اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کشاورزان چشم‌انتظار پاسخ جهاد کشاورزی

خشکسالی زندگی ساکنان روستای ناصریه ریگان را خشکاند

خبرگزاری فارس: خشک شدن قنات روستای ناصریه ریگان زندگی ساکنان آن را خشکانده و مسئولان درخواست کشاورزان این روستا برای جایگزینی چاه را با گذشت چند سال بی‌پاسخ گذاشتند، اما کشاورزان همچنان چشم‌انتظار احیای زندگی دوباره هستند.

خشکسالی زندگی ساکنان روستای ناصریه ریگان را خشکاند

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، با توجه به تداوم خشکسالی در شهرستان ریگان تنها قنات روستای ناصریه این شهرستان که مردم در کار کشاورزی، آب آشامیدنی و حیات روستا از آن استفاده می‌کردند، خشک شد.

کشاورزان این روستا با تلاش‌های شبانه‌روزی خود برای جایگزین کردن آن به ادارات جهاد کشاورزی ریگان، منابع آب ریگان و استان مراجعه کرده‌اند، اما تاکنون جوابی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

با توجه به اینکه درآمد اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است با خشک شدن این قنات بیش از 10 هزار اصله درخت مضافتی که از سال 59 در این روستا کشت شده و اکنون به سن 22 سالگی رسیده‌اند و مردم از این طریق امرار و معاش می‌کردند، اکنون باید برای ارتزاق خود و خانواده و دام‌های خود به روستاهای اطراف مراجعه کنند.

با خشک شدن این قنات و توفان شن تمام گزهای اطراف روستا خشکیده‌اند و ماسه‌های روان به سمت روستا در حرکت هستند و این روستا در آینده‌ای نزدیک زیر شن‌های روان مدفون و متروکه می‌شود و در صورتی که از طرف مسئولان اقدامی در این زمینه انجام نشود، این روستا به کلی نابود می‌شود.

 *هیچ مسئولی به کار ما رسیدگی نمی‌کند

غلامحسین سرحدی یکی از کشاورزان این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان گفت: قنات این روستا در سال 59 توسط جهاد کشاورزی زده شد و با زدن این قنات کشاورزی در این روستا رونق گرفت و سالانه چندین تن خرما از این روستا برداشت می‌شد.

وی افزود: طی مدت سه سال با خشک شدن این قنات این مقدار محصول هم خشک شد.

و قرار بود در نخستین فرصت چاه جایگزین قنات شود، اما با بروکراسی اداری مواجه شده است و هیچ مسئولی به کار ما رسیدگی نمی‌کند و با خشک شدن این قنات شن‌های روان این روستا را محاصره کرده‌اند.

علی روهینا یکی دیگر از کشاورزان این روستا نیز اظهار داشت: با خشک شدن این قنات زندگی ما هم خشک شده و دچار مشکل شده‌ایم به خاطر خدا مسئولان فکری به حال کشاورزی ما بردارند.

 *چاه جایگزین قنات نشود، مردم مهاجرت می‌کنند

حسین عباس‌آبادی یکی دیگر از کشاورزان این روستا به خبرنگار فارس گفت: نزدیک سه سال است که قنات ما خشکیده و ما برای نامه‌نگاری و مکاتبات از این اتاق به آن اتاق در ادارات کرمان و ریگان مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: قرار بود قبل از سال 90 به ما جواب دهند، اما گفتند که در سال 91 و یا 92 کار شما انجام می‌شود.

عباس‌آبادی گفت: با خشک شدن این قنات راه عبور و مرور به باغ‌های ما دچار شن گرفتگی و مسدود شده است و ما نمی‌توانیم به باغ‌های خود عبور و مرور داشته باشیم.

عبدالله حیدرپور یکی دیگر از کشاورزان روستا که حدود 4 هزار اصله درخت خرما دارد به خبرنگار فارس گفت: تمام این 4 هزار اصله درختم خشک شده و تمام زندگی ما همین درختان بودند و چندین بار به جهاد کشاورزی کرمان مراجعه کردیم، اما کسی به داد ما نرسید و این درختانی که سن آنها 20 سال به بالا است، خشک شده و دیگر سبز نمی‌شوند.

چراغ تکاپو یکی دیگر از کشاورزان روستای ناصریه می‌گوید: با خشک شدن درختان نخل کمرم شکست و برای امرار معاش فرزندانم باید به روستاهای همجوار بروم و در صورتی که چاه جایگزین این قنات نشود مردم این روستا مهاجرت می‌کنند.

 *درخواست مردم در جهاد کشاورزی راکد مانده است

مصطفی زینت‌بخش بخشدار گنبکی ریگان در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: روستای ناصریه حدود 68 هکتار زمین کشاورزی قابل کشت دارد که 23 هکتار آن زیر کشت نخیلات است.

وی افزود: 10 سال پیش قناتی که در این روستا وجود داشت، دچار خشکیدگی شد و با پیگیری‌های مردم و مکاتبات به مدیریت جهاد کشاورزی و آبیاری پرونده آن تشکیل شده و به استان فرستاده شده است.

زینت‌بخش با بیان اینکه این پرونده در استان اکنون در آبیاری راکد مانده است، از سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و اداره آبیاری خواست هر چه سریع‌تر نسبت به این پرونده اقدامات لازم را انجام دهند تا این نخیلات از خشکیدگی نجات یابند.

برای تکمیل گزارش به مدیریت جهاد کشاورزی ریگان مراجعه کردیم که مدیر این اداره حاضر به پاسخ‌گویی نشد.

مدیر امور آبیاری شهرستان ریگان نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: پرونده کشاورزان شهرستان برای بررسی به کمسیون مربوطه به اداره آبیاری فرستاده شده است تا مجوز حفر چاه به کشاورزان داده شود

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول