اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات مالی ورزش اصفهان در سال 90

بی‌پولی پاشنه آشیل ورزش اصفهان

خبرگزاری فارس: مشکلات مالی و کمبود بودجه یار جدانشدنی ورزش اصفهان طی دو سال گذشته بوده و سبب شده بدنه ورزش استان از این بابت آسیب زیادی ببیند و نگرانی‌های زیادی در خصوص آینده ورزش اصفهان به وجود بیاید.

بی‌پولی پاشنه آشیل ورزش اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ورزش اصفهان در حالی سال 90 را پشت سر گذاشت که هم‌چون سال 89 با مشکلات مالی متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد.

این مشکلات مالی در ابعاد مختلفی به نمایش درآمد و وجوه زیادی از ورزش اصفهان را درگیر کرد که ناتمام ماندن چند پروژه عمرانی که سال 90 زمان افتتاح آنها اعلام شده بود، بی‌پولی هیئت‌های ورزشی و نامشخص ماندن وضعیت بودجه باشگاه‌های ورزشی از جمله این موارد بود.

مشکلات مالی هیئت‌های ورزشی که بدنه اصلی ورزش اصفهان را تشکیل می‌دهند، کار را به جایی رساند که رؤسای هیئت‌های ورزشی با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان خواستار ورود وی به این موضوع شدند.

بعد از ارسال نامه، در جلسه‌ای رؤسای هیئت‌های ورزشی در غیاب سؤال برانگیز مدیران ورزشی استان، با استاندار دیدار کرده و از نزدیک وی را در جریان مشکلاتشان قرار دادند و شخص نخست استان نیز قول مساعدی را برای حل مشکل به وجود آمده داد.

* ضعف در بدنه اصلی ورزش استان

هیئت‌های ورزشی در استان‌ها با زیر پوشش قرار دادن مربیان، بازیکنان و افراد فعال در یک رشته بدنه اصلی ورزش یک استان را تشکیل می‌دهند، اما بروز مشکلات مالی سبب شد تا هیئت‌های ورزشی اصفهان سال بدی را پشت سر بگذارانند و منفعل عمل کنند.

اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی، نتوانست به تعهدات خود در قبال تفاهم‌نامه‌های منعقد شده پایبند بماند و بسیاری از هیئت‌ها، نتوانستند حتی یک دهم از مبلغ توافق شده را دریافت کنند.

* انحلال و تعطیلی تیم‌های ورزشی

تصویب قانون منع هزینه‌کرد دستگاه‌های دولتی در ورزش موجب شد تا ورزش استان اصفهان که شاهد فعالیت‌ باشگاه‌های زیر نظر شرکت‌های صنعتی و دولتی بود، ضربه زیادی از این ناحیه ببیند.

در این میان تیم سپاهان به دلیل  شرکت فولاد مبارکه در بورس تحت تأثیر این قانون قرار نگرفت اما باشگاه ذوب‌آهن که رشته‌های زیادی را در دو بخش بانوان و آقایان مورد حمایت داشت، برای اداره تیم‌های خود دچار مشکلات زیادی شد.

در این میان انحلال و تعطیلی تیم‌های ورزشی نیز به یکی از سوژه‌های خبری سال تبدیل شد و قبل از آغاز هر لیگ ورزشی ابتدا بحث انحلال احتمالی تیم مربوطه شنیده می‌شد و در کشاکش شروع لیگ، تکلیف ماندن و نماندن یکی از تیم‌های اصفهانی شنیده می‌شد و در نهایت نیز بسیاری از تیم‌ها از خطر انحلال در امان ماندند.

* مشکلات مالی گریبان‌گیر هیئت‌ها شده است

هیئت انجمن‌های ورزشی که بیش از 15 رشته ورزشی را زیر پوشش خود دارد، بیش از سایر هیئت‌ها با مشکلات مالی درگیر است.

سیداحمد عطایی رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان گفت: مهم‌ترین مشکل ما، کمبود مالی است، برای مثال اداره‌کل ورزش و جوانان اصفهان در یک سال گذشته تنها 5 میلیون به ما داده که در نتیجه کمیته‌های ما مجبور هستند به دنبال اسپانسر بگردند.

عطایی در همین ارتباط گفت: برای هر اعزام تیم سافت‌بال به تهران، قبلاً یک میلیون و 800 هزار تومان هزینه می‌شد که در حال حاضر این مبلغ 3 برابر شده و برای هر تیمی باید بیش از 3 میلیون هزینه کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات مالی به حدی است که من تاکنون 90 میلیون از جیب خودم هزینه کرده‌ام که این مقدار هم جوابگو نیست چرا که 3 میلیارد تومان برآورد تفاهمنامه این هیئت است.

* مشکلات مالی موفقیت‌های آینده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

رئیس هیئت فوتبال استان اصفهان معتقد است مشکلات مالی در ماه‌های اخیر به حدی برای هیئت‌های ورزشی استان افزایش یافته که ممکن است در آینده روند موفقیت‌های به دست آمده را تحت تأثیر قرار دهد.

علی‌اکبر ابرقویی‌نژاد اظهار داشت: در چنین شرایطی احساس می‌شود که هیئت‌های ورزشی برای تأمین اعتبار مورد نیاز خود به حمایت مسئولان استان نیاز دارند و در این راستا شخص استاندار اصفهان به عنوان مقام اول اجرایی استان می‌تواند برای حل مشکلات موجود پیش‌قدم باشد.

رئیس هیئت فوتبال استان اصفهان با بیان اینکه 95 درصد فعالیت‌های ورزشی استان در بخش قهرمانی توسط هیئت‌های ورزشی استان انجام می‌شود، اظهار داشت: تنها پنج درصد فعالیت‌های ورزش استان در بخش حرفه‌ای انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه حمایت مسئولان استان اصفهان از بخش حرفه‌ای تاکنون بیشتر از بخش قهرمانی بوده است.

* مشکلات مالی مانع از پیشرفت است

رئیس هیئت شطرنج استان اصفهان نیز حمایت از هیئت‌های ورزشی را یکی از نیازهای اولیه عنوان کرد و گفت: تمام هیئت‌های ورزشی نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند که این حمایت تنها از نظر مادی نیست و باید در تمام زمینه‌ها وجود داشته باشد.

در این خصوص همکاری خوبی که بین فدراسیون و هیئت‌ها برقرار شده می‌تواند مؤثر باشد که باید گفت فدراسیون در این راستا همکاری خوبی نیز دارد و اداره‌کل ورزش و جوانان نیز تا به امروز حمایت خود را به اثبات رسانده است.

وی افزود: تنها مشکلی که وجود دارد مشکل مالی نیروهای هیئت است که اجازه نمی‌دهد به طور تمام‌وقت در اختیار شطرنج باشند، همین‌طور مخالفت خانواده‌ها برای حضور شطرنج‌بازان در تمام اردوها به دلیل اینکه بیشتر آنها دانش‌آموز هستند و تحصیل می‌کنند، بسیاری دیگر از شطرنج‌بازان نیز به دلیل مشکل مالی قادر نیستند به طور مستمر در اردوها و مسابقات شرکت کنند.

به گزارش فارس، امید است با عنایت بیشتر مسئولان ورزشی و مسئولان استانی به ورزش با ظرفیت اصفهان در سال جدید شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آن در عرصه‌های مختلف باشیم.

................................

گزارش از مهری مصور

...............................

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول