اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد

جلب مشارکت همگانی در ارتقای سلامت

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: جلب مشارکت همگانی در ارتقای سلامت از محورهای اصلی برنامه‌های مرکز بهداشت استان در سال 91 است.

جلب مشارکت همگانی در ارتقای سلامت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شهرام رفیع ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود در سال 91 با موضوع فرا رسیدن هفته سلامت، درباره اجرای طرح پزشک خانواده در شش شهر خوزستان، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط ارجاع بیمار به پزشک به گونه‌ای است که وقتی فردی به بیماری مبتلا می‌شود، به متخصص مراجعه می‌کند؛ این در حالی است که در طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، این فرد ابتدا باید به پزشک خانواده که یک پزشک عمومی است مراجعه کرده و پس از تشخیص بیماری، به متخصص ارجاع شود. برای تغییر این فرهنگ نیازمند فعالیت تبلیغاتی هستیم و همه افراد جامعه باید مجاب شوند که بهترین راه حل برای درمان بیماری این است که تنها یک پزشک پاسخ‌گوی بیمار باشد و سابقه درمانی بیمار هم نزد آن پزشک باشد.

رفیع با بیان اینکه جلوگیری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها از مزایای اجرای طرح پزشک خانواده است، گفت: مصرف بی رویه و کنترل نشده آنتی‌بیوتیک‌ها موجب بروز مقاومت میکروبی می‌شود و مصرف بی مورد این داروها هم پروبیوتیک‌ها که میکروب‌های مفید درون بدن هستند را هم از بین می‌برد و موجب ایجاد میکروب‌های مضر درون دستگاه گوارش انسان می‌شود؛ در نتیجه زمینه برای ابتلا به سرطان فراهم خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: پزشک خانواده طرحی بسیار عظیم است و یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند این طرح را اجرایی کند، بلکه لازم است همه سازمان‌های فرهنگی، از جمله رسانه‌ها با این طرح همکاری کنند.

رفیع خاطرنشان کرد: این طرح در شش شهر خوزستان اجرا شده و البته مشکلاتی هم وجود داشته است؛ به عنوان مثال سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های تیم پزشکان را تامین نکردند؛ همچنین پزشکان خصوصی حاضر به همکاری با این طرح نبودند و به همین دلیل با کمبود پزشک مواجه شدیم. این مشکلات در خوزستان به عنوان استان پایلوت طرح شناسایی و به وزارت بهداشت و درمان گزارش شد و به زودی نسخه جدید طرح ابلاغ خواهد شد.

وی درباره میزان شیوع بیماری مالاریا در استان، تصریح کرد: این بیماری از مشکلات استان نیست و می‌توان گفت خوزستان مالاریاخیز نیست و مواردی که گاهی مشاهده می‌شود وارداتی است؛ اکنون در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم تا ثابت شود مالاریا در خوزستان ریشه‌کن شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان همچنین درباره بیماری‌های روده‌ای خاص هم گفت: پیک التور امسال به خوبی سپری شد و هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشد.

هفته سلامت از 18 تا 24 فروردین ماه ادامه دارد؛ همچنین موضوع اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی سلامت سال 2012 "سالمندی و سلامت" و شعار "زندگی سالم، طول عمر بیشتر" انتخاب شده است.

انتهای پیام/ی20 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول