اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس تأکید کرد

تشکیل مراجع شبه قضایی

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری فارس گفت: قضایی نکردن موضوعات مختلف به صورت یک اصل کلی در دنیا پذیرفته شده و بر تشکیل مراجع شبه قضایی تأکید می‌شود.

تشکیل مراجع شبه قضایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، ذبیح‌الله خدائیان در همایش قضات، سرپرستان و اعضای شوراهای حل اختلاف شیراز اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف بر مبنای مستحکمی بنیان‌گذاری شده که یکی از مهم‌ترین آن بحث قضازدایی است.

وی افزود: امروز در تمام جهان قضایی نکردن موضوعات مختلف به صورت یک اصل کلی پذیرفته شده و در همین راستا نیز قوانین و مقرراتی وجود دارد که تشکیل مراجع شبه قضایی یکی از آنهاست.

این مسئول تصریح کرد: دستگاه قضایی در رسیدگی به دعواها، تابع تشریفات قانونی ویژه‌ای است و تنها به امور مهم و دعاوی بزرگ رسیدگی می‌کند.

رئیس شورای قضایی استان فارس مشارکت مردم در نهادهای مدنی را تنها ویژه امور اقتصادی ندانست و اضافه کرد: حضور مردم در تمام عرصه‌هایی که می‌تواند با محوریت مردمی انجام و اداره شود لازم و ضروری بوده و در بحث قضایی نیز مشارکت مردمی در عرصه شوراهای حل اختلاف کمک شایانی به بازگشت به سنت پسندیده و حسنه اصلاح ذات‌البین کرده است.

خدائیان در ادامه با بیان آیات و روایات و احادیث ائمه معصومین (ع) و تأکیدات بر جایگاه ویژه فرهنگ صلح و سازش در میان جامعه اسلامی خاطر نشان کرد: دوام و بقا و عزت امت و حکومت اسلامی به این است که ید واحده باشند چرا که تفرقه باعث ضعف و پراکندگی شده و یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از تفرقه تبعیت از رسول اکرم (ص) و بر طرف ساختن نزاع میان طایفه‌ها و فصل اختلاف میان مؤمنین بوده و این امر یکی از مهم‌ترین بنیان‌های شوراهای حل اختلاف است.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین با تأکید بر نقش ویژه شورا در امر صلح و سازش بیان کرد: در استان فارس با سابقه فرهنگی ویژه تعداد پرونده‌های منجر به صلح و سازش باید بیش از 30 درصد باشد و این امر تلاش مضاعف اعضا را می‌طلبد.

خدائیان اطاله دادرسی در شوراهای حل اختلاف را امری غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: شورا تابع تشریفات نیست و اعضای شوراهای حل اختلاف باید از تمام ظرفیت‌های قانونی در راستای رسیدگی سریع و به سازش رساندن پرونده‌ها تلاش کنند.

در این نشست حجت‌الاسلام محمدصادق اخوان مدیر برنامه‌ریزی و امور فرهنگی مرکز شوراهای حل اختلاف نیز طی سخنانی از حضور قاضی شوراهای حل اختلاف در آینده نزدیک خبر داد.

وی با بیان اینکه مراحل مقدماتی جذب قضات شورا انجام شده است افزود: در مورد اعضای شوراهای حل اختلاف همچنان دیدگاه و اعتقاد مسئولان بر افتخاری بودن است اما راجع به کارکنان این مجموعه تلاش‌هایی در راستای تثبیت این افراد آغاز شده است.

وی همچنین بر انتظار بیشتر مرکز شوراهای حل اختلاف کشور از میزان پرونده‌های منجر به صلح و سازش در استان فارس تأکید کرد و افزود: برگزاری مباحث آموزشی به صورت کارگاهی می‌تواند به این امر کمک کند.

در ابتدای این نشست نیز معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس و رئیس شوراهای حل اختلاف فارس با تأکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف به مقبولیت عام رسیده و به یک باور اجتماعی تبدیل شده است اظهار داشت: در نظر سنجی‌های اخیر میزان رضایتمندی مردم از شوراهای حل اختلاف بیش از 70 درصد است.

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی همچنین با ارائه آماری از اقدامات شوراهای حل اختلاف از ورود بیش از 208 هزار پرونده تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد و خاطر نشان کرد: از این تعداد بیش از 30 هزار پرونده به مصالحه انجامیده است.

وی اولویت‌های کاری معاونت قضایی در امور شوراهای حل اختلاف را کاهش موجودی پرونده و اجرای برنامه‌های آموزشی به صورت کارگاهی در راستای بهبود کیفیت رسیدگی در شوراها خواند.

انتهای پیام/و۳۰/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول