اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری توسط جهاد کشاورزی انجام می‌شود

حمایت از کشاورزی حمایتی در استان همدان

خبرگزاری فارس:رئیس تولیدات گیاهی شهرستان همدان گفت: در سال جاری امر حمایت از کشاورزی حمایتی در استان همدان انجام می‌شود.

حمایت از کشاورزی حمایتی در استان همدان

محمد بحیرایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری را حمایت بیشتر از کشاورزی حفاظتی عنوان و اظهار کرد: در این بخش اهدافی مانند حداقل جابه‌جایی خاک در زمین‌های کشاورزی، پوشش دائمی خاک از بقایای زراعی و تناوب زراعی پی‌گیری می‌شود.

وی یکی از تأثیرات مهم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بهبود مصرف سوخت در ماشین‌آلات کشاورزی عنوان و افزود: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، کاهش هزینه‌های عملیات ماشینی و کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی از برکات اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌‌ها است.

رئیس تولیدات گیاهی شهرستان همدان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تأثیر مدیریت مصرف انرژی در فرآیند محصولات کشاورزی از برنامه‌هایی است که با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی به آن دست پیدا می‌کنیم.

وی اهداف دیگر اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را رفع معضلات اراضی و زمین‌های کشاورزی فاقد مواد آلی خاک عنوان و تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی موجود به دلیل کشت بی‌رویه و عدم جایگزینی مواد آلی، حاصلخیزی خود را از دست داده و باید مجدداً احیا شوند که در این طرح با استفاده از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی جدید می‌توانیم 30 درصد از بقایای گیاهی را در داخل خاک حفظ کرده و کشاورزان را از آتش‌ زدن بقایای گیاهی باقی‌مانده در خاک منع کنیم.

بحیرایی بیان کرد: با اجرای مستمر این طرح، طی پنج ‌سال آینده می‌توانیم بذر را بدون شخم زدن در زمین کشت کرده و میزان تردد ماشین‌آلات کشاورزی را به مزارع کم کنیم که در هر هکتار 46 لیتر کاهش مصرف سوخت ماشین‌آلات را داریم.

وی ادامه داد: با افزایش بهره‌وری آب نیز می‌توان در هر هکتار 750 مترمکعب آب مصرفی در مزارع را کاهش و شاهد افزایش سود خالص محصولات و دستیابی به کشاورزی پایدار باشیم چرا که با اجرای این طرح‌ها در آینده می‌توان 20 تا 30 کیلوگرم مصرف کود و 30 کیلوگرم میزان مصرف بذر را در مزارع کاهش دهیم.

رئیس تولیدات گیاهی شهرستان همدان اذعان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی می‌توانیم از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌‌ها و ادوات کشاورزی داخلی حمایت و کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: با استفاده بهینه از آبیاری تحت فشار در بخش زراعت، کشاورزی حفاظتی و مبارزه به موقع علیه آفات و بیماری‌های زراعی مانند سن غلات می‌توانیم تولیدات کشاورزی را به نحو مطلوبی افزایش داده و سرمایه ملی را در داخل کشور حفظ کنیم.

انتهای پیام/خ۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول