اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر:

خشکسالی‌های پی در پی از مشکلات اساسی بخش آب است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: به طور کلی بخش آب در ایران با سه مشکل اساسی توزیع نامناسب مکانی، توزیع نامناسب زمانی و خشکسالی‌های پی در پی مواجه است.

خشکسالی‌های پی در پی از مشکلات اساسی بخش آب است
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، شاهپور رجایی یکشنبه شب در نشست بررسی مشکلات شبکه آبی آبپخش در شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت: با توجه به اهمیت منابع آبی، متخصصان و کارشناسان باید حساسیت بیشتری برای حفاظت از منابع آبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: به واقع بدون مشارکت آگاهانه مردم در جهت بهره‌برداری صحیح از سرمایه‌گذاری‌های کلان و در عین حال ضروری از جمله اجرای طرح‌های تامین آب و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طبعاً نمی‌توان انتظار داشت تدابیر کارشناسانه به همراه تکنولوژی‌های نوین نسبت به مسائل موجود و انواع نیازهای آبی در هر زمان و مکان و با هر کمیت و کیفیتی پاسخگو باشد.

رجایی بهبود راندمان در مصرف آب کشاورزی با افزایش دانش، نگرش و مهارت کشاورزان را از وظایف نهادی تشکل‌های آب‌بران دانست و افزود: تشکل‌های آب‌بران بر اساس سازماندهی بهره‌برداران در چارچوبی قانونی ایجاد می‌شوند تا بتوانند از مجرای آن متناسب با ظرفیت‌های ایجاد شده بهر‌ه‌برداری، توسعه و تعمیر و نگهداری از تأسیسات و شبکه‌های آبرسانی یا بخش‌هایی از آن را به نحوی اثربخش در دست گیرند.

وی آبپخش را یکی از قطب‌های اصلی تولید خرما در سطح استان برشمرد و گفت: حدود یک‌ میلیون اصله نخل در منطقه آبپخش وجود دارد.

مسئول مطالعات اجتماعی، مشارکت مردمی، مهندسین مشاور منابع آب و خاک کشور نیز در این نشست گفت: امروزه مشارکت بهره‌‌برداران در مراحل تصمیم‌گیری، طراحی و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

احمد محسنی افزود: شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی آبپخش عملیات توزیع و تحویل آب به مشترکین را بر عهده دارد.

 وی افزود: از میزان آبی که وارد شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش می‌شود متاسفانه قریب به 30 درصد آن به مصرف کشاورزی می‌رسد و مابقی یعنی 70 درصد به دلیل نارسایی، فرسودگی و خاکی بودن کانال‌ها هدر می‌رود.

محسنی با اشاره به برنامه پنجم توسعه و به‌ویژه ماده 141، اذعان داشت: طبق این ماده وزارت نیرو مکلف است به منظور افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، نسبت به ‌اصلاح تخصیص‌ها و پروانه‌های موجود آب و تحویل حجمی آب به تشکل‌های آب‌ بران به ‌نحوی اقدام نماید که سالانه حداقل یک درصد از حجم آب مصارف موجود کاهش یابد.

وی اضافه کرد: اگر کشاورزان مطابق با اصول و برنامه‌های توسعه مدیریت مشارکت‌مدار در فرآیند طراحی، ساخت و بهره‌برداری شبکه آبیاری و زهکشی دخالت داده شوند، به‌طور طبیعی نسبت به طرح تعلق خاطر پیدا نموده و برای همراهی با بخش دولتی تمایل بیشتری از خود نشان خواهند داد.

محسنی تاکید کرد: واگذاری بهره‌برداری از شبکه‌ها به مردم یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریتی در مصرف بهینه و اصولی از منابع آب است.

ایشان ایجاد تشکل‌های آب‌بران را نوعی تقسیم عادلانه آب دانست و ابراز امیدواری کرد: اجرای طرح‌های آبیاری و زهکشی گام بزرگی در جهت استفاده بهینه از منابع آب کشور باشد و این امر در صورتی که با مشارکت بهره‌برداران صورت گیرد می‌تواند بار مالی و تصدی‌گری دولت در بخش آب را کاهش داده و با انتقال مدیریت به مرور زمان مدیریت حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از منابع آب را به خود مردم واگذار نماید.

مسئول مطالعات اجتماعی، مشارکت مردمی، مهندسین مشاور منابع آب و خاک کشور با اشاره به اینکه در مطالعات میدانی از باغداران آبپخش حدود 60 درصد از امکان ایجاد یک تعاونی یا تشکلی در زمینه آب رضایت داشتند افزود: هر جا که مردم مشارکت داشته باشند و کارها به آنان واگذار گردد نتایج مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

محسنی ادامه داد: مطالعات میدانی از باغداران آبپخش همچنین نشان می‌دهد میزان تمایل به پذیرش مسئولیت اجزای مدیریت شبکه به جز مدیریت کل شبکه بالاتر از حد متوسط بود، که بالاترین میزان تمایل به پذیرش مسئولیت مربوط به توزیع آب، ایمنی و حفاظت شبکه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید به دنبال افزایش بهره‌وری بود گفت: گسترش فرهنگ مشارکت در بین بهره‌برداران، افزایش روحیه خودباوری کشاورزان، سازماندهی انجام مطالعات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی و تشکیل تشکل آب‌بران از طریق به‌کارگیری شیوه‌های نوین و تلفیق مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های فنی، آموزشی و ترویجی گام اساسی در این زمینه می‌تواند باشد.

وی با اظهار این مطلب که اطلاع‌رسانی به مردم و جلب مشارکت آنان نقش بسیار مهمی جهت صرفه‌جویی و مصرف بهینه دارد، ابراز داشت: با آگاهی‌بخشی و اطلاع رسانی شفاف به کشاورزان به خصوص نمایندگان باغداران می‌توان گام‌های بسیار مهمی جهت صرفه‌جویی، مصرف بهینه و جلوگیری از هدررفت آب برداشت.

نشست مذکور با حضور کارشناسان، متخصصان و مدیران آب منطقه‌ای بوشهر در شرکت ملی آب منطقه‌ای بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول