اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کشاورزی حفاظتی به جنگ خشکسالی می‌رود

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: کشاورزی حفاظتی از جمله بهترین روش‌ها برای مقابله با معضل خشکسالی بوده و می‌تواند فواید دیگری را نیز نصیب بخش کشاورزی و خود کشاورزان کند.

کشاورزی حفاظتی به جنگ خشکسالی می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ایوب ایرانی‌فام در جمع مدیران سازمان با بیان اینکه با کشاورزی حفاظتی به جنگ خشکسالی می‌رویم، اظهار داشت: در این راستا برای اجرای مکانیزاسیون کشاورزی تسهیلات مالی با سود 6.5 درصد و برای اجرای طرح کشاورزی حفاظتی نیز با سود چهار درصد برای خرید ادوات خاک‌ورزی حفاظتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای مجریان طرح‌های الگویی برای اجرای هر هکتار عملیات کشاورزی حفاظتی 55 هزار تومان به صورت بلاعوض داده شده و برای خرید ادوات نیز تا 85 درصد هزینه حمایت تسهیلاتی می‌شوند، ادامه داد: کاهش فرسایش خاک، کاهش مصرف آب و کاهش تردد ماشین‌آلات کشاورزی که صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به دنبال دارد از جمله مزایای اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در مزارع است. 

ایرانی‌فام با بیان اینکه وظیفه کارشناسان و صاحب‌نظران بخش کشاورزی این است که جدیدترین اطلاعات، دستاوردها و دانش روز را در اختیار کشاورزان قرار دهند تا آنان نسبت به اجرای طرح‌های جدید و مفید مانند طرح‌های بی‌خاک‌ورزی و کم‌خاک‌ورزی تمایل بیشتری داشته باشند، افزود: طرح کشاورزی حفاظتی از دو سال گذشته در آذربایجان‌شرقی به صورت جدی پیگیری شده و پیش‌بینی می‌شود که در برنامه پنجم در سطح 173 هزار و 300 هکتار بتوانیم این طرح‌ها را در استان به مرحله اجرا درآوریم.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد کار طرح کشاورزی حفاظتی اعتبارات بسیار خوبی نیز در قالب کمک‌های فنی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: در بخش توسعه‌ای پرداخت یارانه برای اجراکنندگان عملیات برای هر هکتار 34 هزار تومان بوده و یارانه ادوات نیز در قالب تسهیلات و سود چهار درصد خواهد بود. 

ایرانی‌فام ضمن تأکید بر استفاده از تجربیات و دستاوردهای سایر محققان و کارشناسان در زمینه اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی اظهار داشت: در اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی به توفیقات خوبی نائل شده‌ایم که نتایج مثبتی چون کاهش میزان آب مصرفی در مزارع، کاهش سوخت مصرفی، کاهش هزینه‌های تولید و حفظ منابع پایه‌ای تولید از جمله آب و خاک را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار کشاورزی و امنیت غذایی از سیاست‌های کلی بخش کشاورزی است، ادامه داد: وظیفه ما این است که ضمن حفظ منابع تولید مانند آب و خاک محصولی سالم، با کیفیت و با کمترین مصرف نهاده‌ها و مقرون به صرفه برای کشاورزان تولید کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه به نقش خاک‌ورزی حفاظتی به عنوان راهکاری برای مدیریت آب در شرایط خشکسالی اشاره کرده و گفت: خشکسالی یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی است که جوامع انسانی را درگیر خود کرده است برخلاف حوادثی مانند زلزله و سیل که دیدن صحنه‌های آن، انسان‌ها را دچار غم و اندوه می‌کند، به دلیل اینکه اثرات خشکسالی در بلندمدت ایجاد می‌شود، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در روش خاک‌ورزی مرسوم یک لایه فشرده از خاک در عمق کار ادوات ایجاد شده و به دلیل حفظ کمتر بقایای گیاهی روی سطح خاک، نفوذ پذیری آب به داخل خاک کم شده و آب باران بر روی زمین جاری می‌شود ولی در خاک‌ورزی حفاظتی آب به آسانی به داخل خاک نفوذ می‌کند و این موضوع سبب ذخیره عمیق‌تر رطوبت در خاک می‌شود، ادامه داد: وجود بقایای گیاهی در سطح خاک سبب ماندن برف روی زمین شده و مانع تابش مستقیم آفتاب به سطح خاک می‌شود از این رو میزان تبخیر از سطح خاک کم شده و در بهار نیز حرارت خاک کمتر از خاک برهنه خواهد بود همین امر به حفظ رطوبت خاک دربهار کمک کرده و رطوبت بیشتری در مدت زمان زیادتری در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول