اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در استان همدان:

تعالی عرفانی در هنرهای اسلامی مشهود است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: کمال‌جویی و تعالی عرفانی در هنرهای اسلامی مشهود است .

تعالی عرفانی در هنرهای اسلامی مشهود است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی صبح امروز سه‌شنبه در آیین گشایش نخستین همایش بین‌المللی "دین در آئینه هنر" در همدان "هنر" و "دین" را دو واژه همزاد خواند و افزود: در هنرهای اسلامی، دو بعد زیباسازی و زیبانمایی ظاهری و نیز غایت خوشایندسازی روحی و معنوی هنرمند و مشاهده‌گر هنر، مورد نظر است تا در آن نوعی کمال‌جویی و تعالی عرفانی رشد یابد.

وی ادامه داد: به همین خاطر در زیباترین آثار، روح ارزش‌های والای اسلامی نظیر ایثار، شهادت، صداقت و قرب الی‌الله محسوس و ملموس و قابل درک است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان هنر را وسیله انتقال احساس‌هایی از زیبایی در روح خواند که نه تابع و محدود به قوانین عقلی و مقتضیات شعوری مطلق است و نه خارج از حیطه عقل و شعور.

وی در ادامه به تعاریف مختلفی از هنر پرداخت و ابراز داشت: تعریف هنر هر چه باشد باید بدانیم که دین کامل و مترقی اسلام، دین زیبایی‌هاست؛ چرا که این دین مقدس از منبع کمال و جمال مطلق منشاء گرفته است.

طه‌محمدی تأکید کرد: انسان که تراوش جمال و زیبایی حضرت حق است، طبعاً جمال‌پسند، جمال‌دوست و جمال‌آفرین است.

وی ادامه داد: انسان فطرتاً در هزاران بعد عاشق زیبایی‌هاست به طوری که مولای ما علی(ع) فرمود: " هم‌هن الزینه..." بقدری انسان کشته زینت و زیبایی است که فضای تطهیر خود را هم با نقش گل و بوته می‌آراید تا چه رسد به شئون دیگر...

نماینده ولی فقیه در استان همدان معنی دیگر هنر را مربوط به زیبایی‌آفرینی انسان در تمام کارها و شئونی که بر عهده دارد، دانست و ابراز داشت: به عنوان مثال نقاش، خطاط، سخنور، قالیباف، نجار، پارچه‌باف، شاعر، نویسنده و هزاران شغل دیگر، انسان عاشق است که همه و همه را در حد اعلای زیبایی، صورت می‌بخشد و هنرآفرینی خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی اصولاً در همه هنرها کاملاً روشن است که هر صاحب فن و حرفه هر چه افزون‌تر از چاشنی زیبایی بهره گرفته است، بازارش رواج و رونق بیشتر و در انظار همگان مکرم می‌شود و هر چه از زیبایی کمتر یا نازلی برخوردار باشد بازارش کساد و هدف بی‌حرمتی قرار می‌گیرد.

طه‌محمدی بیان داشت: با این اوصاف دین در آئینه هنر با توجه به مقدمات ذکر شده، کاملاً خود را نمایان می‌کند؛ چرا که خدای متعال تنها دین کامل و مترقی اسلام را برای رشد و تعالی انسان تشریع فرموده و تمام آنچه در راه رسیدن به کمال نهائی و مطلوب انسان لازم است را آورده است.

وی تأکید کرد: خدای بزرگ برای اینکه طینت زیباپسند انسان و فطرت عاشق به جمال انسان از دستورات این دین خسته نشود و احساس دلزدگی پیدا نکند و با همه وجود، این دین را عاشقانه پیروی کند، دستورات خود را در قالب هنر و جمالگرایی عرضه کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ابراز داشت: اگر در فلسفه احکام دین دقت کافی شود، می‌بینیم، هنر و جمال دوشادوش احکام و مقررات دینی حرکت می‌کند که در این میان می‌توان به اذان دادن با صدای هرچه زیباتر، تلاوت قرآن با دلنشین‌ترین آهنگ و خطابه ایراد کردن به سحرآساترین بیان اشاره کرد.

وی در پایان سخنانش افزود: هنرمندترین هنرمندان که دین هدیه او برای هدایت و نجات بشریت است، هر کار هنری را به اکمل و اجمل وجه آن از خود بروز داده است.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول