اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه نخست سال‌جاری

بورس محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی بورس محصولات کشاورزی استان در نیمه نخست سال‌جاری خبر داد.

بورس محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود

مسعود محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه تلاش می‌شود تا بورس محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی تاسیس شود، اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته امیدواریم این بورس در شش ماهه نخست سال‌جاری تاسیس شود.

محمدیان اضافه کرد: این بورس در فضایی به ابعاد 120 متر و با هزینه اولیه 50 میلیارد ریال احداث می‌شود که بخش خصوصی در آن نقش پررنگی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم بورس محصولات کشاورزی را در استان راه‌اندازی کنیم، افزود: در نظر داریم با مشارکت شرکت‌های خصوصی، اجرای این طرح را آغاز کنیم تا از این طریق محصولات استان در نقاط مختلف کشور، توزیع و همچنین به خارج از کشور صادر ‌شود.

صادرات 211 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی، از افزایش صادرات انواع محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی از لحاظ وزنی و ارزش ریالی در 11 ماهه سال‌ گذشته خبر داد و افزود: میزان کل صادرات غیرنفتی استان در 11 ماهه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15.4 درصد رشد داشته که با صادرات 211 میلیون و 100 هزار دلار کالاهای کشاورزی از مجموع یک میلیارد و 821 میلیون و 993 هزار دلار و به وزن یک میلیون و 760 هزار و 186 تن صادرات غیرنفتی، 11.6 درصد را در 11 ماه گذشته به خود اختصاص داده است.

محمدیان عمده کالاهای صادراتی کشاورزی این استان را شامل میوه و تره‌بار، خرما، کنستانتره دام و طیور، غلات، گل و درختچه‌های زینتی، خشکبار همچون بادام، کشمش و قیصی، گل و گیاه، گوجه فرنگی، گندم، پیاز و سیب زمینی و انواع صیفی‌جات و سبزیجات و به مقصد کشورهای مختلف ازجمله ارمنستان، روسیه، عراق، آذربایجان، امارات و ترکیه ذکر کرد و گفت: محصولات خشکبار اعم از کشمش و میوه‌های خشک 53 درصد، محصولات دامی اعم از پوست، روده، پای مرغ 16 درصد، میوه‌های درختی خصوصاً سیب 14 درصد، محصولات فرآوری شده و صنایع تبدیلی 15 درصد و شیلات 1.5 درصد صادرات استان را تشکیل داده است.

اشتغال‌زایی 2 هزار نفر بیش از تعهد اشتغال در آذربایجان‌شرقی

محمدیان از اشتغالزایی برای 16 هزار نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: تعهد اشتغال این سازمان در سال گذشته 14 هزار نفر بود که دو هزار نفر بیش از تعهد اشتغال این سازمان شغل ایجاد شده است.

کاهش جوجه‌ریزی رفع می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ اظهار کرد: با توجه به کاهش جوجه‌ریزی به علت افزایش قیمت انواع دان طیور، نگران کاهش مرغ مورد نیاز بازار در سه ماهه نخست سال‌جاری بودیم که این موضوع با همراهی مرغداران رفع خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین از توسعه همکاری‌ها با کشور ارمنستان خبر داد و گفت: در دیدار با مسئولان ارمنستانی در زمینه احداث کشتارگاه در نقطه صفر مرزی تصمیم‌گیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کشتارگاه با همکاری بخش خصوصی احداث می‌شود و این موضوع در راستای کاهش مسائل و معضلات بهداشتی ورود دام زنده نیز موثر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از خرید زمین در گرجستان و اجاره زمین در نخجوان خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم در حال انجام است و بخش خصوصی یک هزار و 500 هکتار زمین در گرجستان اجاره کرده است.

فرآوری 27 درصد محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به اینکه از 4.9 میلیون تن محصولات استان فقط 1.3 میلیون تن فرآوری و بسته‌بندی می‌شود، افزود: حجم بالایی از تولیدات به صورت فله عرضه می‌شود و فقط 27 درصد محصولات کشاورزی تولیدی آذربایجان‌شرقی فرآوری می‌شود.

وی، عرضه فله و بدون بسته‌بندی محصولات کشاورزی را موجب افزایش ضایعات و افت تولید دانست و گفت: زیان ناشی از ضایعات محصولات زراعی و باغی در تمام مراحل عرضه، در نهایت متوجه تولیدکننده اصلی می‌شود.

25 درصد گیاهان دارویی در آذربایجان‌شرقی است

محمدیان با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی در تولید گیاهان دارویی نیز گفت: در حال حاضر سهم کشورمان از تجارت 100 میلیارد دلاری گیاهان دارویی در جهان تنها 100 میلیون دلار است که با توجه به وجود 2 هزار و 500 گونه گیاهی در کشورمان ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: از 100 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی 65 درصد آن به زعفران اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی با برخورداری از 450 گونه گیاه دارویی که به شکل دارو، ادویه و عطرها مصرف می‌شوند، 25 درصد گیاهان دارویی کشور را در خود جا داده و ظرفیت مناسبی برای تولید این گونه‌ها در سطح کشت اهلی و فرآوری آن دارد.

کشت گیاهان دارویی در 3 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان است و 3 هزار هکتار از اراضی آن به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است

محمدیان در ادامه با اشاره به سطح زیر کشت سیب زمینی و پیاز در استان اظهار کرد: در حدود 10 هزار هکتار برای کشت سیب زمینی و در حدود 4 هزار هکتار نیز برای پیاز توصیه شده که محصولات تولیدی علاوه بر مصرف استانی به خارج از استان نیز صادر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های جدید این سازمان تمرکز بر گاوداری‌های شیری صورت گرفته، بیان کرد: با این تمرکز در زمینه تولید گوشت نیز مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/و۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول