اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/خراسان جنوبی نگین کویر ایران/

صرافیان: موزه‌های قاین میزبان مسافران نوروزی است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات گفت: ادامه تعطیلات نوروز امسال فرصت خوبی برای مسافران نوروزی است تا با سفر به قاین به موزه‌ها رفته و با بخشی از تاریخ آشنا شوند.

صرافیان: موزه‌های قاین میزبان مسافران نوروزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی صرافیان ظهر امروز در بازدید از موزه‌های قاین اظهار داشت: موزه مردم‌شناسی و موزه آب قاینات از مهم‌ترین آثار تاریخی قاین هستند که همچون نگینی در بین موزه‌های استان می‌درخشند.

وی در معرفی موزه مردم‌شناسی قاین ادامه داد: موزه مردم‌شناسی قاین در خانه تاریخی سلطانی که از بناهای تاریخی شهر قاین است، طراحی شده و در اردیبهشت سال 1384 افتتاح شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات تصریح کرد: بخش‌های مختلف موزه شامل بخش مراسم شب چله، جاجیم‌بافی، مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران، ریسندگی، کشاورزی، قلم‌زنی و عروسی است.

صرافیان از ساخت آب انبار و موزه آب قاین در دوره تیموری خبر داد و گفت: موزه آب یا همان آب انبار بازار نیز با توجه به پوشش آب‌انبار و شواهد تاریخی موجود بنای آب ‌انبار مربوط به دوره تیموری بوده که البته برای پی بردن به تاریخ ساخت بنای فوق باید کاوش و گمانه‌زنی باستان‌شناسی در محل انجام شود.

وی افزود: بنای آب انبار دارای کلیه قسمت‌ها و مشخصات اصلی آب‌انبارها بوده به جز سردر که به دلیل مرور زمان و استفاده نشدن از بنا، زلزله، تخریب‌ها و دخل و تصرفات انسانی از بین ‌رفته‌ و هیچگونه اطلاعی از شکل اولیه آن در دست نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات ادامه داد: ظرفیت ذخیره آب در این آب انبار 287 مترمکعب است که استوانه مخزن تا پاکار با ملات ساروج پوشش یافته و قوس استفاده شده در پوشش آب انبار قوس مربع شمشیری است.

صرافیان اضافه کرد: مخزن‌ دارای یک آبگیر در ضلع غربی بنا و یک سر ریز در ضلع شرقی آن است و چهار دریچه به ارتفاع 1.27 متر در چهار طرف آب ‌انبار قرار دارد که احتمالاً علاوه بر تزیینات تهویه، سرد کردن آب انبار به دلیل قرار گرفتن در راستای باد و دسترسی سریع‌تر به مخزن آب انبار طراحی و ساخته شده ‌است.

این مسئول اذعان داشت: این بنا در سال 1386 توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قاین مرمت و تبدیل به موزه‌ آب شد که تنها موزه آب در استان است.

انتهای پیام/ن۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول