اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر خدمات قضایی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین:

نقص در امر ابلاغ موجب اطاله دادرسی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر خدمات قضایی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین گفت: نقص در امر ابلاغ موجب کندی روند امور محاکم و اطاله دادرسی می‌شود.

نقص در امر ابلاغ موجب اطاله دادرسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، اسکندر جوادی‌منش با اشاره به امر جلب متهمان که یکی از وظایف این واحد است، گفت: مطابق قانون آئین دادرسی کیفری وظیفه جلب و دستگیری مجرمان و محکومان بر اساس دستور قضایی در حوزه استحفاظی کلانتری‌های پنج گانه شهری مرکز استان می‌باشد که با توجه به وسعت حوزه استحفاظی و حساسیت امر ماموریت‌های محوله نیازمند برخوردهای قاطع و بدون اغماض با مجرمان بوده و این امر با رعایت موازین شرعی و قانونی انجام می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد یک ساله این واحد در خصوص جلب متهمان افزود: طی سال جاری شش هزار و 351 فقره ورودی، چهار هزار و 547 فقره اقدام شده و دو هزار و 820 مورد نیز دستگیری انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در زمینه ورودی 79 درصد، در خصوص موارد اقدام شده 74 درصد و در مورد دستگیری 82 درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

جوادی‌منش در ادامه اظهار کرد: ابلاغ اوراق قضایی از دیگر وظایف واحد خدمات قضایی است که در کیفیت جریان امور محاکم مهم و حائز اهمیت است، به طوری که قدم نخست در رسیدگی به پرونده‌ها، با ابلاغ دادخواست و اخطار آغاز شده و هیچ حکم یا قراری را نمی‌توان بدون ابلاغ به طرفین اجرا کرد و طبعا نقص در امر ابلاغ موجب کندی روند امور دادگاه‌ها و نارضایتی مراجعان و در نتیجه اطاله دادرسی می‌شود.

وی به آمار ابلاغ اوراق قضایی طی چهار ماه پایان سال 90 اشاره کرد و افزود: اوراق قضایی شامل اوراق اخطاریه، احضاریه، دادنامه و ... می‌باشد و در چهار ماه پایان سال 90 بالغ بر 75 هزار و 562 مورد از این اوراق ابلاغ شده که نسبت به مدت مشابه در سال 88 که میزان 49 هزار و 433 مورد بوده، 53 درصد افزایش داشته است.

جوادی‌منش در مورد انجام تحقیقات بر اساس دستور قضایی عنوان کرد: محاکم در برخی مواقع در جریان رسیدگی به دادخواست‌ها به خصوص دادخواست‌های حقوقی و خانواده برای مشخص شدن صحت و سقم ادعاهای طرفین اقدام به صدور دستور قضایی مبنی بر انجام تحقیقات محسوس و غیرمحسوس پیرامون موارد ادعایی طرفین پرونده می‌کند که در این زمینه نیز مأموران واحد خدمات قضایی موارد درخواستی را بررسی می‌کنند.

وی افزود: از جمله مواردی که براساس دستور مقام قضایی انجام می‌شود می‌توان به تحقیقات و تنظیم پرسشنامه صغار، محجورین، غائب مفقودالاثر و قیمومت آنها، همکاری و مساعدت در اجرا با دادورزان اجرای احکام مدنی و مأموران اجرای اداره ثبت اسناد و املاک برای برقراری امنیت و آرامش هنگام اجرای حکم اشاره کرد.

مدیر خدمات قضایی مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب قزوین همچنین به سایر وظایف این واحد اشاره و تصریح کرد: از دیگر وظایف واحد خدمات قضایی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین تحقیقات محلی، تحقیقات در خصوص هویت و فوت اشخاص، ابلاغ اوراق قضایی و ضبط و توقیف وجه‌الضمان و ... است.

انتهای پیام/و۳۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول