اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه بهداشت شهرستان البرز:

هر قزوینی در سال 37 بطری نوشابه می‌نوشد

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه بهداشت ‌البرز گفت: استفاده‌ ناصحیح از نوشابه می‌تواند به بیماری‌ها دامن بزند به طوری که در استان قزوین طبق آمارها در هر سال به ازای هر نفر، 37 بطری نوشابه مصرف می‌شود و برای سلامت بسیار مضر است.

هر قزوینی در سال 37 بطری نوشابه می‌نوشد

سعید جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در البرز اظهار کرد: سلامتی  و تندرستی یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که در اختیار بشر قرار داده شده ولی متأسفانه نسبت به آن غافل هستیم، چنانکه پیامبر اکرم در مورد اهمیت سلامت فرموده‌اند: "دو نعمت است که خداوند در نزد مردم قرار داده، یکی نعمت سلامتی و دیگری امنیت و تا زمانیکه از آن برخوردار هستیم به آن نمی‌اندیشیم.

وی در ادامه تشریح کرد: هرساله هفته بهداشت در جهان برگزار می‌شود، 18 فروردین روز جهانی بهداشت و زندگی سالم و طول عمر بیشتر است و شعار امسال هم سلامت سالمندان مطرح شده که از سالمندان قدرشناسی به عمل آید.

جعفری ادامه داد: پیشرفت‌های علمی بشر باعث افزایش سلامت و طولانی‌تر شدن عمر سالمندان و امید به زندگی می‌شود که هم‌اکنون سن امید به زندگی نیز در ایران از 60 سال به 73 سال ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه سالمند به افراد بالای 60 سال می‌گویند، ادامه داد: در تمام دنیا 600 میلیون افراد  سالمند در حال زندگی هستند و از این میزان 3/7 درصد در ایران قرار دارند که تقریبا به 6 میلیون نفر می‌رسند و این تعداد در حال افزایش‌اند که برآوردها نشان می‌دهند در سال 1400 در ایران ما بیش از 10 میلیون نفر سالمند داشته باشیم.

وی ادامه داد: گذشت عمر و سالمندی یک فرایند طبیعی در تمام موجودات است و همه موجودات گذشت عمر را دارند، از جمله انسان که از دوران جنینی، نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی می‌رسد و جلوی گذشت عمر را نمی‌توان گرفت ولی با اتخاذ تدابیر و اندیشه‌های صحیح از بیماری‌ها در دوران  سالمندی می‌توان آن را به تأخیر انداخت و نگذاریم دچار بیماری‌های دوره سالمندی شویم.

جعفری تأکید کرد: بیماری‌هایی که از شیوه‌های غلط و ناسالم در طول دوران زندگی نشأت می‌گیرد، باید با رواج شیوه‌های سالم حذف شوند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: همانطور که در قرآن و اسلام برای قدرشناسی از والدین و بزرگترها سفارش شده ما نیز باید به آن عمل کنیم و به برکت حضور سالمندان سلامت اجتماعی جامعه را حفظ  کنیم، چراکه سالمندان دارای تجربیات مهمی هستند که برای خانواده‌ها مهم بوده و بدون حضور آنها نمی‌توانیم از این تجربیات بهره کافی و لازم را ببریم.

وی گفت: باید با انتخاب روش‌های صحیح بتوانیم سالمندان و افرادی که در آینده سالمند می‌شوند را از سلامت کامل برخوردار کنیم، برای نمونه استفاده‌ ناصحیح از مواد غذایی مانند نوشابه می‌تواند به بیماری‌ها دامن بزند به طوری که در استان قزوین طبق آمارها در هر سال به ازای هر نفر، 37 بطری نوشابه مصرف می‌شود و برای سلامت بسیار مضر است و استفاده بیش از حد آن باعث بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و دیابت می‌شود که باید نوشیدنی‌هایی همچون آب و دوغ جایگزین آن شوند.

جعفری اضافه کرد: موضوع دوم استفاده بیش از حد از نمک می‌باشد، به طوری که توصیه بهداشت جهانی استفاده زیر 5 گرم نمک به صورت روزانه است ولی متأسفانه در استان قزوین بین 10 تا 15 گرم نمک در روز به ازای هر نفر استفاده می‌شود در حالیکه نیاز بدن در روز 2 تا 3 گرم نمک است و بیشتر این مصرف نمک از آجیل‌های شور صورت می‌گیرد که عامل اصلی فشار خون نیز می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از روغن‌های نباتی جامد با  اسیدهای ترانس بالا است که بسیار مضر است به طوری که به ازای بالا رفتن 2 درصد اسید چرب ترانس بالا خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی 25 درصد افزایش می‌یابد و در کشورهایی که مصرف سرانه بالای چربی‌ها را دارند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان‌های پستان روده بزرگ، پروستات و تخمدان بیشتر از دیگر نقاط بوده است.

جعفری عنوان کرد: افزایش مصرف میوه و سبزیجات برای جلوگیری از بیماری‌ها است به طوری که در استان قزوین مصرف روزانه میوه 200 گرم و سبزیجات 330 گرم برآورد شده و توصیه متخصصان این است که روزانه 200 تا 400 گرم میوه و 300 تا 500 گرم سبزیجات مصرف شود و با توجه به چهار فصل بودن کشور عزیزمان ایران اماکن دسترسی به همه نوع سبزیجات و میوه‌ها امکان‌پذیر است.

وی تأکید کرد: یکی از بیماری‌های افراد سالمند دردهای زانو است که ناشی از کمبود کلسیم می‌باشد و از آنجایی که استخوان بدن از جنسی است که تا سن 30 سالگی کلسیم جذب می‌کند، مصرف لبنیات می‌تواند این نیاز بدن را تأمین کند و با مصرف روزانه یک لیوان شیر، یک پیاله ماست و 60 گرم پنیر نیاز کامل بدن تأمین می‌شود.

جعفری ادامه داد: مصرف سرانه گوشت در کشور ما 7/3 کیلوگرم در سال است در حالی که این مقدار مصرف در ژاپن به 73 کیلو گرم، اسپانیا 44 کیلو گرم و در دنیا 16 کیلو گرم است و مصرف حداقل دو بار ماهی در هفته باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود ولی متأسفانه امروزه شاهدیم که تعداد فست‌فودها و غذاهای آماده روز به روز در حال افزایش است و این مسئله یکی از مهم‌ترین تهدیدات سلامت جامعه امروز است.

وی عدم تحرک و فعالیت بدنی را از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد مریضی‌ها عنوان و تأکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده 48 درصد مردم کم تحرک‌اند که بین سنین 15 تا 65 سال نیز قرار دارند و از این میزان آقایان 8/47 درصد و خانم‌ها 7/54 درصد فعالیت بدنی کمی دارند، در صورتی که تحرک و ورزش باعث سلامت بدن می‌شود.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول