اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد

خسارت 157 میلیاردی چهارمحال و بختیاری از خشکسالی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: خشکسالی به بخش تولیدات دامی این استان در سال زراعی جدید بیش از 157 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

خسارت 157 میلیاردی چهارمحال و بختیاری از خشکسالی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، برزو هیبتیان عصر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اثر خشکسالی در بخش طیور 20 درصد، دام سبک 17 درصد، دام سنگین 15 درصد، تولید شیر 32 درصد، تلفات کلنی‎ها 27 درصد و تولید عسل 35 درصد خسارت وارد شده است.

وی به میزان خسارت ریالی خشکسالی در این استان اشاره کرد و افزود: بر این اساس خسارات وارده در بخش طیور حدود 20 میلیارد ریال، در بخش دام سبک 700 میلیارد ریال و دام سنگین 418 میلیارد ریال، در تولید شیر 220 میلیارد ریال، تلفات کلنی 146 میلیارد ریال و در تولید عسل 12 میلیارد و 600 میلیون ریال بوده است.

هیبتیان با اشاره به خسارت خشکسالی به مجتمع‎های دامپروری در این استان ادامه داد: خشکسالی به 23 باب از مجتمع‌های دامپروری استان 58 میلیارد و 800 میلیون ریال خسارت زد که از این تعداد شهرکرد با 9 باب مجتمع و خسارت 23 میلیارد ریالی بیشترین میزان خسارات را به خود اختصاص داده است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: پنج باب مجتمع دامپروری در شهرستان بروجن با 13 میلیارد ریال، یک مجتمع در شهرستان فارسان با ۲ میلیارد و 500 میلیون ریال، دو مجتمع در لردگان با ۵ میلیارد ریال، یک مجتمع دامپروری در شهرستان اردل با ۲ میلیارد و 400 میلیون ریال، یک مجتمع در کوهرنگ با ۲ میلیارد و 500 میلیون ریال و چهار مجتمع در شهرستان کیار با 10 میلیارد و 400 میلیون ریال خسارت خشکسالی دیده‎اند.

وی به نشانه‎های خشکسالی بر زندگی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تولیدات دامی اشاره و تصریح کرد: کاهش تولید، وخامت اوضاع اقتصادی کشاورزان و دامداران، افزایش نرخ نهاده‏های مورد نیاز و به تبع آن، محصولات و انتقال اثرات ناخوشایند آن به مصرف‌کنندگان از ملموس‎ترین نشانه‏های خشکسالی‎ها به شمار می‎روند.

هیبتیان ادامه داد: در نتیجه نامساعد شدن شرایط بر اثر خشکسالی، مسائل متعددی نظیر عدم فعالیت مناسب زنبورهای عسل و اثرات مضر ناشی از عدم یا کاهش فعالیت آنها به طور مستقیم و غیر مستقیم، لاغر شدن دام‎ها، مریض شدن آنها، انجام نشدن جفت‏گیری مناسب، آبستن نشدن دام‏ها و وقوع سقط جنین در آنها، نامرغوب شدن پشم، مو و پوست آنها، نامرغوب شدن گوشت دام‏ها پیش می‎آید که در چنین شرایطی، دام برای فروش یا خریدار ندارد یا به قیمت خیلی نازل امکان فروش آن وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اثرات خشکسالی نه تنها روی تولیدات محصولات کشاورزی، بلکه همزمان بر روی کلیه فعالیت‎های مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، تمام موجودات زنده از قبیل گونه‎های گیاهی و جانوری اعم از اهلی و وحشی و همچنین انسان‎ها اثرگذار است.

وی به برنامه‎های مدیریت خشکسالی و کاهش اثرات مضر آن بر اکوسیستم مراتع اشاره کرد و اظهار داشت: کوچ، فروش دام، کوچک کردن گله، شراکت دامداران در برنامه‎ریزی انجام شده، تغییر ترکیب گله، تغییر منبع درآمد، متغیر نگهداشتن تعداد دام، بیمه مراتع، توزیع علوفه، تغذیه متمرکز، معدوم کردن دام‎ها، مدیریت چرا و سیستم‎های چرا، تعلیف دستی با جیره نگهداری و جیره تولیدی، مواد مغذی خوراکی بصورت مکمل و اطلاع‌رسانی به دامداران از جمله این برنامه‎هاست.

هیبتیان ادامه داد: همچنین تعویق بازپرداخت وام، توزیع وام با نرخ بهره پائین برای دام‎گذاری پس از پایان خشکسالی، ایجاد انگیزه برای کاهش تعداد دام، تسهیلات برای پرداخت مالیات، اجاره مرتع، صندوق توزیع علوفه اضطراری، آموزش دامداران، توزیع مواد غذایی اضطراری، یارانه انتقال آب، دام و علوفه، کمک‎های بلاعوض و نگهداری و ذخیره علوفه از دیگر برنامه‎هایی است که در همین راستا به منظور مدیریت خشکسالی و کاهش اثرات مضر آن بر اکوسیستم مراتع در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول