اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبیک:

حفظ منابع طبیعی مشارکت مردم و مسئولان را می‌طلبد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبیک گفت: حفظ و حراست از منابع طبیعی با مشارکت 100 درصدی مردم و اختصاص اعتبارات بیشتر برای گسترش پروژه‌های منابع طبیعی تحقق می‌یابد.

حفظ منابع طبیعی مشارکت مردم و مسئولان را می‌طلبد

حمیدرضا رضانژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی مبنی بر "منابع طبیعی، پشتوانه اقتصادی" اظهار کرد: منابع طبیعی به عنوان مدیریت پایدار مطرح است که می‌تواند در تمام زمینه‌ها به ویژه اقتصاد مؤثر باشد چرا که اگر با برنامه‌ریزی مناسب از منابع اقتصادی، معدنی و طبیعی به نحو احسن استفاده شود، برای نسل‌های آینده نقش به سزایی ایفا می‌کند.

وی افزود: اگر طبیعت و منابع طبیعی درست و پایدار نباشد با بروز سیل، خشکسالی و کمبود سفره‌های آب زیرزمینی مواجه می‌شویم.

این مسئول، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و احیای مراتع با استفاده از عملیات کپه‌کاری، بذرپاشی، قرق و آبخیزداری را از جمله فعالیت‌های منابع طبیعی برشمرد و گفت: در روستای نوده‌کیاده از قسمت‌های بالادست حوزه استحفاظی شهرستان آبیک به منظور افزایش آب سفره‌های زیرزمینی، تأمین آب برای کشاورزان و بهبود پوشش گیاهی در عرصه آبخیزداری اقداماتی انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبیک ادامه داد: در هفته منابع طبیعی 45 هزار اصله نهال توزیع کرده‌ایم و این در حالی است که 5 هزار اصله نهال برای احداث بادشکن در 35 هکتار از اراضی شهرستان در نظر گرفته شده است.

رضانژاد، حفظ و حراست از منابع طبیعی را به حفظ سلامت جسم و روح از سوی انسان تشبیه کرد و افزود: حفظ منابع طبیعی نظیر جنگل، مرتع و بیابان، داشتن هوای پاک و فضای سبز، وجود تفرجگاه‌ها و درآمدزایی را برای افراد جامعه به همراه دارد.

وی سرانه درخت و فضای سبز شهرستان آبیک را نسبت به استاندارد جهانی پایین دانست و تصریح کرد: با مشارکت مردم و اختصاص اعتبارات لازم از سوی مسئولان کشوری و استانی می‌توان در حفظ و حراست از منابع طبیعی گام‌های مؤثری برداشت.

این مسئول خاطر نشان کرد: گر چه با کاشت درخت می‌توان تا حدودی از کاهش آلایندگی شرکت سیمان و وجود ریزگردها جلوگیری کرد ولی می‌طلبد که مسئولان شرکت سیمان نسبت به نصب فیلتر و تعویض دستگاه‌های قدیمی اقدام کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبیک با اشاره به راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی برای رسیدگی به معترضین منابع ملی در آینده نزدیک در استان قزوین خبر داد و گفت: روستائیان، کشاورزان و باغدارانی که نسبت به ملی شدن اراضی خود اعتراض دارند، می‌توانند در آینده به شعبه استان قزوین مراجعه کنند.

رضانژاد، توسعه شبکه بی‌سیم رادیویی، گشت، مراقبت و سرکشی از عرصه‌های منابع طبیعی، اجرای پروژه پیشگیری و اطفای حریق، تهیه طرح ذخیره‌گاه‌های جنگلی ارس صمغ‌آباد و بادام آبیک علیا در سطح 150 هکتار، ایجاد کمربندی حفاظتی برای تفکیک اراضی ملی از مستثنیات به طول 2/4 کیلومتر، کپه‌کاری در سطح 42 هکتار، تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده (ایجاد مزارع دیم یونجه) در سطح 6 هکتار، قرق مرتع و اراضی بیابانی در سطح 550 هکتار، احداث آبشخور و مرمت چشمه دو مورد، احداث بند سنگ ملاتی در روستای غریب‌مزرعه و قاضی‌کلایه به حجم 450 مترمکعب، نگهداری و جنگل‌کاری سنواتی حاشیه اتوبان قزوین- کرج در سطح 60 هکتار را از فعالیت‌های انجام شده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبیک اعلام کرد و گفت: این فعالیت‌ها با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 250 میلیون ریال به انجام رسیده است.

وی در مورد ذخیره جنگلی ارس روستای صمغ‌آباد بیان کرد: این توده جنگلی با مساحت 93 هکتار از نظر ژنتیکی دارای ارزش بالایی است و جزو ذخیره‌گاه‌های بی‌نظیر و کمیاب در استان قزوین، کشور و جهان است.

گفتنی است، شهرستان آبیک دارای بیش از 220 هکتار جنگل به صورت ذخیرهگاه جنگلی از نوع ارس و بادام کوهی است.

انتهای پیام/و۱۰/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول