد.
وی خاطرنشان کرد: تربیت دینی مسلمین هرگز مروج انزوا طلبی و گوشه‌گیری نبوده، بلکه هنرمند مسلمان با بصیرت، تحت تعلیم مبانی اصیل دینی با خلق آثار هنری و ادبی و معماری و غیره به صورت محسوس و عینی تجربه معنوی خود را در اختیار جامعه قرار می‌داد که ساخت بناهای باشکوه، مساجد زیبا، باغ‌ها و خانه‌ها، شهرها و غیره گویای جنب و جوش و سر زندگی نگاه توحیدی هنرمندان این عرصه بوده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در ادبیات فارسی زیبایی بخشی از انواع حسن و نیکی است، زیبایی ظاهری اما حسن و نیکی به هر نوع صفت پسندیده اطلاق می‌شود و تربیت دینی یعنی گام نهادن در مسیر حسن و نیکی، عشق و زیبایی است.
وی تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های اصیل دینی به خصوص تفکر شیعی عمر محدود و فرصت اندک انسان باید صرف تقرب و در مسیر تربیت شدن قرار گیرد، تربیتی که توانایی و قوای باطنی انسان را شکوفا و عظمت او را هویدا می‌کند.
بنی اردلان اعلام کرد: نمی‌توان از هنر و تمدن ایران سخن گفت و به حکمت آن توجهی نکرد، تمدن اسلامی مرهون تلاش هنرمندان متعهدی است که با صیقل روح و تربیت نفس، توانستند تمدن بزرگی بنا نهاده و جهان را متأثر از جهان بینی خود نمایند.
انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول