اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ موسیقی در گیلان

خبرگزاری فارس: گیلان یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ موسیقی را دارد.

غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ موسیقی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، درباره موسیقی گیلان گفته می‌شود که گنجیته غنی موسیقی برخلاف بسیاری از مناطق ایران از وحدت سبک برخوردار نیست یعنی اینکه در نقاط مختلف گیلان از نظر تنوع آوازها و خصوصیات ملودی و ریتم از سبک‌های متفاوتی برخوردار هستند و این تفاوت به ویژه بین موسیقی مردم تالش با موسیقی محلی دیلمان و اسپیلی و دیگر نواحی گیلان به چشم می‌خورد.

مردم تالش سه نوع آهنگ دارند که شامل قدیم‌دستان، تالش‌دستان و تازه‌دستان است و آهنگ‌های گیلان به ویژه در سیاهکل و دیلمان از طبیعت الهام گرفته شده و غالبا به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند.

برخی از موسیقی‌های بومی و آوازهای محلی گیلان شامل خره، کشتی مقام که با سرنا و نقاره اجرا می‌شود، عروس‌بران، ورزاجنگ، پهلوی‌خوانی، بجارسری که در وقت شالیزار می‌خوانند، گلن‌کشی که به صورت آواز دشتی در مناطق کوهستانی اجرا می‌شود، آبکناری که نوعی آواز دشتی نامیده می‌شود، شرفشاهی، زردملیجک یا همان گنجشک زرد که از آشناترین آوازهای بومی گیلان محسوب می‌شود، است.

لافندبازی یکی از بازی‌های مهیج بومی‌محلی گیلان است که به صورت‌های مختلف در نقاط مختلف انجام می‌شود و سرناچی با نواختن ساز خود بندباز را همراهی می‌کند که بالای طناب رود و وی با چوبی که به منظور حفظ تعادل خود در دست می‌گیرد از روی طناب رد می‌شود و نوازندگان سرنا و نقاره به نواختن آهنگ‌های شاد محلی و هیجان‌انگیز می‌پردازند و در پایان نیز مردم به قدر استطاعت مالی وجهی را به پهلوان و گروهش پیشکش می‌کنند.

این بازی مهیج بیشتر در ایام نوروز در موزه میراث روستایی گیلان انجام می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول